Kort om
Jeg jobber ved instituttets seksjon for digital kompetanse, med fokus på grunnskole- og faglærerutdanning. Som lærer og underviser, bidrar jeg til å utvikle kompetanse hos både lærerstudenter og lærere som tar etter- og videreutdanning. Mine spesialområder omfatter programmering i skolen, omvendt undervisning, og bruken av utvidet virkelighet i naturfagene. Jeg har et sterkt engasjement for å fremme en god pedagogisk praksis for digitale verktøy i utdanningen.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
NIELSEN, BIRGITTE LUND; Brandt, Harald; Swensen, Håkon (2018). Students developing representational competence as producers with and of augmented reality in science. Nordic Studies in Science Education . Vol. 14.
NIELSEN, BIRGITTE LUND; Brandt, Harald; Radner, Ole; Surland, Mogens; Swensen, Håkon
(2017).
Augmented Reality og stilladsering af elevernes undersøgende samtale og modelleringskompetence.
MONA Matematikk og naturfagdidaktik
.
https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36653
Swensen, Håkon (2016). Potential of augmented reality in sciences education. A literature review. Gómez Chova, L.; López Martínez, A.; Candel Torres, I. (Red.). ICERI2016 Proceedings. 9th International Conference of Education, Research and Innovation. Kapittel. s. 2540-2547. Associated University Presses.
NIELSEN, BIRGITTE LUND; Brandt, Harald; Swensen, Håkon
(2016).
Augmented Reality in science education – affordances for student learning.
Nordic Studies in Science Education
.
Vol. 12.
https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/arti...
Log, Irene Beyer; Swensen, Håkon (2015). FLIPPED CLASSROOM AS A STEPPING STONE FOR INTEGRATING TPACK MINDSET IN TEACHER EDUCATION. Chova, L. Gómez; Martínez, A. López; Torres, I. Candel (Red.). INTED2015 Proceedings. KAPITTEL. The International Academy of Technology, Education and Development.