Oppvekst og utdanning

Kontakt

OsloMet har etablert en ordning med egne universitetsskoler og -barnehager, og har også utstrakt samarbeid med andre barnehager og skoler i Oslo, blant annet om praksis og kompetanseutvikling. Vi har også en rekke andre prosjekter knyttet til temaet oppvekst og utdanning.

Ønsker du å samarbeide med oss om forsknings-, utdannings- eller innovasjonsprosjekter innenfor oppvekst og utdanning, ta kontakt for mer informasjon.

    Laster inn ...

    Aktuelt

    To elver ved pulter i klasserom.
    Slik kan elever lære kritisk tenkning

    Barn og unges hverdag preges av rask informasjonsflyt. Når lærere skal bruke nyheter i arbeidet med kritisk tenking er det viktig at de trekker veksler på elevenes egne erfaringer.

    Unge jenter i aksjon under en fotballkamp.
    Dette kan klubbene gjøre for å få unge til å holde på med organisert idrett lenger

    En fersk forskningsrapport fra OsloMet har noen klare tips til idrettsklubbene.

    Tenksom ung jente med rød genser i bybildet
    Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien

    Ung i Oslo: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet.

    Illustrasjonsbilde av unge gutter på vei ned til t-banen natterstid.
    Hvorfor øker ungdomsvolden?

    Lenge var ungdomsvolden på vei ned, men nå er trenden brutt. Dette vet forskerne om ungdomsvolden.

    Illustrasjonsfoto: Logo for Vår forskning viser
    Hvor mye har valg av nabolag å si?

    Professor Lena Magnusson Turner ser på om valg av nabolag kan påvirke om barn tar høyere utdanning.

    Illustrasjonsbilde av fire barnehagebarn som leker med forskjellige ting.
    Rapport om Oslo-barnehager: Barna bør få mer støtte i leken

    Barnehagene kan utnytte flere muligheter til å bidra til barnas utvikling.

    Mann og kvinne snakker sammen i møte
    Ny fordypning i utdanningsledelse

    Utvikling av skoler krever stor grad av samhandling mellom ledere og lærere. For å få til endring i skolen må skoleleder ha oppmerksomhet mot kompetanseutvikling og kollektive læringsprosesser blant de ansatte.

    Robin smiler foran terasseblokkene på Stovner
    – Jeg ønsker å gjøre en forskjell for barn som har det vanskelig

    Dette er den viktigste årsaken til at Robin Husom Jørgensen (22) valgte å ta bachelor i barnevern ved OsloMet.

    Portrettbilde av Ida som sitter inne i en lekestue.
    Gjennom studiet i skolerettet utdanningsvitenskap blir Ida mer trygg i lærerrollen

    Ida Neuenkirchen hadde lyst til å ta mer utdanning for å bli tryggere i lærerrollen.

    Publisert: 09.08.22 | OsloMet