English version
Lise-Kari Berg

Lise-Kari Berg

Kort om

Lise-Kari Bergs hovedinteresser omfatter kunst og håndverk som skolefag, tverrfaglig arbeid og utvikling av profesjonskunnskap, kroppslig læring og praktisk kunnskap.
Hun forsker på øving og estetiske læreprosesser, læreres yrkesutøvelse, kulturarv som praktisk læringsarena og tverrfaglighet i skolen. I sitt arbeid benytter hun ulike metodiske tilnærminger, blant annet aksjonsforskning, fenomenologisk-hermeneutisk analyse av lærererfaringer og kunstbasert utdanningsforskning (ABER). Lise-Kari er medlem av forskergruppene Klasseromsforskning, Design Literacy, Challenging Picturebooks in Education og Kunst og filosofi.
Siden 2012 har hun undervist ved grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet, og har tidligere undervist ved Nord universitet. Hun er utdannet allmennlærer med hovedfag i kunst og håndverk, og har bakgrunn som lærer på ungdomstrinnet.

 

Vitenskapelige publikasjoner

Holm, Henrik ; Alexeeva, Anastasiya ; Berg, Lise-Kari ; Berg, Arild Skarsfjord ; Bernhardt, Emil; Blålid, Kersti Fosse ; Dahlsveen, Mimesis Heidi ; Evang, Hanne Kihlman ; Gjernes, Liv Mildrid; Haakonsen, Peter ; Halvorsen, Line ; Kristiansen, Ida ; Kunnikoff, June Oline ; Mathiesen, Ilmi Gutzeit ; Ringvold, Tore Andre ; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár; Strand, Ingri ; Strand, Kari Saasen ; Sunde, Dag Johannes ; Thelle, Notto Johannes Windju ; Vanebo, Guro ; Varkøy, Øivind; Vida, Lena ; Øyan, Petter (2025). Estetiske fag i samfunnet | Cappelen Damm Forskning. ISBN: 9788202895105. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261

Berg, Lise-Kari ; Standal, Øyvind (2024). Yrkesutøvelse i Kunst og håndverk Lærerens handlingsberedskap i skolehverdagen. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 17.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5220

Berg, Lise-Kari ; Standal, Øyvind (2024). Sammenhengen mellom øving og dybdelæring i kunst og håndverkundervisning. Techne Serien. Vol. 31.
https://doi.org/10.7577/TechneA.5558

Dybvik, Jeanette Helleberg ; Berg, Lise-Kari (2017). `Hands on`: A design project for a substainable future. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). Proceedings of E&PDE 2017 - International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future. s. 656-661. The Design Society.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Berg, Lise-Kari (2018). "Kvinnehistorier". Artists book. ISBN: 9788283641066. 40 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Berg, Lise-Kari (2018). "Hverdagsliv". Artists book. ISBN: 9788283641059. 35 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Abrahamsen, Gerd; Berg, Lise-Kari ; Henriksen, Espen O.; Sjøvoll, Jarle (2011). Kreativitet, innovasjon og entreprenørskap - perspektiv på naturvitenskapelig talent og praktisk-musiske fag. ISBN: 9789289322089. 50 s. Nordisk ministerråd.
http://www.norden.org/no/publikasjoner/publikasjon



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Porsanger, Lise ; Lund, Siv ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Berg, Lise-Kari (2024). The hobby horse project: Integrating teacher students’ professional development and contemporary alternative activities in physical education. AIESEP2024 Conference. AIESEP/University of Jyväskylä.

Berg, Lise-Kari ; Standal, Øyvind (2023). Deep learning and practising in arts and crafts. NERA Conference 2023. The Nordic Educational Research Association (NERA) .

Berg, Lise-Kari (2023). Kunstnerisk utviklingsarbeid fra installasjon til visuell og litterær collage. Jubileumskonferansen 2023 – Nettverk for formgiving, kunst og håndverk. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen&OsloMet.

Berg, Lise-Kari ; Standal, Øyvind Førland (2023). Practising in the school subject Arts and Crafts. NERA 2024. NERA 2024 / OsloMet.

Berg, Lise-Kari ; Standal, Øyvind Førland; Evang, Hanne Kihlman (2022). The arts and crafts teachers practical knowledge. An interview project. The Nordic Educational Research Association (NERA) 2022. University of Iceland - School of Education.

Berg, Lise-Kari ; Evang, Hanne Kihlman ; Standal, Øyvind Førland (2022). Practising in Practical and Aesthetical School Subjects. The Nordic Educational Research Association (NERA) 2022 . University of Iceland - School of Education.

Berg, Lise-Kari ; Dybvik, Jeanette Helleberg ; Jarstø, Elisabeth; Arnesen, Beate Vigeland (2021). Koronatilpasset kunst og håndverksundervisning i grunnskolelærerutdanningen. Nasjonal nettverkskonferanse for Kunst og håndverk i UH-sektoren. Universitetet i Agder og KKS.

Berg, Lise-Kari ; Tørnby, Hilde (2020). Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet. Estetisk læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningen . Seilet - huset for kunst og kultur i skolen .

Berg, Lise-Kari (2019). "Collage as Alternative Text to Document Artistic Research". Art in Education – Building Partnerships with artists, schools, young people and communities.. OsloMet.

Berg, Lise-Kari (2017). "Kvinnfolk og slækt. Tekstile fortellinger".Presentasjon av FoU-prosjekt. Nasjonal nettverkskonferanse for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren . Nasjonalt senter for kunst og kultur i utdanning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.