English version
Anders Granås Kjøstvedt

Anders Granås Kjøstvedt

Kort om

Jeg er førsteamanuensis i historie og historiedidaktikk ved Seksjon for samfunnsfag. Her underviser og veileder jeg lærerstudenter i ulike historieemner og historiedidaktikk.

Jeg har en PhD i historie fra Universitetet i Oslo (2010). Her undersøkte jeg den tyske nazibevegelsen i Berlin i opposisjonsårene før 1933, og skrev særlig om ideologi, propaganda og organisasjonsutvikling. Jeg har fortsatt å forske på nazismen – både som ideologi, bevegelse og regime – i årene etter, og har vært særlig opptatt av samspillet mellom befolkningen og regimet.

Siden 2020 har jeg vært en del av forskningsprosjektet Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT) et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom samfunnsfagseksjonen ved grunnskolelærerutdanningen og Seksjon for ungdomsforskning ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA. Sammen med kollega Evy Jøsok undersøker jeg hvordan skolen kan bidra til økt demokratisk deltakelse blant ungdom, med særlig vekt utjevning av sentrale bakgrunnsvariablers påvirkning på elevenes politiske mestringstro.

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders G. ; Seland, Idunn (2025). Nurturing civic identity among Norwegian 15-year-olds: Challenges and opportunities for social science teachers. Journal of Social Science Education. Vol. 24.
https://doi.org/10.11576/JSSE-7690

Kjøstvedt, Anders Granås ; Banik, Vibeke Kieding (2025). Holocaust i ungdomsskolens lærebøker. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/adno.11466

Kjøstvedt, Anders Granås (2025). Kontroversielle spørsmål i samfunnsfagundervisning. POLIS - Tidsskrift for samfundsdidaktik. Vol. 5.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Kontroversielle spørsmål på dagsorden. Bedre Skole.
https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-debatt-d

Seland, Idunn ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). How do teacher educators from Denmark, Finland, Norway and Sweden teach for active democratic participation?. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2322967

Kjøstvedt, Anders Granås ; Banik, Vibeke Kieding (2024). Holocaust på film. Historisk empati og flerperspektivitet i kritisk analyse av holocaustfilmer. Kalsås, Vidar Fagerheim; Lenz, Claudia (Red.). Å undervise om Holocaust : utfordringer og innganger. s. 68-83. Universitetsforlaget.

Kjøstvedt, Anders Granås ; Jøsok, Evy (2024). Controversial issues in Norwegian social science classrooms. Journal of Social Science Education. Vol. 23.
https://doi.org/10.11576/jsse-7075

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Nordidactica. Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi

Banik, Vibeke Kieding; Kjøstvedt, Anders Granås (2022). Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen. Nordidactica. Vol. 12.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi

Kjøstvedt, Anders Granås (2019). Å tenke kritisk i møte med det uforståelige. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 153-171. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Kjøstvedt, Anders Granås ; Kosberg, Eva ; Vandvik, Grete; Aspelund, Ingrid; Flacké, Kristin; Riseth, Inga (2024). Ny viten - ny praksis. Implementering av resultater fra forskningsprosjektet DEMOCIT i grunnskolelærerutdanning og praksis. ISBN: 9788283645699. 42 s. OsloMet Skriftserie, Nr. 2/2024.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Jøsok, Evy ; Davan, Lars Birger ; Tolgensbakk, Ida; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Ungdoms forståelse av politikk og demokrati i hverdagslivet. Ny kunnskap om demokratiopplæring og demokratierfaringer blant unge. ISBN: 9788278948484. 64 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kjøstvedt, Anders Granås ; Seland, Idunn ; Jøsok, Evy ; Huang, Lihong (2023). Politisk mestringstro i ungdomsskolen. Casestudie om demokrati- og medborgerskapsundervisning i fire norske ungdomsskoler. ISBN: 9788278948477. 91 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Seland, Idunn ; Kjøstvedt, Anders Granås (2022). Lærerutdanning for å styrke ungdoms demokratiske deltakelse. Casestudie i fire nordiske land. ISBN: 9788278948156. 166 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kjøstvedt, Anders Granås (2010). Hitler’s Metropolis? The National Socialist Movement in Berlin 1925-1933. 334 s. Nauka.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lenz, Claudia; Banik, Vibeke Kieding; Hagen, Fredrik Stenhjem; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Holocaustundervisning under lupen: Har norske lærere endret undervisningen om holocaust etter 7. oktober 2023? – Morgenbladet.

Kjøstvedt, Anders Granås ; Lenz, Claudia; Banik, Vibeke Kieding; Hagen, Fredrik Stenhjem (2024). Har norske lærere endret undervisningen om holocaust etter 7. oktober?.
https://www.morgenbladet.no/ideer/kronikk/2024/11/

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Ungdoms holdninger til demokrati.

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Teaching about the Holocaust in a comparative perspective - Scandinavia. INVITE Conference - Reflections and Perspectives on international cooperation. Pedagogische Hochschule Ludwigsburg.

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Norwegian history - what you need to know. Akademisk dugnad for flyktninger, OsloMet. Akademisk dugnad for flyktninger, OsloMet.

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Hvordan kan vi øke den demokratiske deltakelsen blant unge? Noen funn fra forskningsprosjektet DEMOCIT. Fakultetsseminar, OsloMet. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Hagen, Fredrik Stenhjem; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Holocaust undervisning i Skandinavia – historikk og veien fremover (om Norge). NOKSA. UCL University College in Odense.

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Skal lærerne opptre som politi på skolen? Lærerutdannerperspektivet. Arendalsuka. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Political Efficacy and Controversial Issues in Citizenship Education. ConCitizen Conference. ConCitizen Contested Narratives and Controversial Issues in .

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Teaching History for Democratic Culture and Participation in Ukraine. UKRAINETT+ CONFERENCE: Managing Societal Crises: Challenges and Coping Strategies. UKRAINETT+.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.