Kort om
Forskningsområder og faglige interesser:
-
Klasseromsforskning
-
Kvalitative metoder
-
Lærerutdanning, undervisning og læring
-
Mangfold, inkludering og rettferdighet
-
Kritisk pedagogikk
-
Komparative og internasjonale perspektiver på utdanning og utvikling
Arbeidserfaring knyttet til undervisning, veiledning og forksning:
-
08.2021-d.d: Underviser og veileder studenter på masteremnet i pedagogikk og elevkunnskap (emne 1 og 2, M5GPE2100, M5GPE4100,M5GPE5100, og M1GPE4100), og komplettrendelærerutdanning (emne KOML6200, KOML6300, og KOML6400).
-
05.2021- 12.2021: Universitetslektor/førstelektor i pedagogikk, USN.
-
08.2020-04.2021: Høgskolelektor i pedagogikk, HiØ.
-
01.2020-07.2020: Universitetstlektor i pedagogikk, UiS.
-
12.2019-12.2020: Veileder masteroppgave i pedagogikk, UiS.
-
10.2019-06.2020: Akademisk workshop-leder for Speak-prosjektet, UiS.
-
04.2019-07.2020: Akademisk skriveveileder og mentor for bachelor-og masterstudenter, UiS.
-
08.2016-09.2019: Forskningsstipendiat i pedagogikk, UiS.
-
01.2013-07.2016: Pedagogiskveileder, Bærum Kommunne.
-
10.2012- 06.2013: Akademisk mentor og skriveveileder for masterstudenter, OsloMet (tidl. Høgskolen i Oslo og Akershus).
Deltakelse i forsknings-og utviklingsarbeid:
-
01.2024-d.d: Praksisutveksling i det globale sør (Koordineringsansvar for Nepal-prosjektet).
-
01.2024-d.d: Establish research-based basic teacher education programmes in Nepal i regi av NORHED II/NLA Høgskolen, i samarbeid med Nepal Open University, Early Childhood Education Center, Universitetet i Agder og Driestar Christian University. (Koordineringsansvar)
Fagområder
Emner
Akademisk skriving Didaktikk Opplæringsteori Kvalitativ forskningsmetode Allmennlærerutdanning Utdanning og utvikling Komparativ pædagogik,læreruddannelse Mangfold og inkludering Class equality and social justice Likeverd og mangfold
Administrative arbeidsområder
Internasjonalt samarbeid Opplæring
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Praksisutveksling i det globale sør
Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå eit meir stabilt og varig auka studenttal, på eit meir kvalitetssikra praksisutvekslingstilbod i det globale sør.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
KC, Bhupendra Kumar
; Ohna, Stein Erik Solbø
(2021).
Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school.
21 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/adno.7821