English version
Hilde Dybvik

Hilde Dybvik

Fagfelt

Barnelitteratur   Barnekultur   Barnehage   Norsk samtidslitteratur   Edvard Munch   Bildebøker   Barnehagelærerutdanning

Vitenskapelige publikasjoner

Dybvik, Hilde ; Undheim, Inga Henriette (2024). “It seems to be a complicated question” Humour as Strategy in Scandinavian Facts-of-Life Books. Jahrbuch der Kinder- und Jugendliteraturforschung.
https://doi.org/10.21248/gkjf-jb.126

Dybvik, Hilde ; Undheim, Inga Henriette (2023). "Det verkar vara en klurig fråga". Humor som strategi i skandinavisk barnelitteratur om hvordan barn blir til. Barnboken. Vol. 46.
https://doi.org/10.14811/clr.v46.837

Dybvik, Hilde ; Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Jæger, Henriette (2022). Gripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.314

Dybvik, Hilde (2022). Å tisse uten bleie: Det litterære barnets handlingsrom i tre småbarnsbøker med tissing som motiv. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 13.
https://doi.org/10.18261/blft.13.1.10

Dybvik, Hilde ; Karlsson, Eivind (2020). Måltidet som kulturarena for barn og voksne. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 7-23. Fagbokforlaget.

Dybvik, Hilde (2020). Snille jenter spiser ikke. Jenter, mat og spising i bildebøkene "Snill" og "Lille Ting spiser ABC". Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 133-148. Fagbokforlaget.

Dybvik, Hilde ; Karlsson, Eivind (2020). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. ISBN: 9788245032024. 238 s. Fagbokforlaget.

Dybvik, Hilde ; Jæger, Henriette (2018). Norskfaget i barnehagelærerutdanningen - fra fag til kunnskapsområde. Norsk pedagogisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-01-05

Dybvik, Hilde (2017). Nynorsk i barnehagelærerutdanningen: fra nynorsk bildebok til digital fortelling. Et eksempel fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Garmann, Nina Gram; Ommundsen, Åse Marie (Red.). Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale. s. 159-172. Novus Forlag.

Dybvik, Hilde (2016). Bildeboka Don Fridtjof - lek med Ibsenreferanser. Haugen, Torgeir; Lindboe, Inger Marie (Red.). Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur. s. 18-38. Vidarforlaget AS.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Dybvik, Hilde (2023). Kommunikasjon, språk og tekst i barnehagen. ISBN: 9788202687342. 196 s. Cappelen Damm Akademisk.

Dybvik, Hilde (2013). Møt Edvard Munch. ISBN: 9788857219493. 109 s. Skira.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sandvik, Margareth ; Jæger, Henriette; Dybvik, Hilde ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2017). Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehagen. 69 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Dybvik, Hilde (2025). What Kind of Children Do We Want? Obedience as Virtue or Vice. 27th Biennial International Research Society for Children’s Literature (IRSCL) Conference. International Research Society for Children’s Literature (IRSCL).

Dybvik, Hilde ; Bergflødt, Sigurd (2025). Hva representerer akademisk skriving for studentene? Innlegg på fagdag for Institutt for barnehagelærerutdanning. Fagdag.

Dybvik, Hilde (2024). Anne-Cath Vestlys bøker utfordret samtidens holdninger til kjønn og mangfold.
https://kjonnsforskning.no/nb/2024/09/anne-cath-ve

Dybvik, Hilde ; Undheim, Inga Henriette; Staxrud, Johan Magnus (2024). Moral og moro med penger og gull i norsk barnesanglyrikk. Fra Kaptein Sorte Bill til Kamelen. Vi vandrer med freidig mot – konferanse om barnesanglyrikk.

Dybvik, Hilde (2023). Vil hjelpe barnehagelærarstudentar med å sjå korleis språklege og litterære emne heng saman i barnets liv.
https://www.oslomet.no/om/nyheter/vil-hjelpe-barne

Dybvik, Hilde ; Undheim, Inga Henriette (2023). "Å føde er en hard jobb, mammaen er tøff, hun har mange krefter". Fødsel og barseltid i nordiske bildebøker for barn. The 34th Conference of the International Association for Scandinavian Studies. IASS.

Dybvik, Hilde (2023). Banehagelærerens selvforståelse som litteraturformidler. Norsk barnehageforskningskonferanse. Filiorum/Universitetet i Stavanger (UiS).

Dybvik, Hilde (2023). Hva ønsker vi oss av barne- og ungdomsbokkritikken? Moderator i panel. Kritikerseminar - jubileumsseminar. Barnebokkritikk, Norsk barnebokinstitutt, Periskop.

Dybvik, Hilde (2023). Barnehagens rolle i å skape leselyst. Seminar om lesekultur. Norsk barnebokinstitutt.

Nystøyl, Karen Frøsland; Dybvik, Hilde (2022). Albert Åberg: 50 år og like lur.
https://periskop.no/albert-aberg-50-ar-og-like-lur





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.