English version
Oddbjørg Skjær Ulvik

Oddbjørg Skjær Ulvik

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Negård, Inger-Lise; Oterholm, Inger; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2025). ‘Community of care’ – Contributions to sustainable care within an arrangement combining residential and foster care. Adoption & Fostering : The Quarterly Journal of British Agencies for Adoption & Fostering.
https://doi.org/10.1177/03085759251336771

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Bekken, Wenche (2025). Barn i marginaliserte posisjoner: Muligheter for tilhørighet. Borch, Anita; Bilgrei, Ola Røed (Red.). Barns tilhørighet blant mennesker og ting. s. 199-216. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.250.ch9

Lie, Iselin Huseby ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Aamodt, Hilde Anette (2024). Is participation always appropriate? Social workers' perspectives on when to exclude children from conversations about contact visits. Child & Family Social Work.
https://doi.org/10.1111/cfs.13148

Skagestad, Linn Julie; Østensjø, Sigrid; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2023). Young Adults with Disabilities and their Transitions to Adult Life and Services: A Sociocultural Analysis of Parents’ Perspectives on their Involvement. Scandinavian Journal of Disability Research. Vol. 25.
https://doi.org/10.16993/sjdr.890

Hogstad, Ingrid Johnsen; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2022). Veiledende begreper for profesjonelle i møte med barn i utsatte situasjoner : involveringspraksis, mulighetsrom og meningsarbeid. Myra, Siv Merete; Faugli, Anne; Lauritzen, Camilla (Red.). Veiledning i profesjonell praksis : til fagfolk som jobber med barn, ungdom og familier. s. 159-172. Fagbokforlaget.

Tunestveit, Merete ; Mæhle, Magne Olav; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2021). Deltaking i barnevernet - ein analyse av ungdomar sine forteljingar i lys av posisjoneringsteori. Tidsskriftet Norges Barnevern. Vol. 98.
https://doi.org/10.18261/ISSN1891-1838-2021-01-02

Garnier, Pascale; Greve, Anne ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Chantseva, Victoria; Rayna, Sylvie; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette ; Øien, Ingvil (2020). Body practices: negotiations of ‘risk’ in Norwegian and French preschools. International Journal of Early Years Education.
https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848530

Negård, Inger-Lise; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Oterholm, Inger (2020). You and me and all of us: The significance of belonging in a continual community of children in long-term care in Norway. Children and Youth Services Review. Vol. 118.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105352

Skagestad, Linn Julie; Østensjø, Sigrid; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2020). Collaborations between young people living with bodily impairments and their multiprofessional teams: The relational dynamics of participation and power. Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12419

Andersen, Nina Helene Barth; Gubrium, Erika ; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2020). Young people looking forward: imagined future and normative tensions in urban Norway. Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.12422





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lidén, Hilde; Trætteberg, Håkon Solbu; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2018). Kommunale botiltak for barn og unge: En hvit flekk i velferdsstaten. ISBN: 9788277636092. 150 s. Institutt for samfunnsforskning.
https://hdl.handle.net/11250/2565120

Köhler-Olsen, Julia ; Larsen, Elisabeth; Storø, Jan ; Vindegg, Jorunn ; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2012). Høringssvar – Forslag til endringer i Lov om barneverntjenester. 10 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulvik, Oddbjørg Skjær (2005). Fosterfamilie som seinmoderne omsorgsarrangement: En kulturpsykologisk studie av fosterbarn og fosterforeldres fortellinger. ISBN: 9788256922062. 350 s. Unipub forlag.

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Opaas, Marianne (1995). Støtte til egen mestring. En veileder om organsiering av støtte i lokalsamfunnet, basert på erfaringer fra samarbeidsprosjektet Sorg og Omsorg. 32 s. Statens helsetilsyn.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Omland, Guro Brokke; Phoenix, Ann; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Aadnanes, Margrete; Herland, Mari Dalen; Negård, Inger-Lise; Syrstad, Ellen; Greve, Anne (2022). The Pandemic Child: Vulnerability constructions under COVID-19. The 2nd International CHILDLIFE Conference on Children and Young People in Everyday Life and Professional Practices. Oslo Metropolitan University.

Negård, Inger-Lise; Oterholm, Inger; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2022). Complexities and dilemmas of organizing care for children in a public care context - the possibilities of a flexible care arrangement combining residential care and foster care. The Childlife Conference. Oslo Metropolitan University.

Aamodt, Hilde Anette ; Wærdahl, Randi ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Bekken, Wenche (2021). Det er naivt å tro at to nye mastergrader skal løse kompetanseproblemet i barnevernet.
https://fontene.no/debatt/det-er-naivt-a-tro-at-to

Gulbrandsen, Liv Mette ; Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Munck, Crisstina (2021). Barn, hverdagsliv og velferdsstatens profesjonelle praksiser - nordisk kunnskapsutvikling. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 8.
https://doi.org/10.5324/barn.v39i2-3.4154

Ulvik, Oddbjørg Skjær (2020). Mid-Day Meal. Abebe, Tatek (Red.). The Sage Encyclopedia of Children and Childhood Studies. s. 1090-1092. Sage Publications.

Ulvik, Oddbjørg Skjær (2020). Professional Conversations With Children. Abebe, Tatek (Red.). The Sage Encyclopedia of Children and Childhood Studies. s. 1301-1303. Sage Publications.

Hermansen, Åsmund ; Gubrium, Erika ; Ulvik, Oddbjørg Skjær (2019). Sats på undervisning for å heve kvaliteten og for å fremme likestilling.

Ulvik, Oddbjørg Skjær (2019). Barn, hverdagsliv og sosial deltakelse - tenkeredskaper fra en sosiokulturell teoritradisjon. Studsrød, Ingunn; Paulsen, Veronika; Kvaran, Inge; Mevik, Kate Eileen (Red.). Barnevernspedagog : en grunnbok. s. 119-133. Universitetsforlaget.

Ulvik, Oddbjørg Skjær ; Gulbrandsen, Liv Mette (2019). Measured family lives - a discussion of standardized practices in the Norwegian child welfare services. Measured Lives - Theoretical Psychology in an Era of Acceleration. International Society for Theoretical Psychology.

Ulvik, Oddbjørg Skjær (2018). Children’s lunchboxes as a biopolitical arena: Guidelines for Food Practices in Norwegian kindergartens. Childhood and Materiality, VIII Conference on Childhood Studies. Finnish Society for Childhood Studies, University Jyväskylä.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.