English version
Anton Havnes

Anton Havnes

Fagfelt

Høyere utdanning   Profesjonsutdanning   Formativ vurdering   Arbeidsplasslæring   Kulturhistorisk virksomhetsteori   Situert læring

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Utdanningsbarnehager

    Innovasjonsprosjektet er organisert rundt begrepet utdanningsbarnehager, og bygger på tanken om at kvalitetsheving av profesjonsutdanninger best skjer i nært samarbeid med profesjonsfeltet. Prosjektet søker å skape innovative samarbeidsrelasjoner mellom utdanning og profesjonsfelt.

Vitenskapelige publikasjoner

Strand, Ingrid Rachel ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2024). Addressing a critical voice in clinical practice. Experiences from nursing students, teachers, and supervisors - A qualitative study. Nursing Reports. Vol. 14.
https://doi.org/10.3390/nursrep14020061

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2022). The paradox of an expected level: The assessment of nursing students during clinical practice – A qualitative study. Nurse Education in Practice. Vol. 61.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103332

Havnes, Anton (2021). Kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen – en umulig modell? Utfordringer ved faglig integrasjon og profesjonsretting. Nordic Studies in Education. Vol. 41.
https://doi.org/10.23865/NSE.V41.2356

Havnes, Anton (2018). ECEC Professionalization?challenges of developing professional standards. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 26.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1522734

Ravik, Monika; Havnes, Anton ; Bjørk, Ida Torunn (2017). Defining and comparing learning actions in two simulation modalities: Students training on a latex arm and on each other's arms. Journal of Clinical Nursing (JCN). Vol. 26.
https://doi.org/10.1111/jocn.13748

Ravik, Monika; Havnes, Anton ; Bjørk, Ida Torunn (2017). Conditions affecting the performance of peripheral vein cannulation during hospital placement: a case study. Nursing Research and Practice. Vol. 2017.
https://doi.org/10.1155/2017/9748492

Prøitz, Tine Sophie; Havnes, Anton ; Briggs, Mary; Scott, Ian (2017). Learning outcomes in professional contexts in higher education. European Journal of Education. Vol. 52.
https://doi.org/10.1111/ejed.12207

Caspersen, Joakim; Havnes, Anton ; Smeby, Jens-Christian (2017). Profesjonskvalifisering i arbeid og etterutdanning. Mausethagen, Sølvi; Smeby, Jens-Christian (Red.). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. s. 118-129. Universitetsforlaget.

Havnes, Anton ; Christiansen, Bjørg; Bjørk, Ida Torunn; Hessevaagbakke, Eva Elisabeth (2016). Peer learning in higher education:Patterns of talk and interaction in skills centre simulation. Learning, Culture and Social Interaction. Vol. 8.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2015.12.004

Zlatanovic, Tatjana; Havnes, Anton ; Tveiten, Sidsel (2016). Nurse teachers' perceived competencies in the context of students'first clinical placements: A qualitative study. Journal of Nursing Education and Practice (JNEP). Vol. 7.
https://doi.org/10.5430/jnep.v7n1p32





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Lauvås, Per; Taasen, Inger; Havnes, Anton (2004). Mappevurdering - av og for læring. Med eksempler fra helse- og sosialfag. ISBN: 9788205329447. 240 s. Gyldendal Akademisk.

Taasen, Inger; Havnes, Anton ; Lauvås, Per (2004). Mappevurdering � AV og FOR læring. Med eksempler fra helse- og sosialfag. ISBN: 9788205329447. 240 s. Gyldendal Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Børhaug, Kjetil; Bøe, Marit; Brennås, Helene Berntsen; Fimreite, Hege; Havnes, Anton ; Hornslien, Øivind; Moen, Kari Hoås; Moser, Thomas; Myrstad, Anne; Steinnes, Gerd Sylvi (2019). Barnehagelærerrollen - I dag og i fremtiden (kort versjon). 31 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.
https://nettsteder.regjeringen.no/barnehagelarerro

Kunnskapsdepartementet, Utdanning/Forskning; Børhaug, Kjetil; Bøe, Marit; Brennås, Helen Berntsen; Fimreite, Hege; Havnes, Anton ; Hornslien, Øivind; Moen, Kari Hoås; Moser, Thomas; Myrstad, Anne; Steinnes, Gerd Sylvi (2018). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. 309 s. Kunnskapsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/contentassets/f78959abb

Havnes, Anton (2011). Fra høgskole til universitet. Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil. ISBN: 9788257947545. 55 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kaarby, Karen Marie Eid ; Havnes, Anton (2008). Utfordringer i reformarbeid: Hvordan kommer studentenes stemmer til uttrykk i implementeringen? I Utviklingsarbeid i profesjonsutdanninger Erfaringer fra førstelektorprogrammet ved Høgskolen i Oslo. ISBN: 9788257946043. 22 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Havnes, Anton (2008). Utviklingsarbeid i profesjonsutdanning. Erfaringer fra førstelektorprogrammet ved Høgskolen i Oslo. ISBN: 9788257946043. 114 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Wittek, Line; Havnes, Anton (2005). Vurderingsformer ved Høgskolen i Oslo. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Terum, Lars Inge ; Raaen, Finn Daniel ; Havnes, Anton (2004). Profesjonskvalifisering og profesjonsutøvelse - oppslag til videre forskning. ISBN: 9788212019270. 119 s. Norges forskningsråd.

Engelsen, Knut Steinar; Havnes, Anton (2004). Evaluering av Pedagogisk utviklingssenter ved Høgskolen i Oslo. ISBN: 9788257943332. 70 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Strand, Ingrid Rachel ; Sagbakken, Mette ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton (2025). Kritiske stemmer i klinisk praksis. Erfaringer fra sykepleierstudenter, lærere og veiledere - en kvalitativ studie. NSF fag og forsknings konferanse. Norsk sykeplieierforbund.

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2022). The paradox of an expected level. Assessment of nursing students during clinical practice - A qualitative study. Nurse education Today Nurse education in Practice. Elsvier Nurse Education Today Nurse Education in Practice.

Fekjær, Silje ; Havnes, Anton ; Lysebo, Marius (2022). Ingen gylden grense for fusk.

Havnes, Anton (2019). Pedagogikkens status som fag i BLU - og forholdet til "fagene". BLU-reformen – et umulig prosjekt?. Nasjonal konferanse barnehagelærerutdanning - Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen, sammenbindende og kraftfull. Universitetet i Sørøst-Norge.

Havnes, Anton (2019). Profesjonelle standarder - noe for barnehagelærere?. Akademi for ledere. Oslo Kommune, Bydel Nordstrand.

Havnes, Anton (2019). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – konsekvenser og muligheter for barnehagelærerutdanningen. UHR-Lærerutdanning Vårmøte. UHR.

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2019). The Paradox of an expected level. A qualitative study of midterm assessment of nursing students during clinical practice. 18Th European Doctoral Conference in Nursing Science . The European Doctoral Conference in Nursing Science.

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2019). The Paradox of an expected level. A qualitative study of midterm assessment of nursing students during clinical practice. FUFF-konferanse, Perspektiver på sykepleiekompetanse, utdanning og forskning. Norsk sykepleierforbund.

Havnes, Anton (2018). Profesjonelle standarder for barnehagelærere. Faglig seminar. Utdanningsforbundet.

Havnes, Anton (2018). Partnerskap barnehagelærerutdanning og barnehagefeltet: Styrk barnehagelærernes stemme og faglige status. Partnerskap i fremtidens lærerutdanninger. Universitetet i Agder.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.