Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Fremmende og hemmende faktorer for utdanning og arbeid hos unge voksne som mottar velferdsytelser eller helsetjenester grunnet langvarig smerter og psykiske plager
Langvarig smerte og psykiske plager hos unge kan påvirke utdannings- og arbeidsdeltakelse negativt og utgjøre betydelige konsekvenser for enkeltindivider og samfunn.
-
Hvordan forbedre personsentrert behandling av ryggplager?
Målet med studien er å bedre forstå hvordan pasienter med rygglidelser, fastleger, fysioterapeuter og involverte sykehusleger tar beslutninger om behandling.
-
Tverrprofesjonelt samarbeid innen primærhelsetjenesten for barn med funksjonshemning
Hvordan praktiseres tverrprofesjonelle samarbeid innen primærhelsetjenesten for barn med funksjonshemning? Hva kjennetegner en velfungerende praksis?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Styczen, Line Myrdal
;
Helseth, Sølvi
;
Groven, Karen Synne
; Hauge, Mona-Iren;
Dahl-Michelsen, Tone
(2024).
Interprofessional collaboration for children with physical disabilities: a scoping review.
16 s.
Journal of Interprofessional Care.
https://doi.org/10.1080/13561820.2023.2295922
Lie, Silje Stangeland; Alvestad, Renate Westervik; Helle, Nikolina; Vikman, Miriam Dubland;
Dahl-Michelsen, Tone
(2024).
Exploring VR Simulation in Healthcare and Social Work Education: Students’ Experiences with VR Simulation as Preparation for Professional Practice.
UNIPED.
https://doi.org/10.18261/uniped.47.1.3
Nøst, Torunn Hatlen;
Dahl-Michelsen, Tone
; Aandahl, Hanne; Steinsbekk, Aslak Irgens
(2024).
Healthcare professionals’ experiences of interdisciplinary collaboration in pain centres – A qualitative study.
9 s.
Scandinavian Journal of Pain.
Vol. 24.
https://doi.org/10.1515/sjpain-2023-0132
Bøe, Kristine Bjorheim
;
Dahl-Michelsen, Tone
;
Telenius, Elisabeth Wiken
(2023).
Fysioterapibehandling til beboere med langtidsopphold i norske sykehjem – En kvalitativ studie av fysioterapeuters erfaringer.
Fysioterapeuten.
https://fysioterapeuten-eblad.no/dm/fysioterapeute
Ødegaard, Nina Bjerketveit
;
Dahl-Michelsen, Tone
;
Røe, Yngve
(2023).
Physiotherapy Students’ Shaping of Digital Learning Practices: Characteristics, Opportunities and Challenges.
14 s.
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vol. 18.
https://doi.org/10.18261/NJDL.18.4.2
Helle, Nikolina;
Dahl-Michelsen, Tone
; Lie, Silje Stangeland; Vikman, Miriam Dubland
(2023).
Health Care and Social Work Students’ Experiences With a Virtual Reality Simulation Learning Activity: Qualitative Study.
JMIR Medical Education.
Vol. 9.
https://doi.org/10.2196/49372
Schippert, Ana Carla Soares Portugal
;
Grov, Ellen Karine
;
Dahl-Michelsen, Tone
; Silvola, Juha Tapio;
Sparboe-Nilsen, Bente
;
Danielsen, Stein Ove
; Lie, Irene;
Bjørnnes, Ann Kristin
(2023).
Re-traumatization of torture survivors during treatment in somatic healthcare services: A mapping review and appraisal of literature presenting clinical guidelines and recommendations to prevent re-traumatization.
19 s.
Social Science and Medicine.
Vol. 323.
https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.115775
Vik, Malin;
Bjorbækmo, Wenche
;
Dahl-Michelsen, Tone
(2023).
Fysioterapipraksis for barn og unge med overvekt: Ein kvalitativ fokusgruppestudie av fysioterapeutar sine erfaringar.
Fysioterapeuten.
Vol. 90.
https://fysioterapeuten-eblad.no/dm/fysioterapeute
Schippert, Ana Carla Soares Portugal
;
Dahl-Michelsen, Tone
;
Grov, Ellen Karine
;
Sparboe-Nilsen, Bente
; Silvola, Juha Tapio;
Bjørnnes, Ann Kristin
(2023).
Torture survivors' experiences of receiving surgical treatment indicating retraumatization.
30 s.
PLOS ONE.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0287994
Ødegaard, Nina Bjerketveit
;
Røe, Yngve
;
Dahl-Michelsen, Tone
(2022).
“Learning is about being active, but the digital is not really active”: physiotherapy teachers’ attitudes toward and experiences with digital education.
Physiotherapy Theory and Practice.
https://doi.org/10.1080/09593985.2022.2119907