English version
Tove Nicolaisen

Tove Nicolaisen

Vitenskapelige publikasjoner

Nicolaisen, Tove (2021). Religionenes kunst i klasserom og hellige rom. Teoretiske perspektiver. Prismet. Vol. 72.
https://doi.org/10.5617/pri.8882

Nicolaisen, Tove ; Østberg, Sissel (2018). Religion og livssyn som del av barn og unges livsverden. Erfaringer blant barn med bakgrunn i islam og hinduisme. Schjetne, Espen; Skrefsrud, Thor Andre (Red.). Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. s. 71-92. Gyldendal Akademisk.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2016). Fortelling i religions- og livssynsundervisning. En kommentar til Fridunn Tørå Karsruds artikkel om fortelling i Religion og Livssyn 2016/2. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. Vol. 3.

Nicolaisen, Tove (2016). Can Religious Education (and Students)Benefit from an Intersectional Approach to Identity?. Francis, Leslie J.; Astley, Jeff (Red.). Diversity and Intersectionality. Studies in Religion, Education and Values. s. 101-116. Peter Lang Publishing Group.

Nergård, Mette Elisabeth ; Nicolaisen, Tove (2015). Om å utforske den skjulte literacy i flerspråklige klasserom - mangfold som ressurs i undervisning. Lindboe, Inger Marie; Randen, Gunhild Tveit; Skrefsrud, Thor-Andre; Østberg, Sissel (Red.). Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene. s. 43-63. Oplandske Bokforlag.

Nicolaisen, Tove (2015). Elevers komplekse identitetskrav som utfordring i religions- og livssynsundervisning. Nordidactica. Vol. 2015.
https://doi.org/10.5617/pri.4499

Nicolaisen, Tove (2014). Rom og reiser i RLE. Innspill til pluralistisk og gjestfri RLE-didaktikk. Prismet. Vol. 1.
https://doi.org/10.5617/pri.5498

Nicolaisen, Tove (2013). Pluralistisk religionsundervisning og egengjøring som ideal. Hva kan vi lære av erfaringene til barn med hindubakgrunn?. Nordidactica.
https://hdl.handle.net/10642/1795

Nicolaisen, Tove (2012). Hindu Children and normality constructs in Religious Education (RE) in Norway. Nissen, Johannes; Götke, Povl (Red.). Religious Education between Formation, Knowledge and Control. s. 105-112. Aarhus Universitetsforlag.

Nicolaisen, Tove (2011). Corresponding values and colonising discourses: situating 'Hindu children' and their values in relation to hegemonic Norwegian discourses about religious education. British Journal of Religious Education.
https://doi.org/10.1080/01416200.2011.628193





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2024). I begynnelsen var fortellingen 3. utgave. ISBN: 9788215055664. 600 s. Universitetsforlaget.

Nicolaisen, Tove (2018). Hinduer. ISBN: 9788215030197. 321 s. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2011). I begynnelsen var fortellingen. ISBN: 9788215015958. 470 s. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2008). I begynnelsen var fortellingen. Fortelling i KRL. ISBN: 9788251839693. 488 s. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset. Fortelling i religionene. ISBN: 9788245003369. 98 s. Fagbokforlaget.

Nicolaisen, Tove (2006). Fortellingene om Rama og Sita. Reiser i den ytre og den indre verden. ISBN: 9788276346893. 120 s. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2000). I begynnelsen var fortellingen. Fortelling i KRL. ISBN: 9788251839693. 493 s. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Nicolaisen, Tove (2013). Hindubarn i grunnskolens religions- og livssynsundervisning. Egengjøring, andregjøring og normalitet. 328 s. Akademika forlag.

Kaarby, Karen Marie Eid ; Smestad, Bjørn ; Kasin, Olav ; Nicolaisen, Tove ; Lybæk, Astrid Steen (2008). Tiltak for økt studieinnsats. Rapport fra studieinnsatsutvalget ved LUI. ISBN: 9788257946227. 24 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2003). Den narrative dimensjon i KRL-fagets lærebøker. En analyse av fortellingsgrepet og utvalgte temaer i læreverkene. ISBN: 9788278600955. 97 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.

Nicolaisen, Tove ; Ganer, Karen Marie (1999). Rapport fra lærerkurset på Bali sommeren 1999. ISBN: 9788257903473. 137 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2025). Et glemt gudsbilde. Avisa Vårt land.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2024). Fortellingsdidaktikk. Fuglseth, Kåre Sigvald; Skrefsrud, Thor Andre (Red.). Innføring i KRLE-didaktikk Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. s. 189-197. IKO-forlaget A/S.

Nicolaisen, Tove (2024). Hinduisme. Kurs Nestor folkehøyskole for voksne. Nestor folkehøyskole for voksne.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2021). Fortellingsdidaktikk. Fuglseth, Kåre Sigvald; Skrefsrud, Thor Andre (Red.). Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. s. 187-195. IKO-forlaget A/S.

Aukland, Knut ; Nicolaisen, Tove (2018). KRLE-podden: Hinduer.

Nicolaisen, Tove ; Aukland, Knut (2018). Ekskursjon.

Knut, Aukland; Nicolaisen, Tove ; Ragnhild, Laird Iversen (2017). Ramayana, KRLEPODDEN.

Breidlid, Halldis ; Aas, Per Anders ; Nicolaisen, Tove ; Børresen, Beate ; Hammer, Aina ; Kvalvaag, Robert Williams ; Schanke, Åge J. ; Østberg, Sissel; Neegaard, Gunnar (2016). Lærerprofesjonalitet - mer enn pedagogikk.
http://khrono.no/debatt/laererprofesjonalitet-mer-

Nicolaisen, Tove (2016). Ekskursjoner som metode i religions- og livssynsundervisning. Prismet. Vol. 67.

Nicolaisen, Tove (2016). Teacher students on excursion to the Hindu temple Sivasubramanyar Alayam in Oslo. "Experience-thinking" about Ganesh in thirdspace?. Values, Human Rights and Education. ISREV: Int. Seminar on Religious Education and Values.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.