English version
Knut Løndal

Knut Løndal

Kort om

Knut Løndal er utdannet allmennlærer og faglærer i kroppsøving, og har i tillegg tatt hovedfag og doktorgrad i idrettsvitenskap. Løndal har arbeidet i høyere utdanning siden 1992. Før det arbeidet han i barne- og ungdomsskole, folkehøgskole og videregående skole.
I sin forskning interesserer Løndal seg for lek og selvbestemt fysisk aktivitet blant barn og ungdom, og om hvordan dette bidrar til helhetlig utvikling og læring. Han underviser og veileder i tema relatert til kroppsøving, fysisk aktivitet, utdanningsvitenskap og folkehelsevitenskap

Fagfelt

Lek   Kvalitative forskningsmetoder   Fysisk aktivitet   Kroppsøving   Lekeplass   Barn og unge   Skolefritidsordning   Barn og bevegelse   Kropp og læring

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Løndal, Knut (2025). The Norwegian After-School Program: From Care and Supervision Towards Holistic Development and Learning. Schüpbach, Marianne; Idel, Till-Sebastian; Gogolin, Ingrid (Red.). Extended Education. s. 161-188. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-47630-4_7

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Aggerholm, Kenneth; Løndal, Knut (2024). Discontinuity, risk, patience, and appeal: existential aspects of practising in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2368045

Løndal, Knut ; Lund, Siv ; Riiser, Kirsti (2024). “We decide on the fly, based on previous experiences”: Staff members’ occupational practices in after-school programmes. International Journal for Research on Extended Education (IJREE). Vol. 12.
https://doi.org/10.3224/ijree.v12i2.04

Askildsen, Carl-Emil Marstrander ; Løndal, Knut (2023). Practising in physical education: A study of a teacher's experiences and role enactment. European Physical Education Review.
https://doi.org/10.1177/1356336X231183789

Lund, Siv ; Riiser, Kirsti ; Løndal, Knut (2023). Children`s Experiences with Outdoor, Physically Active Play in After-School Programs. American Journal of Play. Vol. 15.
https://www.museumofplay.org/journalofplay/issues/

Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut (2023). Krenkelser og patologier i norsk kroppsøving - En kunnskapsgjennomgang. Moen, Kjersti Mordal; Jordet, Arne N. Nikolaisen (Red.). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. s. 53-79. Cappelen Damm Akademisk.

Esser-Noethlichs, Marc ; Løndal, Knut (2022). Didactics in Organised Sport and Physical Education in Norway -- Several Concepts with Unclear Boundaries,. Höger, Brigitta; Kleiner, Konrad (Red.). Sports Didactics in Europe History, Current Trends and Future Developments. s. 195-216. Waxmann Verlag.

Løndal, Knut ; Lund, Siv ; Haugen, Anders L. Hage ; Riiser, Kirsti (2021). First graders’ stationary behavior in Norwegian after-school programs: A mixed methods investigation. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). Vol. 18.
https://doi.org/10.3390/ijerph18041938

Winje, Øystein; Løndal, Knut (2021). ‘Wow! is that a birch leaf? In the picture it looked totally different’: a pragmatist perspective on deep learning in Norwegian ‘uteskole’. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1955946

Winje, Øystein; Løndal, Knut (2021). Theoretical and practical, but rarely integrated: Norwegian primary school teachers’ intentions and practices of teaching outside the classroom. Journal of Outdoor and Environmental Education (JOEE). Vol. 24.
https://doi.org/10.1007/s42322-021-00082-x





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Løndal, Knut ; Aggerholm, Kenneth; Askildsen, Carl-Emil Marstrander (2024). Pedagogical reorientation and qualitative self-transformation - Teachers’ and students’ experiences with physical education informed by the Practising Model. ISBN: 9788283646375. OsloMet - storbyuniversitetet.

Løndal, Knut ; Skagen, Kaare ; Winje, Øystein (2022). The grass is greener outdoors - Potentials for deep learning in Norwegian uteskole. ISBN: 9788283644517. 112 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Riiser, Kirsti ; Helseth, Sølvi ; Løndal, Knut ; Ommundsen, Yngvar (2015). Young & Active: development and evaluation of an internet intervention to increase fitness and health-related quality of life in adolescents with overweight and obesity. ISBN: 9788250205123. Norges idrettshøgskole.

Løndal, Knut (2010). Revelations in bodily play : a study among children in an after-school programme. ISBN: 9788250204515. Norges idrettshøgskole.

Løndal, Knut (2010). Revelations in bodily play : a study among children in an after-school programme. ISBN: 9788250204515. 1 s. Norges idrettshøgskole.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_13

Løndal, Knut ; Bergsjø, Carl-Henrik (2005). Fysisk aktivitet i skolefritidsordningen. En undersøkelse i fire skolefritidsordninger i Oslo. ISBN: 9788257944322. 125 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Løndal, Knut (2003). Håndbok for hanggliding og paragliding. 150 s. Norges Luftsportsforbund.

Løndal, Knut (1995). Instruksjon i hanggliding: Lærebok for instruktørkandidater. 65 s. Norges Luftsportsforbund.

Løndal, Knut (1994). HP/NLFs instruktørutdanning: Nåsituasjon, målsetning, tiltaksforslag. 83 s. Norges Luftsportsforbund.

Løndal, Knut (1992). Sportsulykker blant ungdom: forslag til forebyggende tiltak. Nordiske seminar- og arbejdsrapporter 1992 nr. 577. ISBN: 9789291201075. 189 s. Nordisk ministerråd.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Løndal, Knut (2024). Vi må stole på leken, ifølge professor. Han er skeptisk til mer veiledet lek i barnehager og SFO.

Løndal, Knut ; Lund, Siv ; Riiser, Kirsti (2023). Staff members' considerations about their occupational roles in Norwegian after-school programs. Extended Education Conference 2023. WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education.

Løndal, Knut ; Borgen, Jorunn Spord; Moen, Kjersti Mordal; Hallås, Bjørg Oddrun; Gjølme, Egil Galaaen (2023). Forskning for fremtiden?. Tverrinstitusjonelt forskningswebinar: Kroppsøving i skolen. Universitetet i Sørøst-Norge.

Løndal, Knut (2023). Discussant remarks at a symposium: Similarities and differences in the conceptions and implementations of shadow education and after-school programs in terms of student's development. Extended Education Conference 2023. WERA TASK FORCE Global Research in Extended Education.

Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut ; Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen Jordet; Hovi-Gulowsen, Kathrine; Abeslen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik; Rustad, Hilde; Bjørke, Lars (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. kroppsøvingskonferansen . Norges idrettshøgskole.

Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut (2022). Krenkelser og patologier i norsk kroppsøving – en målrettet kunnskapsoversikt over empirisk forskning i perioden 1990-2020. ‘Kroppsøvingsfaget og idrettsfag i bevegelse – perspektiver og konsekvenser’. Norges idrettshøgskole.

Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun; Moen, Kjersti Mordal; Løndal, Knut ; Engelsrud, Gunn Helene; Gjølme, Egil Galaaen (2022). Kroppsøving i skolen. Webinar med påmelding . Universitetet i Sørøst-Norge.

Løndal, Knut (2022). Empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving – tema og tilnærming. Forskningsseminar. Høgskulen i Volda, Avd. for kulturfag/ Idrett og friluftsliv.

Østerlie, Ove; Løndal, Knut (2021). [Podcast, krø.no] Artikkelklubben 8: Forskning for fremtiden?. https://krø.no/26-artikkelklubben-8-forskning-for-

Løndal, Knut (2021). Leker barn mindre enn før?.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.