English version
Sigmund Ongstad

Sigmund Ongstad

Kort om

Sigmund Ongstad har norsk hovedfag og doktorgrad i anvendt språkvitenskap og har bakgrunn som mangeårig lærer i skole og lærerutdanning samt som forskningskonsulent i Forsøksrådet for skoleverket og Norges almenvitenskapelige forskningsråd. Han har sittet i styret for Nasjonal forskerskole for lærerutdanning og ledet flere morsmålsdidaktiske forskernettverk. Hans forskning har særlig vært rettet mot læreplaner, skoleskriving, kommunikasjonsteori og fagdidaktikk og han har (med-)redigert flere antologier på disse fagfeltene, senest boka Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. Forskningen rettes nå mot ytringsteoriers relevans for utdanning og biosemiotikk. I 2022 publiserte han f.eks. artiklene Simple utterances, but complex understanding? og Conceptions of context samt Utterance theory and validation of disciplinary knowledge in a ‘post-truth‘ era.

Fagfelt

Vitenskapsteori   Klasseromsforskning   Kommunikasjonsteori   Matematikkdidaktikk   Norskdidaktikk   Kunnskapsteori   Fagdidaktikk   Anvendt språkvitenskap   Semiotikk   Allmenn didaktikk   Forskningsmetoder i fagdidaktikk   Tekstteori   Biosemiotikk

Vitenskapelige publikasjoner

Ongstad, Sigmund (2025). Act in Animal Utterances and Life-Genres as ‘Communicational’: A Challenge for Ethological and Biosemiotic Pragmatics. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-025-09615-z

Ongstad, Sigmund (2024). L1-Didactics and the global pressure from Anglo-Saxon New Literacies. Gained Disciplinarity at Risk?. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 24.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2024.24.2.610

Ongstad, Sigmund (2024). Aesthetics or Communication?: Social Semiotic Traits of Structured Forms in Studies of “Animal Beauty”. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-024-09587-6

Olteanu, Alin; Ongstad, Sigmund (2024). Utterance-genre-lifeworld and Sign-habit-Umwelt Compared as Phenomenologies. Integrating Socio- and Biosemiotic Concepts?. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-024-09561-2

Ongstad, Sigmund (2024). The Challenge of Positioning Space and Time in Systemic Studies of Animal Utterances as Both Embodied and External Contexts. Sciendo. Vol. Volume 6 (2023).
https://doi.org/10.2478/lf-2023-0026

Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Morsmålsdidaktisk forskning og profesjonalisert lærerutdanning. Fem nordiske beretninger om 50 års utvikling og kamp. ISBN: 9788202817732. 258 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197

Ongstad, Sigmund (2023). Didaktisering av norsk lærerutdanning: Et deltakerperspektiv på 50 års kunnskapsutvikling av L1, forskning og fagdidaktikk. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.). s. 119-156. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch4

Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (2023). Den modersmålsdidaktiska forskningens roll för professionalisering av lärarutbildningen – metod och tema i fem bidrag. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.). s. 229-256. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch7

Ongstad, Sigmund ; Erixon, Per-Olof (2023). Et rammeverk for personlige, historiske beskrivelser av kunnskapsutvikling og profesjonalisering av morsmålsfag i lærerutdanning. Erixon, Per-Olof; Ongstad, Sigmund (Red.). s. 9-42. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.197.ch1

Ongstad, Sigmund (2022). Perceptions of Context. Epistemological and Methodological Implications for Meta-Studying Zoo-Communication. Biosemiotics.
https://doi.org/10.1007/s12304-022-09504-9





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Ongstad, Sigmund ; Ven, Piet Hein Van de; Buchberger, Irina (2004). Mother tongue teaching and learning. 140 s. Universitetet i Linz.
http://ive.pa-linz.ac.at/emdid/latest/default.html

Ongstad, Sigmund (2004). Språk, kommunikasjon og didaktikk. Norsk som flerfaglig og fagdidaktisk ressurs. ISBN: 9788245001068. 304 s. Fagbokforlaget.

Ongstad, Sigmund (2004). Mother tongue didaktik. An international study book. ISBN: 9783854877813. 180 s. Universitätsverlag Rudolf Trauner.

Ongstad, Sigmund (2000). 3 teoritekster til norskdidaktikk mellomfag. 76 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Ongstad, Sigmund (1996). Hva gjør vi med sjangrene - og de med oss?. ISBN: 9788245601893. 158 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bjarnø, Vibeke ; Brucker, Hans Jørgen; Christensen, Hanne; Hole, Arne ; Jarning, Harald; Michelet, Simon; Ongstad, Sigmund ; Schanke, Åge J. ; Skjong, Synnøve; Smestad, Bjørn ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Ulleberg, Inger ; Vederhus, Inger ; Aas, Per Anders (2011). Faglig samarbeid i en fagdelt lærerutdanning Utviklingsarbeid ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo 2000-2010. ISBN: 9788257947590. 89 s. Høgskolen i Oslo.

Ongstad, Sigmund ; Fleming, Michael; Pieper, Irene; Vollmer, Helmut; Beacco, Jean-Claude; Byram, Michael; Cavalli, Marisa; Coste, Daniel; Crisan, Alexandru; Maradan, Olivier; Ven, Piet Hein van de; Aase, Laila (2009). Language(s) of Schooling. 6 s. Council of Europe Publishing.

Ongstad, Sigmund ; Aase, Laila; Beacco, Jean-Claude; Byram, Michael; Cavalli, Marisa; Coste, Daniel; Crisan, Alexandru; Fleming, Michael; Maradan, Olivier; Pieper, Irene; Samihaian, Florentina; Vollmer, Helmut; Ven, Piet Hein Van de (2009). LANGUAGES IN EDUCATION, LANGUAGES FOR EDUCATION. 4 s. Council of Europe Publishing.

Ongstad, Sigmund ; Laila, Aase; Samihaian, Tina; Pieper, Irene; Fleming, Mike (2008). Language As Subject. 56 s. Council of Europe.

Ongstad, Sigmund (2007). Language in Mathematics. A comparative study of four national curricula. 44 s. Council of Europe. Language Policy Division.

Ongstad, Sigmund (2007). Disciplinarity versus Discursivity? Mathematics and/as semiotic communication. 16 s. Council of Europe, Language Policy Division.

Ongstad, Sigmund ; Hudson, Brian; Pepin, Birgit; Kansanen, Pertti; Imsen, Gunn (2005). Didaktik and/in Mathematics Education. Studying a Discipline in International, Comparative and Communicational Perspectives. ISBN: 9788257944247. 185 s. Oslo University College.

Ongstad, Sigmund (2004). Fagdidaktikk som forskningsfelt. ISBN: 9788212019270. 24 s. Norges forskningsråd.

Ongstad, Sigmund (2003). Koordinert lærerutdanningsdidaktikk? Ideer og erfaringer. ISBN: 9788257942366. 198 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ongstad, Sigmund (2001). Genre 2001. Genre and discourses in Education, Work and Cultural Life. (Program med abstracts.). ISBN: 9788257940553. 84 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Ongstad, Sigmund ; Smidt, Jon (2024). Fra forskning til "praksis". Norsklæreren.

Ongstad, Sigmund (2024). Lifegenres Serve Lifefunctions in Lifeworlds: Combining Socio- and Biosemiotics Metastudying Kinds of Zoo-Communication. Signs and Realities Verdenskonferanse. The International Association of Semiotic Studies.

Smidt, Jon; Ongstad, Sigmund (2024). Framveksten av norskdidaktisk forskning og profesjonalisering av norsk lærerutdanning. Norsklæreren. Vol. 2024.

Ongstad, Sigmund (2024). Aktuelle kunnskapsdebatter Kunnskapsteoretiske utfordringer for [allmenn-]lærerutdanninger?. Seminar/panel. Ph.D.-studiet ved LUI/OsloMet.

Ongstad, Sigmund (2024). Kontekster for studiet kunnskapsteorier i lærerutdanningsrelatert forskning. Seminar. Ph.D.-studiet ved LUI/OsloMet.

Ongstad, Sigmund (2024). Kunnskapsutvikling - akademisk drift eller profesjonalisering?. Onsdagsseminarene ved Fagsenter for seniorer, OsloMet. Fagsenter for seniorer, OsloMet.

Ongstad, Sigmund (2023). Aktuelle kunnskapsdebatter for lærerutdanningens grunnutdanning Kunnskapsteoretiske utfordringer for allmennlærerutdanninger. Doktorgradsstudium ved LUI, OsloMet. LUI/OsloMet.

Ongstad, Sigmund (2023). Tre lærere som kom til å bety noe. Fougner, Jorun (Red.). Langveis i livet. s. 69-78. OsloMet - storbyuniversitetet.

Ongstad, Sigmund (2023). Hvorfor kunnskapsteorier i lærerutdanningsrelatert forskning. Doktorgradsstudium ved LUI, OsloMet. OsloMet.

Ongstad, Sigmund (2023). Enkle ytringer, men kompleks forståelse? Metastudier av misforholdet mellom dyrs semantiske kapasitet i ulike kontekster. Onsdagsforedrag ved Fagsenter for seniorer, OsloMet. Fagsenter for seniorer, OsloMet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.