Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Kvalifiseringsprogrammet som virkemiddel for arbeidsinkludering
I dette prosjektet undersøker vi hvordan Kvalifiseringsprogrammet kan bidra til stabil arbeidstilknytning for deltakerne og fungere som et effektivt virkemiddel for arbeidsinkludering.
-
Lovende praksiser: Helhetlig arbeidsinkludering av unge voksne (Promising Practices)
Hvordan blir tilsynelatende like omstillingstiltak innen helse- og omsorgssektoren utformet innenfor rammen av ulike nasjonale og lokale kontekster?
-
Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
Formålet med prosjektet er å studere rekrutteringen til profesjonsutdanningene, studiegjennomføring og utdanningskarrierer på profesjonsutdanningene, og de profesjonsutdannedes yrkeskarrierer.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
PERSIST: Fullføring og frafall i profesjonsutdanning
PERSIST studerer frafall fra høyere utdanning, med særlig fokus på profesjonsutdanninger, og har som mål å utvikle teorier om studiefullføring og frafall, for å bedre forståelsen for forskjeller mellom utdanningsretninger.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Strømme, Thea Bertnes
(2025).
Stratified strategies? Gender, social background and access to selective fields in Norway.
Research in Social Stratification and Mobility.
Vol. 98.
https://doi.org/10.1016/j.rssm.2025.101061
Helland, Håvard
;
Strømme, Thea Bertnes
(2024).
Social inequality in completion rates in higher education: Heterogeneity in educational fields.
British Journal of Sociology.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13075
Helland, Håvard
;
Strømme, Thea Bertnes
(2024).
Social inequality in dropout rates in higher education: Denmark and Norway.
Studies in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2431588
Seehuus, Sara Marie Jorunn;
Strømme, Thea Bertnes
(2024).
Gendered Returns to Education: The Association between Educational Attainment, Gender Composition in Field of Study and Income.
Sociology.
https://doi.org/10.1177/00380385241303448
Strømme, Thea Bertnes
; Wiborg, Øyvind Nicolay
(2024).
Social origins and educational attainment: The unique contributions of parental education, class, and financial resources over time.
British Journal of Sociology.
Vol. 75.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13091
Strømme, Thea Bertnes
(2023).
The role of education and social background in the changing political involvement of adolescents – a comparative approach.
Acta Sociologica.
https://doi.org/10.1177/00016993231219126
Fardzadeh, Haghish Ebad; Obaidi, Milan;
Strømme, Thea Bertnes
; Bjørgo, Tore; Grønnerød, Cato
(2023).
Mental Health, Well-Being, and Adolescent Extremism: A Machine Learning Study on Risk and Protective Factors.
Research on Child and Adolescent Psychopathology.
https://doi.org/10.1007/s10802-023-01105-5
Kindt, Marianne Takvam;
Strømme, Thea Bertnes
; Lødding, Berit
(2023).
Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2287441
Hansen, Marianne Nordli;
Strømme, Thea Bertnes
(2021).
Historical change in an elite profession—Class origins and grades among law graduates over 200 years.
British Journal of Sociology.
Vol. 72.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.12852
Jarness, Vegard;
Strømme, Thea Bertnes
(2021).
Advantages of upper-class backgrounds: Forms of capital, school cultures and educational performance.
Sociological Review.
https://doi.org/10.1177/00380261211061946