Fagfelt
Barn Utviklingspsykologi Ungdom Kulturpsykologi Kjønn og kvinneperspektiver Interseksjonalitet Sosial deltakelse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Growing Up and Looking Forward (GULF) - “Young people with bodily impairments in transitions”
    
            
Hensikten med prosjektet er å frembringe ny kunnskap om hva som kan være hensiktsmessige samarbeidsformer mellom ungdom med fysisk funksjonsnedsettelse, deres familier og tjenesteutøvere i helse- og velferdstjenester i overgangen til voksenlivet.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                Braathen, Kaja; 
    Gulbrandsen, Liv Mette
                 (2023).
                 Students’ meaning-making processes in an IPE programme with students from education-, health-, and social care programmes. A qualitative study.
                
                
            
                
                
                                     Frontiers in Education.
            
                    
                 Vol. 8.
                        
    https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1249946
        
                Garnier, Pascale; 
    Greve, Anne
; 
    Ulvik, Oddbjørg Skjær
; Chantseva, Victoria; Rayna, Sylvie; Fallang, Bjørg; 
    Gulbrandsen, Liv Mette
; Øien, Ingvil
                 (2020).
                 Body practices: negotiations of ‘risk’ in Norwegian and French preschools.
                
                
            
                
                
                                     International Journal of Early Years Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848530
        
                
    Greve, Anne
; Garnier, Pascale; 
    Ulvik, Oddbjørg Skjær
; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; 
    Gulbrandsen, Liv Mette
; Rayna, Sylvie
                 (2019).
                 Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens.
                
                
            
                
                
                                     European Early Childhood Education Research Journal.
            
                    
                 Vol. 27.
                        
    https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1634236
        
Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Veier "framover": Forhandlinger og meningsskaping blant jenter og gutter i en skolesammenheng. Jansen, Anne; Andenæs, Agnes (Red.). Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. s. 57-78. Universitetsforlaget.
Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Barn og barndom i velferdsstaten. Analysestrategier i forskning og profesjonell praksis. Aamodt, Hilde Anette; Dahl, Espen; Gubrium, Erika; Haldar, Marit; Hermansen, Åsmund (Red.). Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. s. 161-182. Fagbokforlaget.
                Fallang, Bjørg; Øien, Ingvil; Østensjø, Sigrid; 
    Gulbrandsen, Liv Mette
                 (2017).
                 Micro-processes in social and learning activities at school generate exclusions for children with disabilities.
                
                
            
                
                
                                     Scandinavian Journal of Disability Research.
            
                    
                 Vol. 19.
                        
    https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1276472
        
                Aadnanes, Margrete; 
    Gulbrandsen, Liv Mette
                 (2017).
                 Young people and young adults’ experiences with child abuse and maltreatment: Meaning making, conceptualizations, and dealing with violence.
                
                
            
                
                
                                     Qualitative Social Work.
            
                    
                 Vol. 17.
                        
    https://doi.org/10.1177/1473325016683245
        
                
    Ulvik, Oddbjørg Skjær
; 
    Gulbrandsen, Liv Mette
                 (2015).
                 Exploring children's everyday life: An examination of professional practices.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Psychology.
            
                    
                 Vol. 67.
                        
    https://doi.org/10.1080/19012276.2015.1062257
        
Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil; Opsahl, Kari (2014). Utforskende framgangsmåter i forskning og profesjonell praksis. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 75-99. Universitetsforlaget.
Gulbrandsen, Liv Mette ; Seim, Sissel ; Østensjø, Sigrid (2014). Teoretiske perspektiver og begreper. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 37-55. Universitetsforlaget.