Fagfelt
Fysikkdidaktikk Lærerutdanning Realfagdidaktikk Utdanningsvalg Rekruttering til realfag
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
    
            
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                Legerská, Jana; 
    Henriksen, Ellen Karoline
; Bøe, Maria Vetleseter
                 (2025).
                 Learning goals in upper secondary quantum physics: Norwegian teachers’ perspectives.
                
                
            
                
                
                                     Physics Education.
            
                    
                 Vol. 60.
                        
    https://doi.org/10.1088/1361-6552/ade259
        
                Mestad, Idar; 
    Jegstad, Kirsti Marie
; 
    Henriksen, Ellen Karoline
                 (2024).
                 Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen.
                
                
            Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
                         Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.                 s. 55-73.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-03
        
                Karlsen, Niklas; 
    Henriksen, Ellen Karoline
; 
    Pajchel, Katarina
                 (2024).
                 Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education.
                
                
            
                
                
                                     Journal of Science Education and Technology.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5
        
                Bøe, Maria Vetleseter; Lauvland, Anders; 
    Henriksen, Ellen Karoline
                 (2024).
                 How Motivation for Undergraduate Physics Interacts With Learning Activities in a System With Built-In Autonomy.
                
                
            
                
                
                                     Science Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1002/sce.21912
        
                
    Henriksen, Ellen Karoline
; 
    Jegstad, Kirsti Marie
; 
    Pajchel, Katarina
; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria
                 (2024).
                 Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
                 ISBN: 9788215069555.
                 351 s.
            
                
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695
        
                Karlsen, Niklas; 
    Henriksen, Ellen Karoline
; 
    Pajchel, Katarina
                 (2024).
                 Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov.
                
                
            Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
                         Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.                    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-09
        
                
    Pajchel, Katarina
; 
    Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Karlsen, Niklas; 
    Henriksen, Ellen Karoline
; 
    Sollid, Per Øyvind
; 
    Swensen, Håkon
; 
    Brevik, Birger
                 (2024).
                 BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter.
                
                
            Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
                         Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.                    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08
        
                
    Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; 
    Henriksen, Ellen Karoline
; Eklund, Gunilla Brita Maria
                 (2023).
                 Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Studies in Science Education (NorDiNa).
            
                    
                 Vol. 19.
                        
    https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582
        
                Strat, Tonje Tomine Seland; 
    Henriksen, Ellen Karoline
; 
    Jegstad, Kirsti Marie
                 (2023).
                 Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review.
                
                
            
                
                
                                     Studies in science education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148
        
                Odden, Tor Ole Bigton; Lauvland, Anders; Bøe, Maria Vetleseter; 
    Henriksen, Ellen Karoline
                 (2023).
                 Implementing the learning assistant model in European higher education.
                
                
            
                
                
                                     European Journal of Physics.
            
                    
                 Vol. 44.
                        
    https://doi.org/10.1088/1361-6404/acb39e
        
