English version
Ruth Seierstad Stokke

Ruth Seierstad Stokke

Kort om

Kan litteratur hjelpe elever til å forstå andre mennesker og seg selv bedre? Hvordan kan norskfaget fremme leseglede, kreativitet og litterær kompetanse? Kan estetisk arbeid med litteratur tilby elever eksistensielle erfaringer? Dette er spørsmål jeg er opptatt av i min undervisning og forskning i lærerutdanningen på OsloMet. Jeg er også opptatt av hvilket potensial barnelitteraturen har til å fremme barns evne til kritisk tenking. I litterære analyser og resepsjonsstudier ønsker jeg å formidle et mangfold barnelitteratur i norsfaget, blant annet samisk litteratur. I tillegg til forskergruppene jeg er med i på OsloMet, er jeg medlem av forskergruppene Nature in Children’s Literature and Culture på  HVL og Indigenous Topics in Education på NTNU. 

Fagfelt

Litteraturdidaktikk   Barnelitteratur   Andrespråksdidaktikk   Samisk litteratur

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Giæver, Tonje Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad ; Røed, Dag Freddy (2024). Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+). Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 10.
https://doi.org/10.23865/njlr.v10.5841

Stokke, Ruth Seierstad (2024). In Times of Darkness. Existential Education through Aesthetic Approaches in Teacher Education. Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.). Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 167-182. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231.ch9

Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. s. 357-382. Universitetsforlaget.

Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg. ISBN: 9788215057255. 426 s. Universitetsforlaget.

Stokke, Ruth Seierstad ; Karlsen, Silje Solheim (2021). "Så den fremmede ikke blir mer fremmed." Samisk lyrikk i norskfaget. Simonhjell, Nora; Jager, Andreas Benedikt (Red.). Norsk litterær årbok 2021. s. 142-168. Det Norske Samlaget.
https://hdl.handle.net/10037/37338

Stokke, Ruth Seierstad (2020). Natureculture in a Stallo tale: Harmonious dwelling or troubling postequilibrium? The picturebook Sølvmånen by Sissel Horndal (2015). Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 11.
https://doi.org/10.18261/issn.2000-7493-2020-01-03

Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2018). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Stokke, Ruth Seierstad; Tønnessen, Elise Seip (Red.). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. s. 325-350. Universitetsforlaget.

Stokke, Ruth Seierstad ; Tønnessen, Elise Seip (2018). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. ISBN: 9788215027401. 396 s. Universitetsforlaget.

Stokke, Ruth Seierstad ; Palm, Kirsten (2017). Å strekke seg etter ordene. Samtaler om bildebøker i det flerspåklige klasserommet. Garmann, Nina Gram; Ommundsen, Åse Marie (Red.). Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale. s. 99-118. Novus Forlag.

Palm, Kirsten; Stokke, Ruth Seierstad (2015). Utforskende samtaler i flerspråklige klasserom. Christensen, Hanne; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Samtalens didaktiske muligheter. s. 83-102. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Rinholm, Hanne ; Stokke, Ruth Seierstad ; Fredriksen, Bendik ; Æsøy, Knut Ove ; Varkøy, Øivind (2025). Kritisk danning i lærerutdanningene. Lærerutdanningskonferansen 2025: Kvalitet i fremtidens lærerutdanning. Universitets- og høgskolerådet.

Stokke, Ruth Seierstad ; Giæver, Tonje Hilde ; Røed, Dag Freddy (2024). Skriving med STL+. Bedre Skole.

Stokke, Ruth Seierstad (2024). Eksistensiell danning gjennom estetiske arbeidsformer i lærerutdanning. Konstnärlig bildning och nytta? Estetikens plats i utbildning. . Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL).

Stokke, Ruth Seierstad ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2023). Childrenʼs Literature and Critical Thinking. Series introduction. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.6

Stokke, Ruth Seierstad (2023). Through the Eyes of a Lion: The Experience of Terminal Illness and Life in a Hospital Ward as Seen by a Child Narrator in Vi är läjon! [We Are Lions!] by Lucander and Mattsson (2019). The Picturebook Between Fiction and Reality. The 9th ICENPR Conference. . European Network of Picturebook Research.

Stokke, Ruth Seierstad (2023). Holdninger til natur i et utvalg samisk barnelitteratur. Berekraft, medverknad og mangfald: ‘Kriser, teknologi og bærekraft’ - Tverrfagleg fou-seminar. Høgskolen på Vestlandet.

Kovach, Margaret; Cariou, Warren; Utsi, Mai Britt; Zarranz, Libe Garcia; Murray, Helen Margaret; Stokke, Ruth Seierstad ; Nurmi, Tom (2023). Indigenous Pedagogies & Methodologies: A Seminar with Mai Britt Utsi, Margaret Kovach, and Warren Cariou. Indigenous Topics in Education Online Seminar. Indigenous Topics in Education, NTNU; Collaboration Oslo Met.

Stokke, Ruth Irene Seierstad ; Giæver, Tonje Hilde (2023). Teacher beliefs about the method Integrated Write to Read (iWTR) using digital speech synthesis. Conference: Digitalization and Technologies in Education - Opportunities and Challenges. The Nordic Educational Research Association (NERA).

Stokke, Ruth Seierstad (2023). Lion brothers hunting in the savannah. Zoomorphism, hospitalization and terminal illness in the picturebook Vi är läjon! by Jenny Lucander and Jens Mattsson (2019). NaChiLitCul Seminar. Nature in Children's Literature and Culture.

Stokke, Ruth Seierstad ; Moe, Mette (2022). Arbeid med litterær kompetanse på mellomtrinnet. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. s. 291-314. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.