English version
Rolf Kristian Baltzersen

Rolf Kristian Baltzersen

Kort om

Faglige interesser: Kollektiv intelligens, kollektiv læring, kunstig intelligens, hverandreundervisning, læring gjennom å undervise (learning by teaching), læringsteorier, veiledningspedagogikk, lærerutdanning, åpne læringsressurser (OER), praksisbaserte forskningsmetoder, digitale fortellinger, metakommuikasjon, kulturhistorisk aktivitetsteori, praksisveiledning, digital kompetanse.

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Baltzersen, Rolf Kristian ; Tandberg, Håkon Naasen; Yri, Jørgen Sørlie; Røising, Hanne Schou (2025). En splittet undervisningskultur? En aktivitetsteoretisk analyse av reflekterende undervisningsfellesskap ved en norsk høyere utdanningsinstitusjon. UNIPED. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.1.2

Baltzersen, Rolf Kristian (2023). Effective Use of Collective Peer Teaching in Teacher Education Maximizing Student Learning. ISBN: 9781003403586. 144 s. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003403586

Baltzersen, Rolf Kristian (2022). Cultural-Historical Perspectives on Collective Intelligence. Patterns in Problem Solving and Innovation. ISBN: 9781108981361. 448 s. Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/9781108981361

Baltzersen, Rolf Kristian ; Bredberg, Johan Per Ivar Bo (2021). Digital Technologies and Online Learning in Primary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies.
https://doi.org/10.5040/9781350993716.011

Baltzersen, Rolf Kristian (2020). Creative Problem Solving in Online Innovation Contests: What Motivates Top Solvers to Participate in the New Collaborative Economy?. Leon, Ramona Diana (Red.). Strategies for Business Sustainability in a Collaborative Economy. s. 239-264. IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4543-0.ch013

Baltzersen, Rolf K (2013). The Importance of Metacommunication in Supervision Processes in Higher Education. International Journal of Higher Education. Vol. 2.
https://doi.org/10.5430/ijhe.v2n2p128

Baltzersen, Rolf Kristian (2011). Texter i en wikigemenskap. Alexandersson, Mikael; Hansson, Thomas (Red.). s. 127-148. Studentlitteratur AB.

Baltzersen, Rolf Kristian ; Eliassen, Erik (2011). Læring i skolenettverk: mininettverk som utviklingsstrategi. Erstad, Ola; Hauge, Trond Eiliv (Red.). Skoleutvikling og digitale medier - kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring. s. 182-210. Gyldendal Akademisk.

Baltzersen, Rolf Kristian (2011). Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen : en analyse av en foreldresamtale og veiledningssamtale med utgangspunkt i modelltenkningen til Argyris og Schön. Karlsen, Thorbjørn (Red.). s. 84-102. Gyldendal Akademisk.

Baltzersen, Rolf Kristian (2010). Radical transparency: Open access as a key concept in wiki pedagogy. Australasian Journal of Educational Technology (AJET). Vol. 26.
http://ascilite.org.au/ajet/submission/index.php/A





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Baltzersen, Rolf K (2019). Digitale fortellinger i skolen. ISBN: 9788293356134. 121 s. Høgskolen i Østfold.

Baltzersen, Rolf K (2019). Digitale fortellinger i skolen. ISBN: 9788293356141. 121 s. Pressbooks (e-bokversjonen).
https://digitalefortellinger.pressbooks.com/

Baltzersen, Rolf K (2014). Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - januar 2014). ISBN: 9788293356011. 165 s. Rolf K. Baltzersen.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Baltzersen, Rolf K (2019). Best på kollektiv læring?. 29 s. Høgskolen i Østfold.

Baltzersen, Rolf K (2017). Collective knowledge advancement as a pedagogical practice in teacher education. An explorative case study of student group work with wiki assignments in the interplay between an offline and a global online setting. 409 s. Høgskolen i Østfold.

Baltzersen, Rolf Kristian ; Eliassen, Erik; Kleive, Knut Lensby; Melberg, Dyril; Løvli, Elin Andersen (2009). Å drive IKT-basert skoleutviklingsarbeid i mininettverk: erfaringer fra Haldennettverket. ISBN: 9788278252871. 35 s. Høgskolen i Østfold.

Baltzersen, Rolf Kristian (2008). Hva er egentlig teknologideterminisme? : et forsøk på å tydeliggjøre begrepet gjennom å skille mellom nomologisk og normativ teknologideterminisme. ISBN: 9788278252673. 17 s. Høgskolen i Østfold.

Baltzersen, Rolf Kristian (2007). IKT - mirakelkur eller tynn suppe? en kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet. ISBN: 9788278252253. 48 s. Høgskolen i Østfold.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_45

Baltzersen, Rolf Kristian (2007). Modeller på villspor? Kan Cubans modelltenkning gi oss en bedre forståelse av implementeringstenkningen i norsk IKT-orientert skolesatsning?. ISBN: 9788278252437. 95 s. Høgskolen i Østfold.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_45

Baltzersen, Rolf Kristian ; Tolsby, Håkon Lofthus; Røising, Hanne Schou (2007). Iboende pedagogikk eller "black box"? : en pedagogisk analyse av 3 læringsplattformer med utgangspunkt i deres tekniske arkitektur. ISBN: 9788278252130. Høgskolen i Østfold.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_45

Baltzersen, Rolf Kristian (2006). Evaluering av læringsplattform ved en ungdomsskole. 8 s. Høgskolen i Østfold.
http://elgg.net/rolfkb/files/-1/14983/Evaluering-i

Baltzersen, Rolf Kristian (2001). Studieatferd og studiegjennomføring blant førstesemesterstudenter ved Universitetet i Oslo høsten 2000 : rapport fra en spørreundersøkelse. 87 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Baltzersen, Rolf Kristian ; Eri, Thomas ; Æsøy, Knut Ove (2024). Peer Teaching: Opportunites and Challenges in Teacher Education and Schools. Åpen gjesteforelesning. The Research Group on Peer Learning (GRAI).

Baltzersen, Rolf Kristian (2024). Innlegg om kollektiv intelligens. Fagseminar. By- og regionforskningsinstituttet NIBR.

Eri, Thomas ; Baltzersen, Rolf Kristian (2024). Bridging theory and practice through collective peer teaching in teacher education. ISCAR 2024. ISCAR.

Baltzersen, Rolf Kristian (2024). Innlegg om hverandreundervisning. Boklansering ("Collective peer teaching in teacher education") med fagseminar: Hverandreundervisning i lærerutdanningen. Rolf K. Baltzersen.

Eri, Thomas ; Baltzersen, Rolf Kristian ; Æsøy, Knut Ove (2024). Lærerutdanning i krise. Tid for drastiske didaktiske grep?.

Baltzersen, Rolf Kristian (2024). Innlegg om hverandreundervisning. Personalmøte . Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU) - OsloMet.

Baltzersen, Rolf Kristian ; Æsøy, Knut Ove (2023). Collective Peer Teaching in Teacher Education: The Rise of a New Student Teacher. NERA conference 2023. OsloMet.

Baltzersen, Rolf Kristian (2023). Foredrag om kollektiv intelligens. Basert på bok jeg har skrevet. Personalseminar for ansatte ved arbeidsforskningsinstituttet (AFI). Arbeidsforskningsinstituttet.

Baltzersen, Rolf Kristian ; Eri, Thomas ; Æsøy, Knut Ove (2022). Collective learning in teacher education. NERAconference 2022. University of Island.

Baltzersen, Rolf Kristian (2021). The wisdom of the student crowd. Should we build our educational future on collective intelligence?. Collective Intelligence – When Learning becomes Collective. Foreningen for fleksibel uddannelse i Danmark.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.