English version
Hilde Hiim

Hilde Hiim

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Literacies for helse og livsmestring i skolen

    Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.

Vitenskapelige publikasjoner

Sylte, Ann Lisa ; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde ; Aakernes, Nina ; Andersen, Tove ; Granborg, Øyvind ; Gulbrandsen, Petter ; Haaland, Grete ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Kristiansen, Aina ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Myhrvold, Christian Linna; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Schaug, Rosaline Mary; Stiklestad, Sigrun Saur ; Syverstad, Marie ; Vedøy, Gunn; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. ISBN: 9788202895150. 446 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde (2025). A Strategy for Collaboration Between Educational Institutions and the Field of Practice, Aimed at Profession-Relevant Teacher Education. Social Education Research (SER).
https://doi.org/10.37256/ser.6220256541

Hiim, Hilde ; Sylte, Ann Lisa (2024). Collaboration Between Educational Institutions and the Practical Field in Teacher Education-Epistemological Perspectives in a Project Aiming to Enhance Relevance in Vocational Teacher Education Through the Development of Teacher Education Schools. Social Education Research (SER).
https://doi.org/10.37256/ser.5220244488

Hiim, Hilde (2023). Developing teacher professionalism in an era of neo-liberalism. McNiff, Jean (Red.). Representations of the Academic: Challenging Assumptions in Higher Education. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781351053372-10

Hiim, Hilde (2022). How Can Collaboration between Schools and Workplaces Contribute to Relevant Vocational Education?: Results of an Action Research Project in the School-based Part of Norwegian Vocational Education and Training. Vocations and Learning.
https://doi.org/10.1007/s12186-022-09300-z

Hiim, Hilde (2022). The Quality and status of Norwegian VET. Billet, Stephen; Stalder, Barbara Elisabeth; Aarkrog, Vibe; Choy, Sarojni; Hodge, Steven; Le, Anh Hai (Red.). The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves Current Concerns and Strategies For Enhancing That Standing. s. 201-222. Springer.

Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Hiim, Hilde (2020). Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 11.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.211111

Hiim, Hilde (2020). Likheter og forskjeller mellom tilnærminger til aksjonsforskning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch1

Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde ; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (2020). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. ISBN: 9788202652296. 597 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121

Hiim, Hilde (2020). The quality and standing of school-based Norwegian VET. Journal of Vocational Education and Training. Vol. 72.
https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1734062





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Hiim, Hilde ; Hippe, Else (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere. ISBN: 9788205391635. 214 s. Gyldendal Akademisk.

Hiim, Hilde ; Hippe, Else (2006). Praksisveiledning i lærerutdanningen : en didaktisk veiledningsstrategi. ISBN: 9788205356030. Gyldendal Akademisk.

Hiim, Hilde ; Hippe, Else (2001). Å utdanne profesjonelle yrkesutøvere. 313 s. Oslo.

Hiim, Hilde ; Hippe, Else (1998). Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling. En studiebok i didaktikk. ISBN: 9788200127925. 288 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Hiim, Hilde ; Halås, Catrine Torbjørnsen; Holst-Larsen, Ragnvald (2025). Et yrkesdidaktisk aksjonsforskningsprosjekt om ungdom som har falt ut av skolen, men som velger lærekandidatordningen mot fagbrev i salgsfaget gjennom et læringssenter. ISBN: 9788283646702. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lensjø, Marit ; Warring, Niels; Hiim, Hilde (2017). Læring og opplæring i rørleggerfaget. En etnografisk studie av fag- og yrkesopplæring i opplæringskontor og på byggeplass. 307 s. Roskilde Universitet.

Hiim, Hilde (2011). Relevant, praksisbasert yrkesutdanning - prinsipper og eksempler: Rapport fra et aksjonsforskningsprosjekt. Del 1. 32 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hiim, Hilde (2010). Lærerens yrkeskunnskap og læreren som forsker: en strategi for å forske i læreryrket. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12

Hiim, Hilde ; Hippe, Else (2000). Hvordan kan en utvikle yrkes/profesjonsutdanning og forskning som er relevant i forhold til yrkesutøvelse? Erfaringer knyttet til utdanning av yrkesfaglærere og et forskningsprogram i yrkesdidaktikk. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hiim, Hilde ; Isnes, Anders; Lier, Arne Roar; Minge, Terje; Haaland, Grete (1997). Forslag til veiledning for utarbeiding av rammeplaner for yrkesdidaktikk. 23 s. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.

Hiim, Hilde ; Hippe, Else (1991). Didaktikk som praksis og teori: vurdering av en didaktisk strategi for yrkeslærerutdanning. Hovedrapport fra et forskningsprosjekt ved Statens yrkespedagogiske høgskole. Statens yrkespedagogiske høgskole.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde (2024). Relevant Teacher Education and Practical Teacher Education. ECER-conference 2024. ECER conference.

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde ; Eikeland, Olav (2022). Teacher education schools and relevant vocational teacher education - Theoretical and methodological perspectives in an action research project. ECER-conference 2022. ECER.

Husebø, Dag; Hiim, Hilde ; Gjøtterud, Sigrid; Karlsen, James Tommy; Ludvigsen, Kristine; Grevle, Tessa Eriksen; Rubilar, Kristine Haugen; Holen, Rasa; Teigland, Oliva; Thorvaldsen, Tor (2022). National AR-network as grounds for building knowledge ecologies and democratization of academic communities . CARN Conference 2022 - Changing Lives through Action Research. National College of Ireland.

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde ; Eikeland, Olav (2021). Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanning (LUSY). NordYrk 2021. NordYrk.

Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde ; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (2020). Innledning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk.

Hiim, Hilde ; Eva, Schwencke (2019). Hvordan kan skoler, bedrifter og universitet samarbeide om å utvikle innhold og kvalitet i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning?. forskningskonferanse. HIOA.

Hiim, Hilde (2017). Om å forske i egen praksis. Aksjonsforskning og praktikerforskning. Foredrag på fellesseminar HiOA / LUI og UCC / FoU 28.- 29. september 2017. UCC København. FoU fellesseminar HiOA / LUI og UCC (University College of Copenhagen). UCC ved forskningslederDr. Ditte Tofteng og Dr. Mia Hustvedt.

Hiim, Hilde (2017). Developing teacher professionalism through epistemological insight, analyses of pedagogical relations and practitioner research. forskningskonferanse. ARNA (Action Research Network of the Americas).

Hiim, Hilde ; Eva, Schwencke (2017). Relevant yrkesutdanning og samarbeid høgskole \ skole \ bedrift. Noen foreløpige resultater fra forskningssamarbeid med masterstudenter. Forskningsformidlingskonferanse. HIOA.

Stålhane, Jan ; Hiim, Hilde (2017). Evaluating vocational knowledge: What is vocational knowledge and how can it be evaluated and assessed?. ATEE-konferanse. ATEE.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.