English version
Jan Messel

Jan Messel

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Dahl-Michelsen, Tone ; Nicholls, Dave; Messel, Jan ; Groven, Karen Synne (2025). Power dynamics of knowledge in physiotherapy education: The case of Mensendieck. Thille, Patricia; Hebron, Clair; Galvaan, Roshan; Groven, Karen Synne (Red.). Inviting Movements in Physiotherapy - an Anthology of Critical Scholarship. s. 190-213. University of Manitoba Press (UMP).
https://doi.org/https://escholarship.umanitoba.ca/

Messel, Jan (2024). Skandalenes forandrende kraft. Slottemo, Hilde Gunn (Red.). Barn som gikk «fra haand til haand». Oppvekst på skolehjem, barnehjem og internatskole i et historisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.217.ch5

Messel, Jan (2022). Profesjonsutdanninger i sentrum. Fra jordmorutdanning til OsloMet 1818-2018. ISBN: 9788253042312. 471 s. Pax Forlag.

Messel, Jan (2021). Akademisering av yrkesutdanninger - fra frigjøring til tvang. Arr - Idéhistorisk tidsskrift.

Messel, Jan (2021). Politiutdanningens historie i et komparativt perspektiv. Ellefsen, Hjørdis Birgitte; Sørli, Vanja Lundgren; Egge, Marit (Red.). Kunnskap for et tryggere samfunn? Norsk politiutdanning 1920-2020. s. 607-625. Cappelen Damm Akademisk.

Messel, Jan ; Roll-Hansen, Hege; Slottemo, Hilde Gunn (2021). Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum. Historisk tidsskrift. Vol. 100.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2944-2021-04-04

Dahl-Michelsen, Tone ; Nicholls, David A.; Messel, Jan ; Groven, Karen Synne (2021). Boundary work: the Mensendieck system and physiotherapy education in Norway. Physiotherapy Theory and Practice. Vol. 37.
https://doi.org/10.1080/09593985.2021.1887063

Messel, Jan (2018). «Arbeiderbevegelsen» i arbeiderbevegelsens historie. Sørvoll, Jardar; Helle, Idar; Korsvik, Trine Rogg (Red.). Kollektive bestrebelser. Ei bok til Knut Kjeldstadli på 70-årsdagen. Novus Forlag.

Messel, Jan (2017). Profesjoner i profesjonshistorien. Alsvik, Arne Hveem; Kjeldstadli, Knut; Helsvig, Kim Gunnar; Lindbekk, Kari-Ellen (Red.). I det lange løp: Festskrift til Jan Eivind Myhre. Pax Forlag.

Messel, Jan ; Smeby, Jens-Christian (2017). Akademisering av høyskoleutdanningene?. Mausethagen, Sølvi; Smeby, Jens-Christian (Red.). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. s. 44-55. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Messel, Jan (1997). Samling og strid. Norsk Tjenestemannslag 1947-1997. ISBN: 9788210041464. Tiden Norsk Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Thue, Fredrik W. ; Eriksen, Andreas ; Høydal, Øyunn Syrstad ; Vabø, Agnete ; Messel, Jan (2022). Integrasjon og integritet. Tillit til forskning i et kunnskapssamfunn. 139 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Thue, Fredrik W. ; Vabø, Agnete ; Messel, Jan ; Høydal, Øyunn Syrstad ; Eriksen, Andreas (2021). Et ytringsklima under press? Akademisk frihet og ytringsfrihet i en brytningstid. 133 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bie-Drivdal, Arnhild; Messel, Jan ; Mausethagen, Sølvi ; Andreassen, Tone Alm (2021). Fagorganisering som strategi for profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen. En analyse av hvordan fagforeninger i offentlig sektor konseptualiserer arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i faglig utviklingsarbeid. ISBN: 9788283643411. 93 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Messel, Jan (2014). Utdanninger og kompetansebehov. En analyse av BSV-utdanningenes historie siden 1970. 27 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Messel, Jan Erik (2010). LO og ”de nye gruppene”. Konseptualisering av arbeidstakerne 1975–1989. 354 s. Nauka.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Messel, Jan (2024). Kjønnede utdanninger og likestillingens paradokser. Mannsseminaret 2024. Kilden kjønnsforskning.

Messel, Jan (2024). Profesjonsteori som redskap for profesjonalisering og akademisering. Profesjonskonferansen 2024. Senter for profesjonsforskning, OsloMet.

Messel, Jan (2024). Rammer for styring. Historiedagene 2024. HIFO/UiT-Norges arktiske universitet.

Messel, Jan (2023). Arbeiderhistorie – hva nå?. Arbeiderhistorie. Vol. 37.
https://doi.org/10.18261/arbeiderhistorie.37.1.11

Messel, Jan (2023). NTL 75 år - liv laga?. Jubileumskonferanse. LO.

Messel, Jan (2022). Profesjonsutdanninger i sentrum.

Messel, Jan (2022). Universitetsstatus politisk skapt telle-byråkrati.

Messel, Jan (2022). Sykepleie ser ut til å forbli kvinnedominert.

Messel, Jan (2022). NTL 75 år.

Messel, Jan (2022). Historien om et av Norges mest enkjønnede universiteter er her.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.