Kort om
Jeg er studieleder med anvar for studielederområde 3: norsk. Jeg har også ansvar for det fjerde og femte studieåret i grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5-10, Master i skolerettet utdanningsvitenskap og Master i Digitalt læringsdesign.
Jeg er utdannet faglærer med hovedfag i kunst og håndverk og har en doktorgrad i kulturstudier fra Universitetet i Sørøst-Norge. Jeg begynte som høgskolelektor ved OsloMet (HiO) i 1998, ble førstelektor i 2013 og dosent i 2019. I 2022 ble jeg professor i kunst, håndverk og design ved Universitetet i Sørøst-Norge (i permisjon), og i 2024 ble jeg ansatt som professor II ved Høgskulen på Vestlandet. Mine forskningsinteresser inkluderer skapende prosesser, materialer og materialitet, kunst- og kulturformidling, barndom, metodologi og kunstnerisk utviklingsarbeid. Som lærerutdanner er jeg opptatt av en kroppslig, sanselig og materiell tilnærming til kunnskapsproduksjon og læring.
Fagområder
Emner
Filosofi Kulturstudier Materialitet Kunst og håndverk Kunstnerisk utviklingsarbeid Barnehagelærerutdanning Grunnskolelærerutdanning Kunstmøte Barn og kunst Forskningsmetodologi Postkvalitativ metodologi
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
; Iversen, Trude
(2025).
Randsonekorrespondanser– en a-r-t-ografisk undersøgelse av barns materielle spor i utforsking av tre tekstile invitasjoner i randsonen mellom hav og skog.
24 s.
BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur.
Vol. 41.
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152313
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
; Klungland, Monica; Carlsen, Kari; Kusk, Hanne; Reienes, Anne-Brit Soma
(2025).
Fornemmelser for materialitet– Fragmentfortellinger fra forskning om materie, materialer, materialitet og skapende prosesser.
23 s.
BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur.
Vol. 41.
https://hdl.handle.net/11250/3172092
Søyland, Lovise;
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
(2024).
Ikke helt A4! Betydningen av utforskende, kroppslige og materielle tegneprosesser.
29 s.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
Vol. 17.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5672
Waterhouse, Ann Hege Lorvik
; Carlsen, Kari; Iversen, Trude
(2024).
Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografens agenser i undervisning.
32 s.
Nordic Journal of Art & Research (A & R).
Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.5487
Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. ISBN: 9788245035445. 244 s. Fagbokforlaget.
Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger i en mindre forskning. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. s. 13-28. Fagbokforlaget.
Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2023). Fra observasjon mot observa(k)sjon. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.
Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2023). Haptiske foto-graferinger som data-bliven og affektive hendelser i tid, rom og materialitet. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.
Waterhouse, Ann-Hege Lorvik
;
Otterstad, Ann Merete
; Boucher, Kelly
(2022).
“Jeg skal sjekke”: Urban buggy-wayfaring and adventurous lines with data-ing and reconfigurations of children<sup>1</sup>.
Contemporary Issues in Early Childhood.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1177/14639491221117551
Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2022). Skapende friluftsliv - å forme og formes med tre som jorda materiale i barnehagen. Hov, Asbjørn Magnar (Red.). Friluftsliv som utgangspunkt for naturfaglige oppdagelser og samtaler.. s. 96-110. Cappelen Damm Akademisk.