English version
Hanne Næss Hjetland

Hanne Næss Hjetland

Kort om

Jeg underviser i og forsker på barns språk- og leseutvikling. Jeg er spesielt opptatt av tidlig innsats og forebygging av vansker innenfor disse utviklingsområdene. Jeg er også interessert i hvordan vi kan lage gode pedagogiske opplegg både innenfor det allmennpedagogiske og for barn med særskilte behov. 

Bakgrunn:

Vitenskapelige publikasjoner

Alatalo, Tarja; Norling, Martina; Magnusson, Maria; Tjäru, Sofie; Hjetland, Hanne Næss ; Hofslundsengen, Hilde Christine (2023). Read-aloud and writing practices in Nordic preschools. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175243

Hofslundsengen, Hilde Christine; Magnusson, Maria; Norling, Martina; Tjäru, Sofie; Hjetland, Hanne Næss ; Alatalo, Tarja (2023). ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 9.
https://doi.org/10.23865/njlr.v9.4035

Hjetland, Hanne Næss ; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve; Engevik, Liv Inger; Geva, Esther; Norbury, Courtenay Frazier; Monsrud, May-Britt; Næss, Kari-Anne Bottegård (2023). Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years of age. Cochrane Database of Systematic Reviews. Vol. 2023.
https://doi.org/10.1002/14651858.CD014890.pub2

Larsen, Linda; Hjetland, Hanne Næss ; Schauber, Stefan (2022). A longitudinal investigation of letter-name knowledge in a semi-transparent orthography. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2116485

Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss ; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård (2022). Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang. Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine (Red.). Skriveutvikling og skrivevansker. s. 232-249. Cappelen Damm Akademisk.

Bakken, Karine; Næss, Kari-Anne Bottegård; Lemons, Christopher J.; Hjetland, Hanne Næss (2021). A systematic review and meta-analysis of reading and writing interventions for students with disorders of intellectual development. Education Sciences. Vol. 11:638.
https://doi.org/10.3390/educsci11100638

Hagen, Åste Mjelve; Knoph, Rebecca; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin; Lawrence, Joshua; Lervåg, Arne; Melby-Lervåg, Monica (2021). Measuring Listening Comprehension and Predicting Language Development in At-Risk Preschoolers. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1939136

Karlsen, Jannicke; Hjetland, Hanne Næss ; Hagtvet, Bente Eriksen; Braeken, Johan; Melby-Lervåg, Monica (2021). The concurrent and longitudinal relationship between narrative skills and other language skills in children. First language.
https://doi.org/10.1177/0142723721995688

Hjetland, Hanne Næss ; Brinchmann, Ellen Iren; Scherer, Ronny; Hulme, Charles; Melby-Lervåg, Monica (2020). Preschool pathways to reading comprehension: A systematic meta-analytic review. Educational Research Review. Vol. 30:100323.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100323

Bubikova-Moan, Jarmila ; Hjetland, Hanne Næss ; Wollscheid, Sabine (2019). ECE teachers' views on play-based learning: a systematic review. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie; Gulbrandsen, Lars (2020). Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. ISBN: 9788232704637. 163 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Gjerustad, Cay; Hjetland, Hanne Næss ; Opheim, Vibeke (2019). TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene. ISBN: 9788232704200. 46 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Bubikova-Moan, Jarmila ; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin (2018). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. ISBN: 9788232703388. 170 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Wollscheid, Sabine; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin; Skjelbred, Siv-Elisabeth (2018). Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt. ISBN: 9788232703562. 161 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Hjetland, Hanne Næss (2018). Predicting and improving reading comprehension. A quantitative multimethod approach. 330 s. Universitetet i Oslo.

Markussen, Eifred; Grøgaard, Jens Brandi; Hjetland, Hanne Næss (2018). «Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. ISBN: 9788232703289. 132 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Wollscheid, Sabine; Flatø, Martin; Hjetland, Hanne Næss ; Smette, Ingrid (2017). Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt. ISBN: 9788232703074. 134 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Løkken, Ingrid Midteide; Hjetland, Hanne Næss ; Bjørnestad, Elisabeth (2025). Norwegian toddlers’ language skills and language environment a synthesis of results from two large Early Childhood Education research projects in Norway. Avslutningskonferanse GoBan-skole.

Hjetland, Hanne Næss (2025). Hva sier tidligere forskning om ordforrådstiltak for flerspråklige barn i barnehagen. Språktiltak for flerspråklige barnehagebarn. SL+.

Hjetland, Hanne Næss ; Røe-Indregård, Hanne (2025). Utviklingsarbeid i barnehagen. Nettverkssamling. Nordre Follo kommune.

Heller, Mia Cecilie; Monsrud, May-Britt; Karlsen, Jannicke; Klem, Marianne; Hjetland, Hanne Næss (2025). Hva betyr sortere?” - systematisk arbeid med ordforråd hos flerspråklige barnehagebarn. Spesialpedagogikk. Vol. 1.

Hjetland, Hanne Næss ; Stolpe, Camilla Skredderstuen (2024). Kompetanseutvikling i barnehagen: en review av norsk forskning. Norsk barnehageforskningskonferanse 2024. BARNkunne – Senter for barnehageforskning .

Hjetland, Hanne Næss (2024). What’s in it for me? Forskningens rolle i tilskuddsordningene. UH-konferanse om partnerskap i barnehage- og skoleutvikling . Utdanningsdirektoratet.

Hjetland, Hanne Næss (2024). Vocabulary interventions for second language learners. FLUENT research collaboration workshop. Forskergruppen FLUENT.

Hjetland, Hanne Næss (2024). Hva slags språktiltak sier internasjonal forskning at kan være effektive for flerspråklige barnehagebarn?. SL+ barnehagelærerseminar. The Second Language Learners Plus Intervention (SL+-prosjekt.

Hjetland, Hanne Næss (2024). Arbeid med kvalitet i videreutdanning for barnehagelærere og overføring av erfaringer mellom tilskuddsordninger. Eksempel fra videreutdanning i spesialpedagogikk i barnehagen. Fagsamling EVU region øst. EVU region øst.

Næss, Kari-Anne Bottegård; Holmen, Frida Johanne; Spanne, Kristina Tufteskog; Monsrud, May-Britt; Klem, Marianne; Engevik, Liv Inger; Jannicke, Karlsen; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss (2024). Seminar for barnehagelærere i SL+. Seminar for barnehagelærere i SL+. SL+ prosjektet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.