English version
Helge Høivik

Helge Høivik

Kort om

Arbeidsoppgaver: Å bidra til å kvalifisere og utvikle Læringssenteret som universitetsbibliotek, og generelt dyktiggjøre HiOA’s tilsatte og partnermiljøer som produsenter og brukere av digitale ressurser i undervisning, FoU og innovasjonsarbeid. Omfatter digital informasjonskompetanse, elæring, produksjon, organisering/gjenfinning og bruk av multimedialt materiale. Arbeidet omfatter utvikling og realisering av designmønstre for prosjekter og andre aktiviteter der slike ferdigheter og aktiviteter kommer til uttrykk.

Lederansvar for LATINA/lab ("Learning And Teaching IN a digital world") som driver forsknings-og utviklingsarbeid gjennom nasjonale og internasjonale utviklingsprosjekter som MOOCAHUSET og LATINASchools..

Vitenskapelige publikasjoner

Bogale, Helina; Høivik, Helge (2021). A Conceptual and Practical Model for Rapid Prototype Publishing in E-Learning. Insights in to international joint course development from Ethiopia and Norway. Bastiaens, Theo (Red.). Proceedings of Innovate Learning Summit 2021. s. 5-11. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Høivik, Helge (2015). Learning Management System. Høivik, Helge (Red.). Teaching and Learning in the Digital Age. Experiential Approaches to Learning Design in Norway and China. s. 45-66. Capital Normal University Press.

Høivik, Helge (2015). Design Philosophy & Methodology. Høivik, Helge (Red.). Teaching and Learning in the Digital Age. Experiential Approaches to Learning Design in Norway and China. s. 25-44. Capital Normal University Press.

Høivik, Helge (2015). Flipping a Summer School. Høivik, Helge (Red.). Teaching and Learning in the Digital Age. Experiential Approaches to Learning Design in Norway and China. s. 107-128. Capital Normal University Press.

Høivik, Helge (2015). Applying the Fragment Design Template. Høivik, Helge (Red.). Teaching and Learning in the Digital Age. Experiential Approaches to Learning Design in Norway and China. s. 67-88. Capital Normal University Press.

Høivik, Helge (2015). Education in the Knowledge Economy. Høivik, Helge (Red.). Teaching and Learning in the Digital Age. Experiential Approaches to Learning Design in Norway and China. s. 3-22. Capital Normal University Press.

Høivik, Helge (2015). Learning And Teaching IN A digital world. Høivik, Helge (Red.). Teaching and Learning in the Digital Age. Experiential Approaches to Learning Design in Norway and China. s. 89-106. Capital Normal University Press.

Høivik, Helge (2015). Teaching and Learning in the Digital Age. Experiential Approaches to Learning Design in Norway and China. ISBN: 9787565619892. 247 s. Capital Normal University Press.

Høivik, Helge (2014). Remediation of print: On the current restructuration of higher education. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal. Vol. 6.
https://hdl.handle.net/10642/2540

Bjarnø, Vibeke ; Høivik, Helge (2014). Feedback: On Students’ Requirement for Personal Mentoring Models. Viteli, Jarmo; Leikomaa, Marianna; Herrington, Jan (Red.). Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2014. s. 2670-2675. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
http://www.editlib.org/noaccess/147857/





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Johannesen, Monica ; Nore, Hæge ; Øgrim, Leikny ; Jamissen, Grete; Kolstad, Anett Kristin; Høivik, Helge ; Karstensen, Steinar ; Reksten, Morten ; Ormestad, Aslak ; Hübener, Stian ; Ribu, Kirsten (2011). Utredning om eCampus HiOA. 44 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Høivik, Helge (2008). E-learning Collaboration Norway-China in Aubert, Anne Beate: Collaboration with Chinese institutions. Progress report 2007. Oslo University College. 31 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Høivik, Helge ; Bjarnø, Vibeke ; Strøm, Eva (2008). Fragments - Overskridende praksis. ISBN: 9788257946111. 133 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Høivik, Helge (2007). Profiler!: Kompendium for kurset "Profiler!" i førstelektorprogrammet, Pedagogisk utviklingssenter, Høgskolen i Oslo. 52 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Høivik, Helge (2006). Visualization, linguistic multiplicity and semantic annotation as didactical scaffolds for internationalized e-learning. HiO-notat nr 1 2006. ISBN: 9788257944810. 55 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://home.hio.no/~helge/fag/papers/visualization

Høivik, Helge (2005). Fragmenter. Modell og eksempler på brukerstyrt e-læring. ISBN: 9788257944469. 163 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hio.no/content/view/full/35992

Høivik, Helge (1997). Educational Perspective on Digital Documents, HiO-notat 1997 nr 5. ISBN: 9788257901974. 59 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Høivik, Tord; Høivik, Helge (1995). Hvordan reagerer salt med svovel? Brukernes vurderinger av referansetjenesten i norske folkebibliotek. ISBN: 9788299318624. 52 s. Tønsberg folkebibliotek.

Høivik, Helge (1995). Internet Workshop for the Staff at Bibliotecha Alexandrina. 12 s. Statens bibliotek og informasjonshøgskole.

Høivik, Helge (1992). Kompendium - Elektroniske dokumenter - Introduksjonskurs. 123 s. Statens bibliotek og informasjonshøgskolen.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Rokkan, Tore; Sekkingstad, Dorthea; Fojcik, Marcin Andrzej; Hakel, Katja; Høivik, Helge (2024). Forskjellen må utgjøre en forskjell. Khrono.no.

Bjarnø, Vibeke ; Høivik, Helge ; Smestad, Bjørn (2018). Ikke en dag uten Khrono.

Høivik, Helge (2017). MOOCAHUSET – A Practical Experiment in E-Learning Publishing for University Libraries. 38th Annual IATUL Conference 2017. International Association of University Libraries.

Høivik, Helge ; Vikestad, Kari Gerhardsen (2017). To modeller for e-læring. Teori og praksis for Bokskapet ved Høgskolen i Oslo og Akershus 2014-17. Øye for digital læring. Gyldendal Norsk Forlag .
http://www.mynewsdesk.com/no/gyldendal-akademisk/e

Høivik, Helge (2017). MOOCs/eBooks and the PICA Model – New Approaches for Improving Higher Education. Sino-Norwegian Workshop. Hainan Normal University.

Høivik, Helge (2016). Kvalitet: Balansekunst mellom teori og praksis.
http://khrono.no/debatt/balansekunst-i-kvalitet-og

Høivik, Helge (2016). Hvem skal eie digitale læringsmidler?.
http://khrono.no/debatt/hvem-skal-eie-den-digital-

Høivik, Helge (2016). Læringssenter som digital kurator.
http://khrono.no/debatt/laeringssenter-som-digital

Høivik, Helge (2015). Digitale fusjoner mellom HiOA og Sørøst?.

Høivik, Helge (2015). Hva er det de bråker for?.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.