English version
Hanne Næss Hjetland

Hanne Næss Hjetland

Kort om

Jeg underviser i og forsker på barns språk- og leseutvikling. Jeg er spesielt opptatt av tidlig innsats og forebygging av vansker innenfor disse utviklingsområdene. Jeg er også interessert i hvordan vi kan lage gode pedagogiske opplegg både innenfor det allmennpedagogiske og for barn med særskilte behov. 

Bakgrunn:

Vitenskapelige publikasjoner

Hofslundsengen, Hilde Christine; Magnusson, Maria; Norling, Martina; Tjäru, Sofie; Hjetland, Hanne Næss ; Alatalo, Tarja (2023). ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 9.
https://doi.org/10.23865/njlr.v9.4035

Hjetland, Hanne Næss ; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Engevik, Liv Inger; Geva, Esther; Norbury, Courtenay Frazier; Monsrud, May-Britt; Næss, Kari-Anne Bottegård (2023). Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years of age. Cochrane Database of Systematic Reviews. Vol. 2023.
https://doi.org/10.1002/14651858.CD014890.pub2

Alatalo, Tarja; Norling, Martina; Magnusson, Maria; Tjäru, Sofie; Hjetland, Hanne Næss ; Hofslundsengen, Hilde Christine (2023). Read-aloud and writing practices in Nordic preschools. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175243

Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss ; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård (2022). Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang. Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine (Red.). Skriveutvikling og skrivevansker. s. 232-249. Cappelen Damm Akademisk.

Larsen, Linda; Hjetland, Hanne Næss ; Schauber, Stefan (2022). A longitudinal investigation of letter-name knowledge in a semi-transparent orthography. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2116485

Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Lemons, Christopher J.; Hjetland, Hanne Næss (2021). A systematic review and meta-analysis of reading and writing interventions for students with disorders of intellectual development. Education Sciences. Vol. 11:638.
https://doi.org/10.3390/educsci11100638

Karlsen, Jannicke; Hjetland, Hanne Næss ; Hagtvet, Bente Eriksen; Braeken, Johan; Melby-Lervåg, Monica (2021). The concurrent and longitudinal relationship between narrative skills and other language skills in children. First language.
https://doi.org/10.1177/0142723721995688

Hagen, Åste Mjelve; Knoph, Rebecca; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin; Lawrence, Joshua; Lervåg, Arne; Melby-Lervåg, Monica (2021). Measuring Listening Comprehension and Predicting Language Development in At-Risk Preschoolers. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1939136

Hjetland, Hanne Næss ; Brinchmann, Ellen Iren; Scherer, Ronny; Hulme, Charles; Melby-Lervåg, Monica (2020). Preschool pathways to reading comprehension: A systematic meta-analytic review. Educational Research Review. Vol. 30:100323.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100323

Bubikova-Moan, Jarmila ; Hjetland, Hanne Næss ; Wollscheid, Sabine (2019). ECE teachers' views on play-based learning: a systematic review. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie; Gulbrandsen, Lars (2020). Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. ISBN: 9788232704637. 163 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Gjerustad, Cay; Hjetland, Hanne Næss ; Opheim, Vibeke (2019). TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene. ISBN: 9788232704200. 46 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Markussen, Eifred; Grøgaard, Jens Brandi; Hjetland, Hanne Næss (2018). «Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. ISBN: 9788232703289. 132 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Hjetland, Hanne Næss (2018). Predicting and improving reading comprehension. A quantitative multimethod approach. 330 s. Universitetet i Oslo.

Bubikova-Moan, Jarmila ; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin (2018). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. ISBN: 9788232703388. 170 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Wollscheid, Sabine; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin; Skjelbred, Siv-Elisabeth (2018). Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt. ISBN: 9788232703562. 161 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Wollscheid, Sabine; Flatø, Martin; Hjetland, Hanne Næss ; Smette, Ingrid (2017). Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt. ISBN: 9788232703074. 134 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Løkken, Ingrid Midteide; Hjetland, Hanne Næss ; Bjørnestad, Elisabeth (2025). Norwegian toddlers’ language skills and language environment a synthesis of results from two large Early Childhood Education research projects in Norway. Avslutningskonferanse GoBan-skole.

Hjetland, Hanne Næss (2025). Hva sier tidligere forskning om ordforrådstiltak for flerspråklige barn i barnehagen. Språktiltak for flerspråklige barnehagebarn. SL+.

Heller, Mia Cecilie; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Klem, Marianne; Hjetland, Hanne Næss (2025). Hva betyr sortere?” - systematisk arbeid med ordforråd hos flerspråklige barnehagebarn. Spesialpedagogikk. Vol. 1.

Hjetland, Hanne Næss ; Røe-Indregård, Hanne (2025). Utviklingsarbeid i barnehagen. Nettverkssamling. Nordre Follo kommune.

Hjetland, Hanne Næss ; Stolpe, Camilla Skredderstuen (2024). Kompetanseutvikling i barnehagen: en review av norsk forskning. Norsk barnehageforskningskonferanse 2024. BARNkunne – Senter for barnehageforskning .

Hjetland, Hanne Næss (2024). Hva er UH sin rolle i partnerskap med skolesektoren?. Samling GFU skolen. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet.

Hjetland, Hanne Næss (2024). What’s in it for me? Forskningens rolle i tilskuddsordningene. UH-konferanse om partnerskap i barnehage- og skoleutvikling . Utdanningsdirektoratet.

Hjetland, Hanne Næss (2024). Arbeid med kvalitet i videreutdanning for barnehagelærere og overføring av erfaringer mellom tilskuddsordninger. Eksempel fra videreutdanning i spesialpedagogikk i barnehagen. Fagsamling EVU region øst. EVU region øst.

Hjetland, Hanne Næss (2024). Vocabulary interventions for second language learners. FLUENT research collaboration workshop. Forskergruppen FLUENT.

Næss, Kari-Anne Bottegård; Holmen, Frida Johanne; Spanne, Kristina Tufteskog; Monsrud, May-Britt; Klem, Marianne; Engevik, Liv Inger; Jannicke, Karlsen; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss (2024). Seminar for barnehagelærere i SL+. Seminar for barnehagelærere i SL+. SL+ prosjektet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.