Kort om
Lise-Kari Bergs hovedinteresser omfatter kunst og håndverk som skolefag, tverrfaglig arbeid og utvikling av profesjonskunnskap, kroppslig læring og praktisk kunnskap.
Hun forsker på øving og estetiske læreprosesser, læreres yrkesutøvelse, kulturarv som praktisk læringsarena og tverrfaglighet i skolen. I sitt arbeid benytter hun ulike metodiske tilnærminger, blant annet aksjonsforskning, fenomenologisk-hermeneutisk analyse av lærererfaringer og kunstbasert utdanningsforskning (ABER). Lise-Kari er medlem av forskergruppene Klasseromsforskning, Design Literacy, Challenging Picturebooks in Education og Kunst og filosofi.
Siden 2012 har hun undervist ved grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet, og har tidligere undervist ved Nord universitet. Hun er utdannet allmennlærer med hovedfag i kunst og håndverk, og har bakgrunn som lærer på ungdomstrinnet.
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Holm, Henrik
;
Alexeeva, Anastasiya
;
Berg, Lise-Kari
;
Berg, Arild Skarsfjord
; Bernhardt, Emil;
Blålid, Kersti Fosse
;
Dahlsveen, Mimesis Heidi
;
Evang, Hanne Kihlman
; Gjernes, Liv Mildrid;
Haakonsen, Peter
;
Halvorsen, Line
;
Kristiansen, Ida
;
Kunnikoff, June Oline
;
Mathiesen, Ilmi Gutzeit
;
Ringvold, Tore Andre
; Skjelbred, Bente Helen; Stenersen, Arnhild Liene; Stjernø, Lisa Bonnár;
Strand, Ingri
;
Strand, Kari Saasen
;
Sunde, Dag Johannes
;
Thelle, Notto Johannes Windju
;
Vanebo, Guro
; Varkøy, Øivind;
Vida, Lena
;
Øyan, Petter
(2025).
Estetiske fag i samfunnet
| Cappelen Damm Forskning.
ISBN: 9788202895105.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.261
Berg, Lise-Kari
; Standal, Øyvind
(2024).
Yrkesutøvelse i Kunst og håndverk Lærerens handlingsberedskap i skolehverdagen.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
Vol. 17.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5220
Berg, Lise-Kari
; Standal, Øyvind
(2024).
Sammenhengen mellom øving og dybdelæring i kunst og håndverkundervisning.
Techne Serien.
Vol. 31.
https://doi.org/10.7577/TechneA.5558
Dybvik, Jeanette Helleberg ; Berg, Lise-Kari (2017). `Hands on`: A design project for a substainable future. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). Proceedings of E&PDE 2017 - International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future. s. 656-661. The Design Society.