English version
Inger Marie Lindboe

Inger Marie Lindboe

Fagfelt

Etikk   Bibelteologi   Urkristendommen   Hellenisme og kristendom   Nytestamentlig bibelteologi   Kristendom

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Utdanningsbarnehager

    Innovasjonsprosjektet er organisert rundt begrepet utdanningsbarnehager, og bygger på tanken om at kvalitetsheving av profesjonsutdanninger best skjer i nært samarbeid med profesjonsfeltet. Prosjektet søker å skape innovative samarbeidsrelasjoner mellom utdanning og profesjonsfelt.

Vitenskapelige publikasjoner

Kaarby, Karen Marie Eid ; Lindboe, Inger Marie (2020). Læring i partnerskap: Praksislæreres erfaringer fra innovasjonsprosjektet Utdanningsbarnehager. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 104.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-01-04

Lindboe, Inger Marie ; Kaarby, Karen Marie Eid (2019). Praksisperioder som læringsfellesskap. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 197-217. Universitetsforlaget.

Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (2018). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. ISBN: 9788215028644. 324 s. Universitetsforlaget.

Lindboe, Inger Marie (2018). The Significance of the Body - Aesthetics and Equal Status in Professional Contexts. Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (Red.). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. s. 59-95. Vidarforlaget AS.

Kaarby, Karen Marie Eid ; Lindboe, Inger Marie (2016). The workplace as learning environment in early childhood teacher education: an investigation of work-based education. Higher Education Pedagogies. Vol. 1.
https://doi.org/10.1080/23752696.2015.1134207

Haugen, Torgeir ; Lindboe, Inger Marie (2016). Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur. ISBN: 9788279903154. 344 s. Vidarforlaget AS.

Lindboe, Inger Marie (2016). Et barns verd: Vildanden som kilde til arbeid med likeverd. Haugen, Torgeir; Lindboe, Inger Marie (Red.). Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur. s. 267-308. Vidarforlaget AS.

Kaarby, Karen Marie Eid ; Lindboe, Inger Marie (2015). The Workplace as a Learning Environment in Early Childhood Teacher Education: An Investigation of Work-Based Education. Journal of Widening Participation and Lifelong Learning. Vol. 17.
https://doi.org/10.5456/WPLL.17.2SI.8

Giæver, Katrine ; Lindboe, Inger Marie ; Tkachenko, Elena (2015). Når naturen møter kulturen: Muligheter for læring. Lindboe, Inger Marie; Randen, Gunhild Tveit; Skrefsrud, Thor-Andre; Østberg, Sissel (Red.). Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene. Oplandske Bokforlag.

Lindboe, Inger Marie ; Giæver, Katrine ; Tkachenko, Elena (2015). Når naturen møter kulturen. Lindboe, Inger Marie; Randen, Gunhild Tveit; Skrefsrud, Thor-Andre; Østberg, Sissel (Red.). Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene. Oplandske Bokforlag.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Kjørven, Ole Kolbjørn; Lindboe, Inger Marie (2005). Det nye testamente. En innføring i utvalgte tekster. ISBN: 9788276749854. 216 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Ulleberg, Inger ; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil; Lindboe, Inger Marie (2014). Barn og unge på tvers. FoU-prosjekter ved Høgskolen i Oslo og Akershus med, om og av relevans for barn og unge. rev 2014. 128 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Lindboe, Inger Marie (1996). Tjeneste, tilfredsstillelse, forventning og fullendelse. En studie av Lukasevangeliets måltidskonsepsjon. 383 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Kaarby, Karen Marie Eid ; Lindboe, Inger Marie (2020). Kunnskapsutvikling i partnerskap. Norsk barnehagekonferanse 2020: Å skape bærekraftige barnehager- perspektiver, muligheter og utfordringer. Høgskolen på Vestlandet, Barnkunne .

Tollefsrud, Mette ; Al-Rozzi, Emad ; Lindboe, Inger Marie (2019). REACH - Picture of Challenges in some Districts in Oslo Norway. Family and youth marginalization in urban areas . University College Copenhagen.

Lindboe, Inger Marie ; Kaarby, Karen Marie Eid (2019). Frihet, tillit og ansvar som utgangspunkt for innhold og vurdering av studentenes praksisperioder. Lærerutdanningskonferansen 2019. Universitets-og høgskolerådet.

Kaarby, Karen Marie Eid ; Lindboe, Inger Marie (2019). Frihet, tillit og ansvar som utgangspunkt for samarbeid om studentenes læring i praksis. Norsk barnehagekonferanse 2019. FILIORUM UiS og BARNkunne HVL.

Lindboe, Inger Marie ; Furu, Anne; Kaarby, Karen Marie Eid ; Lafton, Tove (2018). Equal partnership in ECTE: University kindergartens.Presentation and roundtable discussion. NERA. NERA.

Lindboe, Inger Marie (2018). Presentasjon av utdanningsbarnehager for kunnskapsdepartementet. møte med kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet.

Lafton, Tove ; Furu, Anne; Kaarby, Karen Marie Eid ; Lindboe, Inger Marie (2017). Hvordan kan vi styrke kvaliteten i barnehagelærerutdanningen?.
https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/debatt/2

Kaarby, Karen Marie Eid ; Lindboe, Inger Marie (2017). Innovative collective learning in placement. EECERA 2017. EECERA.

Lindboe, Inger Marie ; Kaarby, Karen Marie Eid (2017). Nye praksisoppgaver gir bedre læring. Første steg.

Haugen, Torgeir ; Lindboe, Inger Marie ; Aamli, Kari (2016). Ibsen og barndom. Ny bok knytter litteraturarven til profesjonsfeltet.
http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Ibsen-og-barndom





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.