Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Hvordan forbedre personsentrert behandling av ryggplager?
Målet med studien er å bedre forstå hvordan pasienter med rygglidelser, fastleger, fysioterapeuter og involverte sykehusleger tar beslutninger om behandling.
-
Muskelskjeletthelse og arbeidsdeltakelse i et brukerperspektiv
Hvilke behov og forventninger til arbeidsdeltakelse har mennesker med muskelskjelettplager, helsepersonell og NAV?
-
Tverrprofesjonelt samarbeid innen primærhelsetjenesten for barn med funksjonshemning: Barnas, pårørendes og de profesjonelles stemmer
Hvordan praktiseres tverrprofesjonelle samarbeid innen primærhelsetjenesten for barn med funksjonshemning? Hva kjennetegner en velfungerende praksis?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Schippert, Ana Carla Soares Portugal; Grov, Ellen Karine; Dahl-Michelsen, Tone; Silvola, Juha Tapio; Sparboe-Nilsen, Bente; Danielsen, Stein Ove; Lie, Irene; Bjørnnes, Ann Kristin
(2023).
Re-traumatization of torture survivors during treatment in somatic healthcare services: A mapping review and appraisal of literature presenting clinical guidelines and recommendations to prevent re-traumatization.
Social Science and Medicine
.
https://hdl.handle.net/11250/3055526
Sandlien, Svein Erik Bertil; Dahl-Michelsen, Tone (2022). Anerkjennelse av funksjonshemming: En singel-case-studie av erfaringene til en ung funksjonshemmet mann. Fysioterapeuten .
Ødegaard, Nina Bjerketveit; Røe, Yngve; Dahl-Michelsen, Tone
(2022).
“Learning is about being active, but the digital is not really active”: physiotherapy teachers’ attitudes toward and experiences with digital education.
Physiotherapy Theory and Practice
.
https://hdl.handle.net/11250/3047791
Nylén-Eriksen, Mats; Lara Cabrera, Mariela Loreto; Grov, Ellen Karine; Skarsvaag, Hanne; Lie, Irene; Dahl-Michelsen, Tone; Sæterstrand, Torill Margaret; Mandahl, Arthur; Hafstad, Hege; Lersveen, Mona Breding; Bjørnnes, Ann Kristin
(2022).
Fighting the waves; Covid-19 family life interference in a neurodevelopmental disorder-caregiver population.
BMC Health Services Research
.
Vol. 22.
https://hdl.handle.net/11250/3033770
Røe, Yngve; Rowe, Michael; Ødegaard, Nina Bjerketveit; Dahl-Michelsen, Tone
(2021).
Introducing Flipped Classroom Supervision: Challenging Physiotherapy Teachers’ Beliefs about Teaching.
UNIPED
.
Vol. 44.
https://www.idunn.no/uniped/2021/04/introducing_fl...
Baklid, Kjersti Kathinka; Dahl-Michelsen, Tone
(2021).
Tverrprofesjonelt samarbeid i en kommunal døgnrehabiliteringsavdeling: En kvalitativ studie av profesjonsutøvernes erfaringer.
Fysioterapeuten
.
Vol. 88.
https://www.fysioterapeuten.no/fagfellevurdert-fys...
Schippert, Ana Carla Soares Portugal; Grov, Ellen Karine; Dahl-Michelsen, Tone; Silvola, Juha Tapio; Sparboe-Nilsen, Bente; Danielsen, Stein Ove; Aaland, Mariann; Bjørnnes, Ann Kristin
(2021).
Development and evaluation of guidelines for prevention of retraumatisation in torture survivors during surgical care: Protocol for a multistage qualitative study.
BMJ Open
.
Vol. 11:e053670.
http://hdl.handle.net/10852/89224
Dahl-Michelsen, Tone; Kinsella, Elizabeth Anne; Groven, Karen Synne (2021). Toward an inclusive evidence-based practice model: Embracing pluralistic understandings of professional knowledge in health care and health care higher education. Critical Studies in Teaching and Learning . Vol. 9.
Thommessen, Mathilde Victoria; Ørnes, Linda; Dahl-Michelsen, Tone
(2021).
Meningsfulle sammenhenger: Alvorlig sykdom i møte med livet og helsevesenet. En single case-studie.
Fysioterapeuten
.
Vol. 7.
https://www.fysioterapeuten.no/fagfellevurdert-fys...
Benschop, Eveline; Kaufmann, Martina; Dahl-Michelsen, Tone
(2021).
Fysioterapeuters forståelser av overvekt i klinisk fysioterapipraksis: En intervjustudie.
Fysioterapeuten
.
Vol. 5.
https://www.fysioterapeuten.no/fagfellevurdert-fys...