English version
Fredrik Thue

Fredrik Thue

Fagfelt

Vitenskapshistorie   Universitetshistorie   Samfunnsvitenskapenes historie   Profesjonshistorie

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Mausethagen, Sølvi ; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (2023). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. ISBN: 9788215065540. 307 s. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23

Mausethagen, Sølvi ; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (2023). Forskningens rolle i skole og lærerutdanning. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 9-27. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-01

, (2023). Reformpedagogikk i norsk skoleutvikling og lærerutdanning: "den profesjonelle lærer" historisk belyst. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 272-307. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-13

Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (2022). Schoolteachers and the Nordic Model. Comparative and Historical Perspectives. ISBN: 9781003082514. 260 s. Routledge.

Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (2022). Introduction: of myths and models – the unity and diversity of Nordic educational cultures. Larsen, Jesper Eckhardt (Red.). Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and historical perspectives. s. 1-22. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-1

Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (2022). Conclusion Schoolteachers and the Nordic model. Larsen, Jesper Eckhardt (Red.). Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and historical perspectives. s. 229-239. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-18

Larsen, Lars Erik; Thue, Fredrik W. (2021). Elitist tradition and democratic reform: Norwegian and Danish upper-secondary teacher cultures in transition, 1960-1994. Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (Red.). Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and Historical Perspectives. s. 173-189. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-14

Thue, Fredrik W. (2021). Preaching and teaching: the religious origins of Nordic teacher cultures. Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (Red.). Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and Historical Perspectives. s. 51-67. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003082514-4

Larsen, Jesper Eckhardt; Schulte, Barbara; Thue, Fredrik W. (2021). Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and Historical Perspectives. ISBN: 9780367535858. 245 s. Routledge.

Thue, Fredrik W. (2020). Lutheranism from Above and from Below: "Pastoral Professionals" and Trust within the Nordic State/Society Nexus. Journal of Historical Sociology. Vol. 33.
https://doi.org/10.1111/johs.12302





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Thue, Fredrik W. ; Eriksen, Andreas ; Høydal, Øyunn Syrstad ; Vabø, Agnete ; Messel, Jan (2022). Integrasjon og integritet. Tillit til forskning i et kunnskapssamfunn. 139 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Thue, Fredrik W. ; Vabø, Agnete ; Messel, Jan ; Høydal, Øyunn Syrstad ; Eriksen, Andreas (2021). Et ytringsklima under press? Akademisk frihet og ytringsfrihet i en brytningstid. 133 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Thue, Fredrik ; Aven, Håvard Brede (2017). Humanistiske vitenskaper mellom internasjonal excellence og nasjonalt samfunnsoppdrag: et dilemma i historisk og aktuell belysning. ISBN: 9788283640397. 75 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Thue, Fredrik W (2006). In Quest of a Democratic Social Order: The Americanization of Norwegian Social Scholarship, 1918-1970. 650 s. Unipub forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hegstad, Eilev; Thue, Fredrik W. (2023). Svekker den norske velferdsstaten fellesskapene våre?.

Thue, Fredrik W. (2023). Reformpedagogikk i norsk skoleutvikling og lærerutdanning. Utdanningshistorisk konferanse. Utdanningshistorisk nettverk og Universitetet i Sørøst-Norge.

Thue, Fredrik W. (2022). Konformitetspress i akademia.

Thue, Fredrik W. (2022). UiBs nye historie, en kommentar «utenfra». Boklansering: Vitenskap og vitenskapshistorier (UiBs historie). Rektoratet, Universitetet i Bergen.

Thue, Fredrik W. (2022). The professions as (a) social formation(s): A historical perspective from Norway. Professions, authority and meritocracy: the role of competence and social background. Senter for profesjonsstudier, OsloMet.

Thue, Fredrik W. (2022). Presentasjon av historisk forskning ved Senter for profesjonsstudier. Seminar. Centrum för kunskapshistoria, Lunds Univeristet.

Thue, Fredrik W. (2022). Presentasjon av de to rapportene "Et ytringsklima under press? Akademisk frihet og ytringsfrihet i en brytningstid" og "Integrasjon og integritet: Tillit til forskning i et kunnskapssamfunn". Rapportlansering: Akademisk ytringsklima og tillit til forskning. Senter for profesjonsstudier.

Thue, Fredrik W. (2022). Akademisk frihet og ytringsfrihet: historisk bakgrunn og noen utfordringer i 2022. Halvdags kurs/seminar for Forskerforbundets medlemmer om akademisk ytringsfrihet. Forskerforbundet.

Thue, Fredrik W. (2022). Religionens demokratisering og feminisering: Læreryrket og andre pastorale profesjoners fødsel på 1800-tallet. Seminar. "Demokrati, frihet og grenser" og "Sivilsamfunn i Norden" .

Thue, Fredrik W. (2022). Mot et trangere akademisk ytringsrom?. Foredrag: Mot et trangere akademisk ytringsrom. Forum for vitenskap og demokrati, Universitetet i Bergen.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.