English version
Anne Jansen

Anne Jansen

Kort om

Jeg er førsteamanuensis i psykologi ved Institutt for sosialfag. Jeg underviser på bachelor og masterstudier i emner som psykologi og kvalitative metoder. Forskningsinteressene er knyttet til utviklingspsykologi, barnevern, narrativ og diskursiv teori og profesjonskvalifisering.

Fagfelt

Vitenskapsfilosofi   Kvalitative forskningsmetoder

Vitenskapelige publikasjoner

Hogstad, Ingrid Johnsen; Jansen, Anne (2021). Parental death in young children’s lives: health professionals’ and kindergarten teachers’ contributions in meaning-making. Early Years. Vol. 43.
https://doi.org/10.1080/09575146.2021.1919604

Hogstad, Ingrid Johnsen; Jansen, Anne (2020). Smart, vulnerable, playful or just disturbing? A discourse analysis of child involvement in palliative care. Childhood. Vol. 27.
https://doi.org/10.1177/0907568220918910

Jansen, Anne (2019). Barnevernets plass i fortellingene til unge i barnevernsinstitusjoner. Jansen, Anne; Andenæs, Agnes (Red.). Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. s. 101-119. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.5617/suicidologi.2160

Andenæs, Agnes; Jansen, Anne (2019). Innledning. Jansen, Anne; Andenæs, Agnes (Red.). Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. s. 11-25. Universitetsforlaget.

Jansen, Anne ; Andenæs, Agnes (2019). Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. ISBN: 9788215029795. 259 s. Universitetsforlaget.

Jansen, Anne (2017). ‘It’s So Complex!’: Understanding the Challenges of Child Protection Work as Experienced by Newly Graduated Professionals. The British Journal of Social Work. Vol. 48.
https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx127

Saur, Randi; Hansen, Marianne; Jansen, Anne ; Heir, Trond (2016). Visually impaired individuals, safety perceptions and traumatic events: a qualitative study of hazards, reactions and coping. Disability and Rehabilitation. Vol. 39.
https://doi.org/10.3109/09638288.2016.1161836

Jansen, Anne ; Olsen, Bjørn; Stenseng, Terje; Ugelstad, Hanne (2015). «Dette ville jeg aldri snakket med en student om ellers». Ungdom som medveiledere for barnevernstudenter i praksis. Fontene forskning.
https://hdl.handle.net/10642/3173

Jansen, Anne (2015). Positioning and subjectivation in research interviews: why bother talking to a researcher?. International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice. Vol. 18.
https://doi.org/10.1080/13645579.2013.845711

Jansen, Anne ; Andenæs, Agnes (2013). 'Heading for Japan': Prospective narratives and development among young people living in residential care. Qualitative Social Work. Vol. 12.
https://doi.org/10.1177/1473325011423588





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Jansen, Anne (2013). Narrative kraftfelt.Psykologisk utvikling hos barn og unge i et narrativt perspektiv. ISBN: 9788215022253. 168 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Andenæs, Agnes; Jansen, Anne ; Sundnes, Anita (2019). Workshop: Investigating parenthood for young teenagers – background, theoretical perspectives and empirical examples. International Conference on Children and Youth in Everyday Life and Professional Practices . OsloMet.

Jansen, Anne (2019). Prospective narratives as an analytical tool in investigating parenthood. International Conference on Children and Youth in Everyday Life and Professional Practices. OsloMet.

Jansen, Anne (2018). Utviklingsprosjekt utdanning-praksis: Gruppepraksis i barneverntjenesten. Nasjonal praksiskonferanse. OsloMet.

Jansen, Anne (2018). Hospitering for utdanningenes lærere i praksisfeltet. Nasjonal praksiskonferanse. OsloMet.

Jansen, Anne ; Christensen, Astrid ; Haldar, Marit ; Jevne, Kari Sjøhelle ; Johansen, Marit; Köhler-Olsen, Julia ; Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg ; Sundnes, Anita (2016). Hospiteringsprosjektet. Tidsskriftet Norges Barnevern. Vol. 93.

Jansen, Anne (2016). Hospiteringsprosjektet - erfaringer med lærerhospitering. Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfag. HiOA.

Saur, Randi; Hansen, Marianne Bang; Jansen, Anne ; Heir, Trond (2016). En studie av opplevelser og mestring av risikofylte hendelser blant synshemmede. Presentasjon på frokostseminar. NKVTS.

Jansen, Anne (2014). Young people in residential care as tutors for students – changing the developmental context. ISCAR2014 . International Society for Cultural and Activity Research.

Jansen, Anne (2014). Identity formation in an institutional setting. Institutions for children and young people as arenas of care. NOVA.

Jansen, Anne ; Klages, Wiebke ; Lundestad, Magritt ; Sund, Annette (2014). Nyutdannede politi, barnehagelærere og barnevernpedagoger - profesjonskvalifisering etter endt utdanning. NORDPRO-konferanse. HiOA.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.