English version
Ellen Karoline Henriksen

Ellen Karoline Henriksen

Fagområder

Emner

Skolerettet fysikk   Fysikkdidaktikk   Lærerutdanning   Naturfagdidaktikk   Realfagdidaktikk   Utdanningsvalg   Rekruttering til realfag   Lektorutdanning

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Legerská, Jana; Henriksen, Ellen Karoline ; Bøe, Maria Vetleseter (2025). Learning goals in upper secondary quantum physics: Norwegian teachers’ perspectives. Physics Education. Vol. 60.
https://doi.org/10.1088/1361-6552/ade259

Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education. 13 s. Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5

Bøe, Maria Vetleseter; Lauvland, Anders; Henriksen, Ellen Karoline (2024). How Motivation for Undergraduate Physics Interacts With Learning Activities in a System With Built-In Autonomy. Science Education.
https://doi.org/10.1002/sce.21912

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina ; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. ISBN: 9788215069555. 351 s. Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695

Mestad, Idar; Jegstad, Kirsti Marie ; Henriksen, Ellen Karoline (2024). Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 55-73. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-03

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-09

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Henriksen, Ellen Karoline ; Eklund, Gunilla Brita Maria (2023). Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education. 14 s. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa). Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582

Odden, Tor Ole Bigton; Lauvland, Anders; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline (2023). Implementing the learning assistant model in European higher education. European Journal of Physics. Vol. 44.
https://doi.org/10.1088/1361-6404/acb39e

Strat, Tonje Tomine Seland; Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie (2023). Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review. 58 s. Studies in science education.
https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig