Oppvekst og utdanning

Kontakt

OsloMet har etablert en ordning med egne universitetsskoler og -barnehager, og har også utstrakt samarbeid med andre barnehager og skoler i Oslo, blant annet om praksis og kompetanseutvikling. Vi har også en rekke andre prosjekter knyttet til temaet oppvekst og utdanning.

Ønsker du å samarbeide med oss om forsknings-, utdannings- eller innovasjonsprosjekter innenfor oppvekst og utdanning, ta kontakt for mer informasjon.

    Laster inn ...

    Aktuelt

    To elver ved pulter i klasserom.
    Slik kan elever lære kritisk tenkning

    Barn og unges hverdag preges av rask informasjonsflyt. Når lærere skal bruke nyheter i arbeidet med kritisk tenking er det viktig at de trekker veksler på elevenes egne erfaringer.

    Unge jenter i aksjon under en fotballkamp.
    Dette kan klubbene gjøre for å få unge til å holde på med organisert idrett lenger

    En fersk forskningsrapport fra OsloMet har noen klare tips til idrettsklubbene.

    Tenksom ung jente med rød genser i bybildet
    Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien

    Ung i Oslo: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet.

    Illustrasjonsbilde av unge gutter på vei ned til t-banen natterstid.
    Hvorfor øker ungdomsvolden?

    Lenge var ungdomsvolden på vei ned, men nå er trenden brutt. Dette vet forskerne om ungdomsvolden.

    Illustrasjonsbilde av fire barnehagebarn som leker med forskjellige ting.
    Rapport om Oslo-barnehager: Barna bør få mer støtte i leken

    Barnehagene kan utnytte flere muligheter til å bidra til barnas utvikling.

    Mann og kvinne snakker sammen i møte
    Ny fordypning i utdanningsledelse

    Utvikling av skoler krever stor grad av samhandling mellom ledere og lærere. For å få til endring i skolen må skoleleder ha oppmerksomhet mot kompetanseutvikling og kollektive læringsprosesser blant de ansatte.

    Robin smiler foran terasseblokkene på Stovner
    – Jeg ønsker å gjøre en forskjell for barn som har det vanskelig

    Dette er den viktigste årsaken til at Robin Husom Jørgensen (22) valgte å ta bachelor i barnevern ved OsloMet.

    Portrettbilde av Ida som sitter inne i en lekestue.
    Gjennom studiet i skolerettet utdanningsvitenskap blir Ida mer trygg i lærerrollen

    Ida Neuenkirchen hadde lyst til å ta mer utdanning for å bli tryggere i lærerrollen.

    Publisert: 09.08.22 | OsloMet