English version
Liv Mette Gulbrandsen

Liv Mette Gulbrandsen

Fagfelt

Barn   Utviklingspsykologi   Ungdom   Kulturpsykologi   Kjønn og kvinneperspektiver   Interseksjonalitet   Sosial deltakelse

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Braathen, Kaja; Gulbrandsen, Liv Mette (2023). Students’ meaning-making processes in an IPE programme with students from education-, health-, and social care programmes. A qualitative study. Frontiers in Education. Vol. 8.
https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1249946

Garnier, Pascale; Greve, Anne ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Chantseva, Victoria; Rayna, Sylvie; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil (2020). Body practices: negotiations of ‘risk’ in Norwegian and French preschools. International Journal of Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848530

Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Veier "framover": Forhandlinger og meningsskaping blant jenter og gutter i en skolesammenheng. Jansen, Anne; Andenæs, Agnes (Red.). Hverdagsliv, barndom og oppvekst. Teoretiske posisjoner og metodiske grep. s. 57-78. Universitetsforlaget.

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Barn og barndom i velferdsstaten. Analysestrategier i forskning og profesjonell praksis. Aamodt, Hilde Anette; Dahl, Espen; Gubrium, Erika; Haldar, Marit; Hermansen, Åsmund (Red.). Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. s. 161-182. Fagbokforlaget.

Greve, Anne ; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette ; Rayna, Sylvie (2019). Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1634236

Fallang, Bjørg; Øien, Ingvil; Østensjø, Sigrid; Gulbrandsen, Liv Mette (2017). Micro-processes in social and learning activities at school generate exclusions for children with disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research. Vol. 19.
https://doi.org/10.1080/15017419.2016.1276472

Aadnanes, Margrete; Gulbrandsen, Liv Mette (2017). Young people and young adults’ experiences with child abuse and maltreatment: Meaning making, conceptualizations, and dealing with violence. Qualitative Social Work. Vol. 17.
https://doi.org/10.1177/1473325016683245

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2015). Exploring children's everyday life: An examination of professional practices. Nordic Psychology. Vol. 67.
https://doi.org/10.1080/19012276.2015.1062257

Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil; Opsahl, Kari (2014). Utforskende framgangsmåter i forskning og profesjonell praksis. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 75-99. Universitetsforlaget.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Seim, Sissel ; Østensjø, Sigrid (2014). Teoretiske perspektiver og begreper. Gulbrandsen, Liv Mette (Red.). Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis - en utforskende tilnærming. s. 37-55. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Opvækst og psykisk udvikling. Grundbog i udviklingspsykologiske teorier og perspektiver. ISBN: 9788750053521. 432 s. Akademisk Forlag.

Gulbrandsen, Liv Mette (2017). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. 2. utgave. ISBN: 9788215026930. 408 s. Universitetsforlaget.

Gulbrandsen, Liv Mette (2009). Opvækst og psykisk udvikling.Grundbog i udviklingspsykologiske teorier og perspektiver. ISBN: 9788750040897. 382 s. Akademisk Forlag.

Gulbrandsen, Liv Mette (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. ISBN: 9788215009506. 371 s. Universitetsforlaget.

Gulbrandsen, Liv Mette (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. ISBN: 9788215009506. 371 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Ulleberg, Inger ; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil; Lindboe, Inger Marie (2014). Barn og unge på tvers. FoU-prosjekter ved Høgskolen i Oslo og Akershus med, om og av relevans for barn og unge. rev 2014. 128 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Gulbrandsen, Liv Mette (1996). Kulturens barn. En utviklingspsykologisk studie i åtte-ni åringers sosiale landskap. ISBN: 9788256914517. 229 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Gulbrandsen, Liv Mette (2023). Udviklingspsykologi og udviklingsstøttende relationer. Skibsted, Else; Løw, Ole (Red.). s. 82-92. Akademisk Forlag.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Østensjø, Sigrid; Sundnes, Anita ; Seim, Sissel ; Ulleberg, Inger ; Clarke, Alison (2022). Workshop: Everyday life: an epistemological point of entry into children’s worlds and experiences?. The 2nd International CHILDLIFE conference.

Gulbrandsen, Liv Mette ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Munck, Crisstina (2021). Barn, hverdagsliv og velferdsstatens profesjonelle praksiser - nordisk kunnskapsutvikling. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 8.
https://doi.org/10.5324/barn.v39i2-3.4154

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Tverrgående analyser i kvalitativ forskning. CHAPAR -seminar. Chapar/VID/OsloMet/HVL.

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Bronfenbrenner, Urie. Abebe, Tatek (Red.). The Sage Encyclopedia of Children and Childhood Studies. s. 158-159. Sage Publications.
https://doi.org/10.4135/9781529714388.n71

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Global North Childhoods. Abebe, Tatek (Red.). The Sage Encyclopedia of Children and Childhood Studies. s. 856-860. Sage Publications.
https://doi.org/10.4135/9781529714388.n309

Gulbrandsen, Liv Mette (2020). Fra dagligdagse selvfølgeligheter til undring og fra undring til undersøkelse: En vitenskapsteoretisk analyse av kunnskapsutfordringer i det kontorfaglige feltet. Kontorfaget - utfordringer og muligheter i samarbeid om gode tjenester for barn, ungdom og familier. R-BUP, Helse sør-øst.

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Measured family lives - a discussion of standardized practices in the Norwegian child welfare services. Measured Lives - Theoretical Psychology in an Era of Acceleration. International Society for Theoretical Psychology.

Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Faglig tilbakeblikk: Alle barn og noen barn - på langs og på tvers. Faglig seminar. BAFSA/Institutt for sosialfag.

Gulbrandsen, Liv Mette (2018). Utforskende tilnærminger i praksis/utforskende tilnærminger til praksis. Faglig seminar. Nic Waals Institutt.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.