English version
Bård Ketil Engen

Bård Ketil Engen

Kort om

Bård Ketil Engen er sosiolog (mag. art og dr. polit fra Universitetet i Oslo). Hans forskningsinteresser omfatter rammeverk for bruk av digitale teknologier i undervisning og læring i grunnskolen og lærerutdanningen, og mange av forskningsprosjektene han har engasjert seg de siste 25 årene har utforsket disse aspektene. Han har deltatt i ulike forsknings- og utviklingsprosjekter knyttet til digital kompetanse, både finansiert internt og eksternt. Han har publisert bøker og en rekke bokkapitler, rapporter samt konferansebidrag og artikler innen teknologistøttet læring. Hans undervisnings- og veiledningsoppgaver er relatert til aspekter rundt digitale kompetansee på bachelor-, master- og ph.d.-nivå, videreutdanning, samt praksis. Hans forskningsinteresser knytter seg til flere områder: av teknologistøttet læring, for eksempel: Digital dømmekraft, digitalt medborgerskap, utdanningspolitikk og digitale kompetanser.

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)

    Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.

Vitenskapelige publikasjoner

Slattery, Darina M.; Cleary, Yvonne; Giæver, Tonje Hilde ; Engen, Bård Ketil (2025). Experimenting with a Multi-User Virtual Environment for Collaborative Online International Learning: A Case Study from Ireland and Norway. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.5936

Engen, Bård Ketil ; McGarr, Oliver (2025). The Postdigital Divide. Postdigital Science and Education.
https://doi.org/10.1007/s42438-025-00577-6

Bussesund, Erik Straume; McGarr, Oliver; Engen, Bård Ketil (2024). Teacher educators’ discursive enactment of professional digital competencies. Journal of Education Policy.
https://doi.org/10.1080/02680939.2024.2379821

McGarr, Oliver; Engen, Bård Ketil (2024). Justifications for the study of computers on the curriculum: Neo-vocational ideology veiled in progressive educational discourse. European Journal of Education.
https://doi.org/10.1111/ejed.12630

Bussesund, Erik Straume; Engen, Bård Ketil ; McGarr, Oliver (2023). Digital compliance or professional competence? Representations of teachers and digital futures in the Norwegian Qualification Framework. Learning, Media & Technology.
https://doi.org/10.1080/17439884.2023.2285831

McDonagh, Adrian; Camilleri, Patrick; Engen, Bård Ketil ; McGarr, Oliver (2021). Introducing the PEAT model to frame professional digital competence in teacher education. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/njcie.4226

McGarr, Oliver.; Engen, Bård Ketil (2021). By-passing teachers in the marketing of digital technologies: the synergy of educational technology discourse and new public management practices. Learning, Media & Technology.
https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2010092

Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Mifsud, Louise (2021). Digital dømmekraft. ISBN: 9788205554467. Gyldendal Akademisk.

Camilleri, Patrick; Engen, Bård Ketil ; Hatlevik, Ove Edvard ; Rubio, Juan Carlos Colomer; Gassó, Héctor Hernández (2021). Student teachers and their attitudes towards ICT: Lessons learned from three different countries. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/njcie.4207

Engen, Bård Ketil (2020). Digitalisering, kompetanse og læring. ISBN: 9788205538313. 141 s. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Giæver, Tonje Hilde ; Mifsud, Louise ; Engen, Bård Ketil ; Gudmundsdottir, Greta Björk; Hatlevik, Ove Edvard ; Camilleri, Patrick; Colomer, Juan Carlos; Hernandes, Hector; Insa, José Ramón; McDonagh, Adrian.; McGarr, Oliver.; Milton, Josephine; Rohatgi, Anubha (2020). DiCTE Questionnaire Report - Output 2. 20 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Fennefoss, Arvid; Engen, Bård Ketil (2010). Organisasjonssosiologiske betraktninger over organisatoriske betingelser for IKT-støttede undervisningsformer – et lærerperspektiv. ISBN: 9788299740746. 11 s. Unipub forlag.

Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Øgrim, Leikny (2009). Bruke, forstå, undervise. BALLASTBruk Av ikt fra Lærerutdanning til Læring og Arbeidspraksis i Skole over Tid. ISBN: 9788257946913. 149 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Engen, Bård Ketil (2005). Tillit og kommunikasjon i digitale læringsomgivelser; en undersøkelse av IKT-mediert medisinerutdanning ved Universitetet i Oslo. 271 s. Universitetet i Oslo.

Engen, Bård Ketil (1997). Strukturendring av Internett. ISBN: 9788213011730. 84 s. TMV.

Engen, Bård Ketil (1996). Strukturendring av Internett. Internetts historie og utvikling sett i lys av Jürgen Habermas' offentlighetsteori. 175 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Engen, Bård Ketil (2024). Does artificial intelligence have politics?. Kunstig intelligens; Trussel eller tjener. Forum for kritisk tenkning.

Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Mifsud, Louise (2024). Cyber ethics and AI in relation to conducting research in the educational sphere. Cyber ethics and AI in relation to conducting research in the educational sphere . University of Malta.

Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Mifsud, Louise (2024). Digital Citizenship in Norwegian Schools and Teacher Education. Gjesteforelesning. George Mason University.

Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Mifsud, Louise (2024). Digital Citizenship, Cyberethics and Artifical Intelligence in Norwegian schools. Digital Citizenship, Cyberethics and Artifical Intelligence in Norwegian schools. St Aloysius.

Engen, Bård Ketil ; Helle-Valle, Jo ; Giæver, Tonje Hilde ; Karstensen, Steinar ; Steier, Rolf Erik Jorgenson ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Planlagt og gjennomført fakultetsseminar om digitalisering på fakultet for lærerutdanning on internasjonale studier (DIGILUI). Oversikt og forskning på digitalisering ved fakultet. Forskningsgruppene: Digitale Læringsarenaer, Bærekraft og Teknologi i Arbeid og Læring, Utvikling,Makt og ulikhet og Små barn, store byer: b.h.kvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter..

Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Slattery, Darina; Cleary, Yvonne (2023). Student Collaboration in a Virtual World: By-passing the Intimacy of Video-Based Interactions. ECER 2023. European Educational Research Association.

Engen, Bård Ketil ; McGarr, Oliver (2023). Digital Competence for Teachers. European Online Conference for Initial Teacher Education. Erasmus+ .

Engen, Bård Ketil ; McGarr, Oliver. (2023). Justifications for Computer Science/Coding on the Curriculum: Neo-Vocational Ideology Veiled in Progressive Educational Terminology?. ECER 2023. European Educational Research Association.

Engen, Bård Ketil ; McGarr, Oliver (2023). Teacher education as a subversive activity in the digital transformation agenda. NERA 2023. OsloMet.

Engen, Bård Ketil ; Steier, Rolf ; Giæver, Tonje Hilde (2023). Digitalisering ved GFU. Fakultetsseminar om digitalisering. Fakultet for lærerutdannings og internasjonale studier.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.