Kort om
Ingvill Gjerdrum Maus er ansatt i stillingen Førsteamanuensis i fagdidaktikk i design for bærekraft, material- og miljølære. Hun har fagdidaktisk MA i formgiving, kunst og håndverk og Phd. i designdidaktikk. Hennes undervisning, veiledning og forsknings-, utviklings- og innovasjonsarbeid (FoUI) er knytt til studieprogram innen kunst og design, lærerutdanning i design, kunst og håndverk og ph.d. i innovasjon for bærekraft.
Forskning og forskernettverk
Maus’ forskning og forskningsformidling fokuserer på undervisning i design for bærekraft. Hun har publisert forskningsartikler, populærvitenskapelige artikler og en phd.-avhandling om hvordan å fremme designkompetanse for bærekraft hos ungdom.
Maus er medlem i forskergruppene Design Literacy og Mote.Tekstil.Design: produkter og praksis, samt forskernettverkene DesignDialog og Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren. Maus har tatt del i nasjonalt og internasjonalt forskningssamarbeid om forskningsmiddelsøknader til EUs’ forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020, i internasjonale konsortium og på forskningskonferanser. Hun sitter også i redaksjonen i FormAkademisk – forskningstidsskrift for design og designdidaktikk.
Fagområder
Emner
Designdidaktikk Design for Sustainability
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Maus, Ingvill Gjerdrum
(2022).
Democratic design literacy research.
Lockton, Dan; Lenzi, Sara; Hekkert, Paul; Oak, Arlene; Sádaba, Juan; Lloyd, Peter (Red.).
DRS2022: Bilbao.
Design Research Society.
https://doi.org/https://doi.org/10.21606/drs.2022.
Maus, Ingvill Gjerdrum
(2021).
Critical design literacy through reflection in design.
von Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Pan, Lusheng; Börekçi, Naz A.G.Z.; Zhang, Yang (Red.).
Volume 1. Proceedings of the DRS LEARN X DESIGN 2021.
6th International Conference for Design Education Researchers. 24–26 September 2021 Jinan, China.
Engaging with Challenges in Design Education. s. 245-254.
Design Research Society.
https://doi.org/https://doi.org/10.21606/drs_lxd20
Maus, Ingvill Gjerdrum
(2019).
Developing design literacy for sustainability : Lower secondary students’ life cycle thinking on their craft-based design products.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
Vol. 12.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.1725
Maus, Ingvill Gjerdrum
(2019).
Enhancing design literacy for sustainability among youth in crafts-based design education.
Techne Serien.
Vol. 26.
https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article
Maus, Ingvill Gjerdrum
(2017).
Developing holistic understanding in design education for sustainability.
Skjerven, Astrid; Reitan, Janne Beate (Red.).
Design for a Sustainable Culture. Perspectives, Practices and Education.. s. 157-170.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315229065-12