English version
Marte Lorentzen

Marte Lorentzen

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hermansen, Hege ; Lorentzen, Marte ; Restad, Frode (2025). Mellom likeverdighet og asymmetri: Kunnskapens rolle i partnerskapsarbeid. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.6

Lorentzen, Marte (2025). Final theses in teacher education: constructing epistemic relations between thesis work and student teachers’ professional practice. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2550265

Lorentzen, Marte (2024). Vertikal og horisontal spesialisering i lærerprofesjonen. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10788

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte (2023). Bachelor- og masteroppgaver som uttrykk for forskningsbasering i lærerutdanningene. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 149-175. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-08

Lorentzen, Marte (2020). Principals’ positioning of teacher specialists: between sensitivity, coaching, and dedication. International Journal of Leadership in Education.
https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1737240

Lorentzen, Marte (2019). Grenser og grensekryssing i lærerspesialisters arbeid. Helstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi (Red.). Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget.

Lorentzen, Marte (2019). Teacher Specialists and the Boundaries They Encounter: Towards a Nuanced Understanding of Teachers’ Perspectives of Specialised Teacher Roles. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1595719

Hermansen, Hege ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi ; Zlatanovic, Tatjana (2018). Hva kjennetegner forskning på lærerrollen under Kunnskapsløftet? En forskningskartlegging av studier av norske lærere, lærerstudenter og lærerutdannere. Acta Didactica Norge. Vol. 12.
https://doi.org/10.5617/adno.4351



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi; Caspersen, Joakim (2023). Like lærere leker best. Om lærerspesialistenes rolle i skolen og profesjonen. ISBN: 9788283645620. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lorentzen, Marte ; Afdal, Hilde Wågsås ; Risan, Maiken ; Holmeide, Hanna (2022). Bachelor- og masteroppgaven i lærerutdanningene. En kartlegging. 155 s. Utdanningsdirektoratet.

Mausethagen, Sølvi ; Shavard, Galina; Knudsmoen, Hege ; Lorentzen, Marte ; Osland, Oddgeir (2019). Regelverksetterlevelse i grunnopplæringen. 133 s. Senter for profesjonsstudier.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege Yvonne ; Lorentzen, Marte ; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (2016). Hva kjennetegner forskning på norske lærere under kunnskapsløftet? En forskningskartlegging. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/SPS/Publikasjoner/Arbei

Tellmann, Silje Maria ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi (2016). Lærerrollen sett fra lærerperspektivet. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tellmann, Silje Maria ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi (2016). Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen. ISBN: 9788232701995. 40 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lorentzen, Marte ; Bie-Drivdal, Arnhild (2025). Teacher Participation in Professional Development Work: Conceptualizing the Involvement of and Dynamics between Professional Communities, Specialized Teachers, and Union Representatives. ECER 2025. European Educational Research Association.

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2024). Research on ‘research use’ in education: a systematic scoping review. AERA annual meeting 2024. Americal Educational Research Association.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession across contexts: A systematic scoping review. NERA. NERA and OsloMet.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession: A systematic review. EARLI 2023. Aristotle University of Thessaloniki & Uni of Macedonia.

Lorentzen, Marte ; Afdal, Hilde Wågsås (2023). Final Thesis in Teacher Education. EARLI 2023.

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte (2022). BA and MA thesis in Techer Education: Organizational arrangements and forms of knowledge. European Conference on Educational Research (ECER). European Educational Research Association (EERA).

Tronsmo, Eli; Lorentzen, Marte (2021). Keynote:Profesjonsfelleskapet som motor for faglig utvikling, og lærerspesialistenes rolle i skolens utviklingsprosesser. Nasjonal nettverkssamling for lokal kompetanseutvikling. Høgskulen på vestlandet.

Hermansen, Hege Yvonne ; Zlatanovic, Tatjana; Lorentzen, Marte (2016). Professional work of Norwegian teachers during the Knowledge Promotion Reform: A literature review. NERA conference.

Vilhena, Susana ; Lorentzen, Marte (2016). The documentation project: Mapping research and development activity within higher education. NERA 2016. University of Helsinki.

Lorentzen, Marte ; Møyner, Elisabeth (2015). Samarbeidsprosjekt bidrar til nytenkning rundt studenters praksisperiode.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.