Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjørkvold, Tuva; Håøy, Annbjørg; Ånestad, Gerd (2021). Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis . Vol. 15.
Fosse, Trude; Lode, Beate; Ånestad, Gerd (2020). Alle skal med - sammen om matematikkvansker. Norsk pedagogisk tidsskrift . Vol. 104.
Kleve, Bodil; Solem, Ida Heiberg; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja; Veldhuis, Michiel (Red.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. TWG19. European Society for Research in Mathematics Education.
Kleve, Bodil; Ånestad, Gerd (2017). The interplay between sociomathematical norms and students' use of informal mental strategies or standard algorithms. Dooley, Thérèse; Gueudet, Ghislaine (Red.). Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). TWG19. s. 3089-3096. European Society for Research in Mathematics Education.
Gray, James; Ånestad, Gerd (2016). Aspekter ved brøk i en nasjonal prøve. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Red.). Undervisningskunnskap i matematikk. Kapittel 4. s. 61-77. Cappelen Damm Akademisk.
Kleve, Bodil; Ånestad, Gerd (2016). Læringspartner og sosiomatematiske normer som potensial for elevers læring. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Red.). Undervisningskunnskap i matematikk. 2. s. 31-45. Cappelen Damm Akademisk.
Ånestad, Gerd; Rodal, Camilla; Eriksen, Elisabeta
(2014).
Et innblikk i lærerstudenters forkunnskaper innen brøk.
Reinertsen, Anne Beate; Groven, Berit; Knutas, Kerstin Agneta; Holm, Astri (Red.).
FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Kap. 33. s. 273-282.
Akademika forlag.
http://tapironline.no/fil/vis/1390
Bjerke, Annette Hessen; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla; Ånestad, Gerd
(2013).
Når brøk ikke er tall – Eksempler på misoppfatninger knyttet til brøk som tallstørrelse.
Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Red.).
Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. Kapittel 3. s. 20-27.
Akademika forlag.
http://www.tapironline.no/fil/vis/1124