English version
Karen Brænne

Karen Brænne

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Brænne, Karen ; Sømoe, Kjetil (2022). Hjemmeverkstedet og endrede vilkår for kunnskapsutvikling i kunst- og håndverksfaget. Techne Serien. Vol. 29.
https://doi.org/10.7577/TechneA.4555

Brænne, Karen ; Midtlid, Sissel (2021). Med videofilm som reiskap. Eit kollegasamarbeid om å utvikle handverksundervisning. Techne Serien. Vol. 28.
https://doi.org/10.7577/TechneA.4723

Brænne, Karen (2018). Frå DesignDialog til Design Literacy Om etablering av eit fagdidaktisk forskingsfelt innan design, kunst og handverk. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.2574

Brænne, Karen ; Heggvoll, Janne (2018). Begynnaropplæring i teikning Ein analyse av teiknemetodar. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 11.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.2678

Brænne, Karen (2013). Visual Grammar. A literature review. Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Red.). Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers 14-17 May 2013, Oslo, Norway. s. 458-470. ABM-media AS.

Nielsen, Liv Merete ; Brænne, Karen (2013). Design literacy for longer lasting products. Studies in Material Thinking. Vol. 9.
https://hdl.handle.net/10642/1871

Brænne, Karen (2011). Vedlikehald av ein konstruert kontrovers - kunstpedagogikk og handverkstradisjon i kunst- og handverksfaget. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.203

Brænne, Karen (2006). Kunst og handverk i Kunnskapsløftet 06 : å utfordre den praktiske fagkunna. Skuset, Nils Ola (Red.). Forske på Yksnøya - går det an? : utfordringar i praktisk-estetiske fag : Yksnøya-seminaret 2006. s. 24-31. Høgskulen i Volda.
http://www.hivolda.no/neted/upload/attachment/site

Brænne, Karen (2006). Kunst og handverk i Kunnskapsløftet 06 Basiskunnskapar og kunnskapsdimensjon. Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild (Red.). DesignDialog: kunnskapsløftet og visuell kompetanse. s. 13-20. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/1905_Lesja.htm

Brænne, Karen (2005). Kunst- og designdidaktikk Praksisfellesskap og kunnskapsutvikling. Estetisk Forum. s. 2-2. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://www.hivolda.no/attachments/site/group15/not





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Brænne, Karen ; Sømoe, Kjetil; Solstad, Stein Helge; Espeland, Åsmund (2022). Undervising i musikk og kunst og handverk i koronatida: Ei undersøking blant studentar og tilsette på to høgskular. ISBN: 9788293677765. 40 s. Høgskulen på Vestlandet.

Brænne, Karen ; Sømoe, Kjetil (2014). Fremtidens skole, Ludvigsen utvalget Bærende prinsipp for kunst- og håndverksfaget i et fremtidsperspektiv. 9 s. Høgskulen på Vestlandet.

Brænne, Karen (2009). Mellom ord og handling: om verdsetjing i kunst og handverksfaget. ISBN: 9788254702277. Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
http://www.aho.no/Global/Dokumenter/Forskning/Avha



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lillebø-Voll, Knut Einar; Brænne, Karen ; Steinnes, Robert; Yksnøy, Cathrine (2024). Oppdelt-Attmed - Kollegaveiledning i et utstillingsprosjekt. AI Make Slöyd. NordFo.

Hasle, Kari Aslaug; Brænne, Karen ; Rian, Hans Ole (2023). Rekruttering til praktiske og estetiske fag.

Lutnæs, Eva ; Fauske, Laila Belinda; Digranes, Ingvild; Lefdal, Else Margrethe ; Brænne, Karen (2023). Leder. Festskrift for Liv Merete Nielsen. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5287

Lutnæs, Eva ; Brænne, Karen ; Homlong, Siri; Hofverberg, Hanna; Maus, Ingvill Gjerdrum ; Fauske, Laila Belinda; Reitan, Janne Beate (2021). Editorial Track 02: Empowering Critical Design Literacy: Exploring Practices, Discourses and Implications in and Across Design Education from Kindergarten to PhD. Bohemia, Erik von; Nielsen, Liv Merete; Pan, Lusheng; Börekçi, Naz A.G.Z.; Zhang, Yang (Red.). Volume 1. Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021. 6th International Conference for Design Education Researchers. 24–26 September 2021 Jinan, China. Engaging with Challenges in Design Education. s. 222-225. Design Research Society.
https://dl.designresearchsociety.org/cgi/viewconte

Nielsen, Liv Merete ; Bohemia, Erik von; Reitan, Janne Beate ; Brænne, Karen ; Bravo, Ursula; Cortes, Catalina (2021). Editorial workshop. Establishing Design Literacy International Network. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4650

Brænne, Karen ; Bennwik, Ingri-Hanne Brænne (2021). Ruling understandings of professional competence in Art and Crafts higher education. Nera The Nordic Educational Research Association. SDU.

Brænne, Karen (2021). Med videofilmen som reiskap – eit kollegasamarbeid om å utvikle handverksundervisning. Nettverkskonferansen for kunst og håndverk i UH sektor. Senter for kunst og kultur i opplæringen.

Heggvoll, Janne; Brænne, Karen (2021). Å lære elevar å teikne. Form Fagdidaktisk tidsskrift for kunst og design. Vol. 55.

Brænne, Karen ; Heggvoll, Janne (2020). Korleis bruke ein digital skaparverkstad/makerspace i design, kunst og handverk?. PfDK Nettverkskonferansen Digital skaparkraft. Høgskulen i Volda.

Brænne, Karen (2020). Digitale arbeidsmåtar ved seksjon for Design, kunst og handverk. PPU konferansen 2020 . Høgskulen i Volda.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.