English version
Gerd Ånestad

Gerd Ånestad

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Bjørkvold, Tuva ; Håøy, Annbjørg ; Ånestad, Gerd (2021). Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/up.v15.2611

Fosse, Trude; Lode, Beate; Ånestad, Gerd (2020). Alle skal med - sammen om matematikkvansker. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 104.

Kleve, Bodil ; Solem, Ida Heiberg ; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Jankvist, Uffe Thomas; Heuvel-Panhuizen, Marja Van den; Veldhuis, Michiel (Red.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education.

Kleve, Bodil ; Ånestad, Gerd (2017). The interplay between sociomathematical norms and students' use of informal mental strategies or standard algorithms. Dooley, Thérèse; Gueudet, Ghislaine (Red.). Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). s. 3089-3096. European Society for Research in Mathematics Education.

Kleve, Bodil ; Ånestad, Gerd (2016). Læringspartner og sosiomatematiske normer som potensial for elevers læring. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Red.). Undervisningskunnskap i matematikk. s. 31-45. Cappelen Damm Akademisk.

Gray, James ; Ånestad, Gerd (2016). Aspekter ved brøk i en nasjonal prøve. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Red.). Undervisningskunnskap i matematikk. s. 61-77. Cappelen Damm Akademisk.

Ånestad, Gerd ; Rodal, Camilla ; Eriksen, Elisabeta (2014). Et innblikk i lærerstudenters forkunnskaper innen brøk. Reinertsen, Anne Beate; Groven, Berit; Knutas, Kerstin Agneta; Holm, Astri (Red.). FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. s. 273-282. Akademika forlag.
http://tapironline.no/fil/vis/1390

Bjerke, Annette Hessen ; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla ; Ånestad, Gerd (2013). Når brøk ikke er tall – Eksempler på misoppfatninger knyttet til brøk som tallstørrelse. Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Red.). s. 20-27. Akademika forlag.
http://www.tapironline.no/fil/vis/1124



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjørkvold, Tuva ; Håøy, Annbjørg ; Rodal, Camilla ; Ånestad, Gerd (2023). Et integrert perspektiv på begynneropplæring. God start - Begynneropplæringskonferansen 2023. Høgskolen på Vestlandet.

Kleve, Bodil ; Solem, Ida Heiberg ; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11).

Ånestad, Gerd (2019). Matematikk i begynneropplæring. Erfaringsseminar for tilbydere av videreutdanning i matematikk gjennom nasjonal strategi for videreutdanning av lærere - Kompetanse for kvalitet. OsloMet.

Ånestad, Gerd (2017). Fem aper - rike muligheter. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.

Tellefsen, Helga Kufaas; Ånestad, Gerd (2017). Kompleksiteten i veiledningsarbeidet i realfagskommuner. Samling for universiteter og Høgskoler som veileder realfagskommuner. Utdanningsdirektoratet, Matematikksenteret og Naturfagsenter.

Smestad, Bjørn ; Ånestad, Gerd (2016). Stasjonsundervisning om tallsystemer. Etterutdanningskonferansen i matematikk 2016. Høgskolen i Sørøst-Norge.

Kleve, Bodil ; Ånestad, Gerd (2016). From informal strategies to the use of standard algorithm - is anything lost?. British Society for Research into Learning Mathematics. BSRLM.

Tandberg, Cato; Ånestad, Gerd (2016). Undersøkende tilnærming og argumentasjon; Matematikk og Fermi-problem. realfagskommune. Nes kommune.

Ånestad, Gerd (2015). Lineær tenkning. Personalseminar for Vestre Aker skole . Udir Ungdomstrinn i utvikling .

Bjarnø, Vibeke ; Rodal, Camilla ; Ånestad, Gerd ; Tønnessen, Eva (2013). En av tre lærerstudenter strøk på eksamen i matematikk.
http://khrono.no/2013/06/faerre-laererstudenter-st





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.