Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Fadum, Aleksandra Hara; Kleve, Bodil; Rodal, Camilla (2021). An investigation activity as a means of including students in mathematical sensemaking. Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hreinsdottir, Freyja; Hähkioniemi, Marcus; Jessen, Britta Eyrich; Kurvits, J.; Liljekvist, Yvonne; Misfeldt, Morten; Naalsund, Margrethe; Nilsen, Hans Kristian; Palsdottir, Gudbjørg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena; Werneberg, A. (Red.). Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021. kapittel. s. 49-56.
Hovik, Ellen Konstanse; Rodal, Camilla (2019). Visualization of fractions - a challenge for pre-service teachers. Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja; Veldhuis, Michiel (Red.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Visualization of fractions. European Society for Research in Mathematics Education.
Eriksen, Elisabeta; Bjerke, Annette Hessen; Rodal, Camilla; Solem, Ida Heiberg
(2019).
Retrospective reflections on ‘Missions’ as pedagogies of practice.
Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja; Veldhuis, Michiel (Red.).
Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. hal-02422514.
European Society for Research in Mathematics Education.
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02422514v1
Bjerke, Annette Hessen; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla; Solem, Ida Heiberg (2019). "Oppdrag" i matematikk - om å koble teori og praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. Kapittel 3. s. 39-58. Universitetsforlaget.
Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn; Bjerke, Annette Hessen; Rodal, Camilla; Solomon, Yvette (2017). From emergency sirens to birdsong - Narratives of becoming a mathematics teacher. Dooley, Thérèse; Gueudet, Ghislaine (Red.). Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). TWG18: Mathematics teacher education and professional development. s. 2836-2843. European Society for Research in Mathematics Education.
Eriksen, Elisabeta; Kjensli, Grethe; Rodal, Camilla (2016). Den doble tallinjen som didaktisk modell for proporsjonalitet, introdusert i en realistisk matematikkundervisningstradisjon. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Red.). Undervisningskunnskap i matematikk. Kapittel 5. s. 78-103. Cappelen Damm Akademisk.
Solomon, Yvette; Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn; Rodal, Camilla; Bjerke, Annette Hessen
(2015).
Prospective teachers navigating intersecting communities of practice: early school placement.
Journal of Mathematics Teacher Education
.
http://hdl.handle.net/10642/2808
Ånestad, Gerd; Rodal, Camilla; Eriksen, Elisabeta
(2014).
Et innblikk i lærerstudenters forkunnskaper innen brøk.
Reinertsen, Anne Beate; Groven, Berit; Knutas, Kerstin Agneta; Holm, Astri (Red.).
FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Kap. 33. s. 273-282.
Akademika forlag.
http://tapironline.no/fil/vis/1390
Rodal, Camilla
(2014).
Matematisk argumentasjon i overgangen barnehage og skole.
Reinertsen, Anne Beate; Groven, Berit; Knutas, Kerstin Agneta; Holm, Astri (Red.).
FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Kap: 26. s. 237-244.
Akademika forlag.
http://tapironline.no/fil/vis/1386
Bjerke, Annette Hessen; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla; Ånestad, Gerd
(2013).
Når brøk ikke er tall – Eksempler på misoppfatninger knyttet til brøk som tallstørrelse.
Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Red.).
Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. Kapittel 3. s. 20-27.
Akademika forlag.
http://www.tapironline.no/fil/vis/1124