English version
Ellen Karoline Henriksen

Ellen Karoline Henriksen

Fagfelt

Fysikkdidaktikk   Lærerutdanning   Realfagdidaktikk   Utdanningsvalg   Rekruttering til realfag

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Legerská, Jana; Henriksen, Ellen Karoline ; Bøe, Maria Vetleseter (2025). Learning goals in upper secondary quantum physics: Norwegian teachers’ perspectives. Physics Education. Vol. 60.
https://doi.org/10.1088/1361-6552/ade259

Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina ; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. ISBN: 9788215069555. 351 s. Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education. Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5

Bøe, Maria Vetleseter; Lauvland, Anders; Henriksen, Ellen Karoline (2024). How Motivation for Undergraduate Physics Interacts With Learning Activities in a System With Built-In Autonomy. Science Education.
https://doi.org/10.1002/sce.21912

Mestad, Idar; Jegstad, Kirsti Marie ; Henriksen, Ellen Karoline (2024). Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 55-73. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-03

Odden, Tor Ole Bigton; Lauvland, Anders; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline (2023). Implementing the learning assistant model in European higher education. European Journal of Physics. Vol. 44.
https://doi.org/10.1088/1361-6404/acb39e

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Henriksen, Ellen Karoline ; Eklund, Gunilla Brita Maria (2023). Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa). Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582

Strat, Tonje Tomine Seland; Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie (2023). Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review. Studies in science education.
https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148

Henriksen, Ellen Karoline (2021). Designing learning resources and investigating student motivation and learning in general relativity and quantum physics in Norway. Kersting, Magdalena; Blair, David (Red.). Teaching Einsteinian Physics in Schools: An Essential Guide for Teachers in Training and Practice. Routledge.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline ; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun (2019). Fysikkdidaktikk. ISBN: 9788202623357. 452 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bergem, Ole Kristian; Goodchild, Simon; Henriksen, Ellen Karoline ; Kolstø, Stein Dankert; Nortvedt, Guri A.; Reikerås, Elin Kristi Lie (2015). REALFAG. Relevante-Engasjerende-Attraktive-Lærerike. Rapport fra ekspertgruppa for realfagene. 102 s. Kunnskapsdepartementet.

Guttersrud, Øystein; Angell, Carl; Henriksen, Ellen Karoline ; Kind, Per Morten (2008). Mathematical modelling in upper secondary physics education. Defining, assessing and improving physics student's mathematical modelling competency. 237 s. Unipub forlag.

Olsen, Rolf Vegar; Guldahl, Øyvind; Henriksen, Ellen Karoline ; Jerstad, Per; Johansen, Astrid; Kind, Per Morten; Aamot, Eimund (2004). Fysikk for framtiden: En drøfting av og grunnlag for framtidig læreplan i fysikk. ISBN: 9788299694100. 53 s. Norsk fysikklærerforening.
http://fysikk.hfk.vgs.no/Utvalgsrapport.htm

Angell, Carl; Henriksen, Ellen Karoline (2001). Norsk Fysikkråds undersøkelse av ingeniørstudenters fysikkunnskaper. 29 s. Universitetet i Oslo.

Henriksen, Ellen Karoline (1999). Museums and scientific literacy: The case of an exhibition on radiation and the environment. -1 s. 7Letras.

Egeland, Alv; Henriksen, Ellen Karoline ; Henriksen, Thormod (1999). Northern lights. ISBN: 9788291853024. 40 s. 7Letras.

Henriksen, Ellen Karoline (1999). Bakgrunnsdokument for Nasjonalt Science Center i Oslo. -1 s. Stiftelsen Teknoteket.

Henriksen, Ellen Karoline ; Frøyland, Merethe (1998). Hva vet vi om læring i museer?. ISBN: 9788290935592. 48 s. Norsk museumsutvikling.

Henriksen, Ellen Karoline ; Jorde, Doris (1997). Formidling av forskning og vitenskap til barn og unge - en oversikt over stimulerings- og rekrutteringstiltak og forslag til samarbeid og videreutvikling. -1 s. Norges forskningsråd.

Egeland, Alv; Henriksen, Ellen Karoline ; Henriksen, Thormod (1997). Nordlys. ISBN: 9788291853000. 40 s. 7Letras.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline (2025). Vitenprogrammet «Kjerner og stjerner».

;, Asbjørn Magnar Hov; Sletvold, Geir Ramstad; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline (2025). Hverdagsforestillinger i fysikk.
https://doi.org/https://creators.spotify.com/pod/p

Henriksen, Ellen Karoline ; Legerská, Jana; Bøe, Maria Vetleseter (2025). What to teach in upper secondary quantum physics? Views from Norwegian teachers. ESERA 2025. European Science Education Research Association (ESERA).

Nordby, Kaja; Gade, Fredrik Georg Alhaug; Henriksen, Ellen Karoline (2025). Ny forskrift om opptak til høyere utdanning. Fra Fysikkens Verden. Vol. 87 (2025).

Henriksen, Ellen Karoline ; Nordby, Kaja; Gade, Fredrik Georg Alhaug (2025). Norge trenger en realfagssatsing!. Fra Fysikkens Verden. Vol. 87.

Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline (2025). Jorda og elevane i solsystemet. Naturfag. Vol. 2025.

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie (2024). Introduksjon til forskningsbasert lærerutdanning i naturfag og prosjekt TRELIS. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 17-31. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24

Henriksen, Ellen Karoline ; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Hva kjennetegner forskningsbasert lærerutdanning i naturfag?. TRELIS sluttkonferanse: Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. TRELIS-prosjektet/OsloMet.

Henriksen, Ellen Karoline (2024). Å arbeide teoretisk og praktisk med forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Erfaringer fra prosjektet «Teachers’ Research Literacy for Science Teaching". Presentasjon på CESE Udviklingsgruppemøde. Naturfagsakademiet https://nafa.nu/.

Henriksen, Ellen Karoline ; Bøe, Maria Vetleseter (2024). Hva er god fysikkundervisning?. Landskonferansen om fysikkundervisning. Norsk fysikklærerforening (Norsk fysisk selskaps faggruppe for undervisning).





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.