English version
Siw Helen Martinsen Watz

Siw Helen Martinsen Watz

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Sylte, Ann Lisa ; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde ; Aakernes, Nina ; Andersen, Tove ; Granborg, Øyvind ; Gulbrandsen, Petter ; Haaland, Grete ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Kristiansen, Aina ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Myhrvold, Christian Linna; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Schaug, Rosaline Mary; Stiklestad, Sigrun Saur ; Syverstad, Marie ; Vedøy, Gunn; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. ISBN: 9788202895150. 446 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267

Gulbrandsen, Petter ; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Skolebasert praksislærerutdanning: Praksislæreres erfaringer med utvikling av veilederkompetanse belyst gjennom praksisarkitekturteorien. Sylte, Ann Lisa; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde; Aakernes, Nina; Andersen, Tove; Granborg, Øyvind (Red.). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. s. 349-377. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267.ch14

Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Helsefagarbeiderens rolle i dagens og morgendagens helse- og omsorgstjeneste. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.

Watz, Siw Helen Martinsen ; Ingstad, Kari (2023). Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5110

Watz, Siw Helen Martinsen (2022). Selvstendige helsefagarbeidere i morgendagens helsetjeneste. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 12.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212395

Watz, Siw Helen Martinsen ; Ingstad, Kari (2022). Keeping calm on a busy day—an interpersonal skill home care patients desire in health workers: hermeneutical phenomenological method. BMC Nursing. Vol. 21.
https://doi.org/10.1186/s12912-022-00825-1



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Berntsen, Svanhild Kristine ; Bødtker-Lund, Daniel ; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Bruk av sanser og taus kunnskap i fag- og yrkesopplæringen. Nordyrk 2025. VIA University College.

Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Fra skisse til kappe - hvordan jobbe med kappa?. PhD-forum. OsloMet, Institutt for yrkesfaglærerutdanning.

Bødtker-Lund, Daniel ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Poster: Use of senses and tacit knowledge in vocational education and training. ECER 2024 . European Educational Research Association.

Bødtker-Lund, Daniel ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Use of Senses and Tacit Knowledge in Vocational Education and Training. ECER. EERA (European Educational Research Association).

Watz, Siw Helen Martinsen ; Vabø, Mia (2024). Opplæring av helsefagarbeidere - stafett eller veksling? Refleksjoner fra et nyoppstartet forskningsprosjekt. Nordisk seminar om yrkesfag. OsloMet, Institutt for yrkesfaglærerutdanning.

Vabø, Mia ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Opplæring av helsefagarbeidere - stafett eller veksling?. Nordisk seminar om forskning på yrkesfaglig opplæring. YLU, Oslomet.

Gulbrandsen, Petter ; Watz, Siw Helen Martinsen (2024). Fra lærer til kvalifisert praksislærer - en utviklingsprosess. Undervisning i veiledning, kollegaveiledning og utviklingsarbeid for lærerkollegier på en videregående yrkesfagskole. Et bidrag til utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt i LUSY prosjektet. Veiledningskonferansen 2024. Høgskolen i Østfold.

Hansen, Petter William ; Watz, Siw Helen Martinsen ; Sandell, Martin Blaauw (2023). Seminar for veiledere i yrkesfag, praktiske og estetiske fag. Desentralisert kompetanseheving i partnerskap med Viken fylkeskommune. Heldagsseminar: Grunnleggende veiledningskompetanse for lærere i yrkesfag, kroppsøving og estetiske fag. OsloMet og Viken fylkeskommune.

Gulbrandsen, Petter ; Vabø, Mia ; Watz, Siw Helen Martinsen (2023). Språkkompetanse, kommunikasjon og læring - Minoritetsspråklige som har arbeidspraksis i helse- og omsorgssektoren. Dagsseminar med forskningsgruppa Yrkesfaglige kunnskapsformer i et mangfoldsperspektiv.. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Oslomet.

Gulbrandsen, Petter ; Vabø, Mia ; Watz, Siw Helen Martinsen (2023). Navigating Vocational Education: Experiences of Short-Term Minority Language-Speaking Students in a Norwegian Alternative Vg3 Pathway. Learning environments for future Nordic eldercare. Explorative workshop . YLU, Oslomet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.