Fagområder
Emner
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Skagen, Kaare
; Elstad, Eyvind
(2023).
Teacher Education in Norway.
Elstad, Eyvind (Red.).
Teacher education in the Nordic region. s. 173-193.
Springer Nature.
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-2
Skagen, Kaare
(2022).
To mestere og autoriteter om dialog i profesjonsveiledning.
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
Vol. 7.
https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view
Skagen, Kaare (2021). Levende tradisjoner i profesjonsveiledning. ISBN: 9788230021545. 220 s. Kolofon Forlag AS.
Skagen, Kaare ; Elstad, Eyvind (2020). Lærerutdanningen i Norge. Elstad, Eyvind (Red.). s. 120-138. Universitetsforlaget.
Skagen, Kaare
;
Løndal, Knut
;
Kleve, Bodil
;
Smestad, Bjørn
(2018).
Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving.
FoU i praksis.
Vol. 12.
https://reader.dbok.no/#open?book=5bcf007005e22e00
Skagen, Kaare
(2017).
Faglig dybdeveiledning på masternivå.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 101.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-01-08
Skagen, Kaare
(2016).
Utdanningshistorie i ny lærerutdanning.
UNIPED.
Vol. 39.
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-03-07
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Skagen, Kaare
(2016).
Connecting feedback, classroom research and Didaktik perspectives.
Journal of Curriculum Studies.
Vol. 49.
https://doi.org/10.1080/00220272.2016.1140810
Mausethagen, Sølvi
; Askling, Berit; Dahl, Thomas; Heggen, Kåre; Kulbrandstad, Lise Iversen; Lauvdal, Torunn; Qvortrup, Lars; Salvanes, Kjell Gunnar;
Skagen, Kaare
; Skrøvset, Siw;
Thue, Fredrik
(2016).
Om lærerrollen. Et kunnskapsgrunnlag.
ISBN: 9788245021004.
250 s.
Fagbokforlaget.
https://www.regjeringen.no/contentassets/17f6ce332
Skagen, Kaare (2016). Kunnskapstyper og hegemonisk veiledningsstrategi i norsk veiledningsdiskurs. Østern, Anna-Lena; Engvik, Gunnar (Red.). Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. s. 59-81. Fagbokforlaget.