English version
Ingrid Smette

Ingrid Smette

Kort om

Ingrid Smette er forskar ved NOVA i seksjon for forsking om barndom, familie og barnevern. Hennar forskingsinteresser er foreldreskap og barndom i ein kulturelt mangfaldig velferdsstat. Ho har nyleg avslutta eit postdoktorprosjekt ved Universitetet i Oslo om foreldreskaps ideal og -praksis blant etterkomarar (andregenerasjon). For tida arbeider ho med fleire prosjekt korleis velferdsstatens institusjonar handerer kulturelle og religiøse skilnadar i foreldreskapspraksis. Ho har PhD i sosialantropologi (2015) frå UiO og arbeider i hovudsak med ulike kvalitative metodar.

Fagfelt

Migrasjon   Ungdom   Utdanning   Familieliv, foreldreskap og omsorg for barn   Studenter med minoritetsbakgrunn   Ungdom, kjønn, vold   Videregående opplæring   Sosial kontroll   Seksuell vold   Selvstendighet   Majoritet-minoritetsrelasjoner   Ungdomsskole

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Smette, Ingrid ; Awan, Aqsa Umme (2025). Exemptions and Absences from School Based on Religion: What Can a Civil Culture Perspective Contribute?. Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS). Vol. 66.
https://doi.org/10.18261/tfs.66.2.1

Smette, Ingrid ; Eriksen, Ingunn Marie (2023). From Gendered Borderwork to Ethnic Boundaries: The Case of Two Norwegian Schools. Oeur, Freeden Blume; Pascoe, C. J. (Red.). Gender replay: On kids, school and feminism. New York University Press.

Smette, Ingrid ; Aarset, Monica Five (2023). Parenting in the second generation. The changing family figurations of descendants of Pakistani, Indian and Sri Lankan Tamil immigrants in Norway. Ethnic and Racial Studies.
https://doi.org/10.1080/01419870.2023.2232454

Eriksen, Ingunn Marie ; Stefansen, Kari ; Smette, Ingrid (2022). Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown. Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2144716

Østby, Lene; Stefansen, Kari ; Smette, Ingrid (2022). Overgrepsutsattes erfaringer med spesialiserte lavterskeltilbud: Symbolsk anerkjennelse, solidariske fellesskap. Tidsskrift for velferdsforskning. Vol. Årgang 25.
https://doi.org/10.18261/tfv.25.1.3

Smette, Ingrid ; Hyggen, Christer ; Bredal, Anja (2021). Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen. Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS). Vol. 62.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2021-01-01

Rosten, Monika Grønli ; Smette, Ingrid (2021). Pragmatic, pious and pissed off: young Muslims girls managing conflicting sexual norms and social control. Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2021.1981841

Smette, Ingrid ; Hegna, Kristinn (2021). Selvbestemmelse og selvregulering: Nye elevidealer for ungdomsskolen. Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.). UNGDOMMEN. s. 113-134. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch5

Aarset, Monica Five ; Smette, Ingrid ; Rosten, Monika (2021). Thinking through generation: On parenting and belonging among adult children of immigrants in Norway. Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.). Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. s. 79-95. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003129592-7

Strandbu, Åse; Stefansen, Kari ; Smette, Ingrid ; Seippel, Ørnulf (2021). Ungdomsidrettens spenninger. Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.). UNGDOMMEN. s. 135-152. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch6





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Frøyland, Lars Roar ; Mathisen, Tina ; Smette, Ingrid (2025). Foreldrerestriksjoner og vold i hjemmet. En studie basert på UngVold 2023. ISBN: 9788278948903. 68 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Aarset, Monica Five ; Smette, Ingrid ; Bruland, Stine (2024). Mangfoldsrådgivere i ungdomsskoler og voksenopplæringssentre. Fungerer det etter hensikten?. ISBN: 9788278948699. 146 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Smette, Ingrid ; Rosten, Monika (2019). Et iakttatt foreldreskap. Om å være foreldre og minoritet i Norge. ISBN: 9788278946916. 128 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Wollscheid, Sabine; Flatø, Martin; Hjetland, Hanne Næss ; Smette, Ingrid (2017). Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt. ISBN: 9788232703074. 134 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Backe-Hansen, Elisabeth ; Smette, Ingrid ; Vislie, Camilla (2017). Kunnskapsoppsummering. Vold mot barn og systemsvikt. ISBN: 9788278946176. 156 s. Velferdsforskningsinstituttet NOVA.
http://www.hioa.no/content/download/141620/4018343

Smette, Ingrid ; Stefansen, Kari ; Dullum, Jane Vibeke (2017). Sentrene mot incest og seksuelle overgrep. En evaluering av sentrenes arbeid og rammevilkår. ISBN: 9788278946435. 140 s. Velferdsforskningsinstituttet NOVA.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-

Smette, Ingrid (2015). The Final Year. An Anthropological Study of Community in Two Secondary Schools in Oslo, Norway. 314 s. Universitetet i Oslo.

Bakketeig, Elisiv ; Stang, Elisabeth Gording ; Madsen, Christian; Stefansen, Kari ; Smette, Ingrid (2014). Krisesentertilbudet i kommunene. Evaluering av kommunenes implementering av krisesenterloven. ISBN: 9788278945360. 176 s. NOVA.
http://www.hioa.no/content/download/94010/1916696/

Bakken, Anders ; Smette, Ingrid ; Dæhlen, Marianne (2013). Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet. Sluttrapport fra en følgeevaluering. ISBN: 9788278944783. 192 s. NOVA.
http://www.hioa.no/content/download/45851/676630/f

Bakken, Anders ; Dæhlen, Marianne ; Haakestad, Hedda; Sletten, Mira Aaboen ; Smette, Ingrid (2012). Ett år med arbeidslivsfaget. Læreres og elevers erfaringer med arbeidslivsfaget på 8. trinn. ISBN: 9788278944080. 132 s. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
http://www.hioa.no/content/download/45449/674598/f





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Aarset, Monica Five ; Smette, Ingrid ; Bruland, Stine (2024). Mangfoldsrådgivere i ungdomsskoler og voksenopplæringssentre.

Rosten, Monika ; Smette, Ingrid ; Aarset, Monica Five (2024). NOVAs pågåede forskning med relevans for den ny handlingsplan om NSK og æresrelatert vold. Interdepartementalt møte.

Smette, Ingrid ; Murdoch, Jake (2021). Children of migrants in French and Norwegian schools A comparative analysis of educational attainment of second-generation students and reflections on how approaches to equality matter. Nordic Modes of Bildung, Schooling, and Upbringing - The interplay between individualism, collectivism, and institutionalized lives. UiO:Nordic “The Nordic Education Model” and “Living the Nordic Model.

Golden, Deborah; Lauren, Erdreich; Stefansen, Kari ; Smette, Ingrid (2021). Editorial: Class, education and parenting: cross-cultural perspectives. British Journal of Sociology of Education. Vol. 42.
https://doi.org/10.1080/01425692.2021.1946301

Smette, Ingrid (2021). Tilgang til unges stemmer i kvalitative forskning. Fra unges perspektiv, men med forskerens agenda?. Accessing youth voices in sport. Workshop funded by The Joint Committee for Nordic research councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS) . Norwegian Research Centre for Children and Youth in Sport.

Hegna, Kristinn; Smette, Ingrid (2021). Utviklingssamtalen som «vennlig» maktutøvelse. UNGdatakonferansen 2021. NOVA, SVA, OsloMet.
https://film.oslomet.no/tag/ungdatakonferansen%202

Smette, Ingrid (2019). Minoritetsforeldre endrer oppdragelse av egne barn.

Smette, Ingrid (2019). Opplevde negativ sosial kontroll - men Taghrid (26) vil gjere sine eigne val.

Dyb, Halvard Naterstad ; Rosten, Monika ; Smette, Ingrid (2019). Minoritetsforeldre sier nei til autoritær barneoppdragelse.
https://forskning.no/barn-og-ungdom-innvandring-ku

Smette, Ingrid ; Kruse, Elise; Rosten, Monika (2019). Minoritetsforeldre under press.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.