English version
Nina Rossholt

Nina Rossholt

Kort om

Jeg er utdannet sosiolog, og har arbeidet med kjønnstematikk i barnehagen gjennom flere år. De siste årene har jeg ledet masterkurset Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk.

Fagfelt

Profesjonsutdanning   Kjønn og kjønnsforskning

Vitenskapelige publikasjoner

Rossholt, Nina (2018). En kartografisk tilnærming til steders sanselige og bevegelige kvaliteter i to parker i Oslo. Seim, Sissel; Sæter, Oddrun Kristine (Red.). Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.. s. 59-74. Cappelen Damm Akademisk.

Rossholt, Nina (2017). Thinking in/through movements; Working with/in affect within the context of Norwegian early years education and practice. Educational Philosophy and Theory. Vol. 50.
https://doi.org/10.1080/00131857.2017.1315801

Odegard, Nina ; Rossholt, Nina (2016). “In-Betweens Spaces”: Tales from a Remida. Reinertsen, Anne Beate (Red.). Becoming earth: A post human turn in educational discourse collapsing nature/culture divides. s. 53-65. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-429-9_6

Reinertsen, Anne Beate; Rossholt, Nina (2016). Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/rerm.1843

Jones, Liz; Rossholt, Nina ; Anastasiou, Thekla; Holmes, Rachel (2016). Masticating ‘quality’ and spitting the bits out. Contemporary Issues in Early Childhood. Vol. 17.
https://doi.org/10.1177/1463949115627897

Rossholt, Nina (2015). Å tenke med Deleuze og Guattari; Hva kan en posthuman kropp bli og gjøre i barnehagen?. Otterstad, Ann Merete; Reinertsen, Anne Beate (Red.). s. 214-226. Fagbokforlaget.

Otterstad, Ann Merete ; Rossholt, Nina (2014). Affektive tilstander; bevegelser i kropp og boks. Pedagogisk Forskning i Sverige. Vol. 19.
https://hdl.handle.net/10642/2802

Rossholt, Nina (2014). Lekens tilblivelse i barnehagen. Rasmussen, Torben Hangaard (Red.). På spor etter lek. s. 176-190. Fagbokforlaget.

Rossholt, Nina (2014). Posthumanisme: En eksperimenterende inngang. Debattserien for barnehagefolk. Vol. 4.

Rossholt, Nina (2013). Kroppslige/materielle tilblivelser:tempo, energi og affekt i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 31.
https://doi.org/10.5324/barn.v31i3.3738





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Askland, Leif; Rossholt, Nina (2011). Køn i børnehøjde - oversettelse. ISBN: 9788777066931. 224 s. Dansk Psykologisk Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Rossholt, Nina (2012). Kroppens tilblivelse i tid og rom: Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen. ISBN: 9788247139240. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Kasin, Olav ; Slåtten, Mette Vaagan ; Rossholt, Nina (2010). Rekruttering av menn til førskolelærerutdanning og arbeid i barnehage. ISBN: 9788257947262. 46 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Rossholt, Nina (2003). Barnehagen og førskolelærerutdanningen i et kjønns,-likestilling - og diskursperspektiv, et forprosjekt. Kunnskapsstatus og forslag til tiltak. ISBN: 9788257942489. 79 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Rossholt, Nina ; Hagen, Anikke (2002). "Hva tenker dere om oss? " - En kvalitativ undersøkelse av de flerkulturelle studentenes trivsel på 1 studieår. 50 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Haug, Kristin Holte ; Rossholt, Nina ; (P), Anne Furu (2018). Practical knowledge – A Principal Element in ECEC. 26th International RECE Conference. RECE .

Hellstrand, Ingvil Førland; Rossholt, Nina (2018). Feministisk gjestebud. En samtale om kropp, kjønn og materialitet. Feministisk gjestebud. Høgskolen i Østfold.

Pettersen, John Roald; Rossholt, Nina (2017). Mangler vi et språk for å snakke om gråt?.

Breidlid, Anders ; Henriksen, Øyvind H.; Hiim, Hilde ; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Otterstad, Ann Merete ; Walseth, Kristin ; Rossholt, Nina (2016). Skandaløs prosess rundt fordeling av stipendiater.

Rossholt, Nina (2016). (De)territorializing; growing up and into or from and to? – “You are no longer a baby”. RECE 2016. Reconceptualizing early childhoood eduaction.

Rossholt, Nina (2016). (De)territoralizing; growing up, into, from and to. Reconceptualizing Early Childhood Education 2016 . RECE comite .

Rossholt, Nina (2016). Kropp og bevegelse, hva har det med kjønn og gjøre? (Eller hva kan en kropp gjøre). Foredrag for masterstudentene på Høgskolen i Østfold. Mastermiljøet .

Odegard, Nina Elisabeth Houge ; Rossholt, Nina (2015). In between Spaces.Aesthetics encounters between recycling materials and children. 23rd International Reconceptualizing Early Childhood Education Conference: Narratives of Difference: Translations, Transgressions, and Transformations . Institute of Technology Blanchardstown, Dublin .

Rossholt, Nina (2015). Danning og kulturelt mangfold : likeverd og likestilling mellom gutter og jenter i barnehage. Barnehageansatte. Barnehagene i Søndre Nordstrand.

Rossholt, Nina (2015). Opponent på avhandlingen: Tillblivelsens pedagogik: Om att utmana det förgivettagna En postkvalitativ studie av det ännu-icke-seddas pedagogiska möjligheter LOTTA JOHANSSON AVDELNINGEN FÖR PEDAGOGIK | LUNDS UNIVERSITET 2015. Disputas. Lund Universitet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.