English version
Andreas Eriksen

Andreas Eriksen

Fagfelt

Politisk filosofi   Profesjonsetikk   Forpliktelse   Normativitet   Legitimitet

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Eriksen, Andreas (2025). A Matter of Judgment? Second-Hand Medical Knowledge and Professional Responsibility. Journal of Medicine and Philosophy.
https://doi.org/10.1093/jmp/jhaf026

Eriksen, Andreas ; Michelle, Everson (2025). Health Policy: A Cautionary Tale of Constitutional Slippage and Polity Building between Crisis and Nation Building. Diane, Fromage; Adrienne, Héritier; Paul, Weismann (Red.). EU Regulatory Responses to Crises: Adaptation or Transformation?. s. 63-91. Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/9780198913825.003.0004

Christie, Lars; Eriksen, Andreas (2024). Exploiting trust : A moral guide. Rønn, Kira Vrist; Diderichsen, Adam; Hartmann, Mia; Hartvigsen, Melanie (Red.). Intelligence practices in high-trust societies : Scandinavian exceptionalism?. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781032616377-16

Salloch, Sabine; Eriksen, Andreas (2024). What Are Humans Doing in the Loop? Co-Reasoning and Practical Judgment When Using Machine Learning-Driven Decision Aids. American Journal of Bioethics.
https://doi.org/10.1080/15265161.2024.2353800

Eriksen, Andreas ; Eriksen, Erik Oddvar (2024). Multilevel Reasoning: Conciliation and Deference in Complex Administrative Orders. International Journal of Public Administration.
https://doi.org/10.1080/01900692.2024.2435896

Eriksen, Andreas ; Salloch, Sabine (2024). Some Extensions of the Loop: A Response to the Comments on Machine Learning-Driven Decision Aids. American Journal of Bioethics.
https://doi.org/10.1080/15265161.2024.2399851

Eriksen, Andreas (2023). Hva er forskningslitterasitet? Og hvorfor trenger lærere det?. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-02

Heikkilä, Mirva; Eriksen, Andreas (2023). Polyphonic agency as precondition for teachers’ research literacy. Educational Philosophy and Theory.
https://doi.org/10.1080/00131857.2023.2224560

Eriksen, Andreas ; Eriksen, Erik Oddvar (2023). Rettssikkerhet gjennom begrunnelse: Nav og den offentlige bruken av fornuft. Tidsskrift for velferdsforskning. Vol. 26.
https://doi.org/10.18261/tfv.26.4.4

Phillips, Kim Pedersen; Eriksen, Andreas ; Mausethagen, Sølvi (2023). Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications. Professions and Professionalism. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/pp.5307





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Helstad, Kristin ; Eriksen, Andreas ; Joleik, Norhild ; Reine, Kathrine (2025). Å tenke som en rektor: En studie av skoleledelse og profesjonsetikk. 79 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/va

Thue, Fredrik W. ; Eriksen, Andreas ; Høydal, Øyunn Syrstad ; Vabø, Agnete ; Messel, Jan (2022). Integrasjon og integritet. Tillit til forskning i et kunnskapssamfunn. 139 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eriksen, Andreas (2021). Expert Networking and International Governance: Questions of Democracy. ISBN: 9780190228613. 31 s. Oxford University Press.

Thue, Fredrik W. ; Vabø, Agnete ; Messel, Jan ; Høydal, Øyunn Syrstad ; Eriksen, Andreas (2021). Et ytringsklima under press? Akademisk frihet og ytringsfrihet i en brytningstid. 133 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Eriksen, Andreas (2019). Agency Accountability: Management of Expectations or Answerability to Mandate?. 19 s. ARENA.

Eriksen, Andreas (2018). Legitimate Agency Reasoning. 21 s. ARENA Centre for Europan Studies Oslo.

Eriksen, Andreas (2016). Taking Roles Seriously. On Professional Duty and Virtue. ISBN: 9788293208990. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Eriksen, Andreas (2025). Betyr mer forskningsbasering mindre makt til profesjonsutøveren?. Empowermentdagen 2025. Fakultet for helsevitenskap, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA).

Eriksen, Andreas ; Andreassen, Tone Alm (2025). When Zacka Meets Professions: Street-Level Reasoning and Professional Roles. Annual Conference of the European Group for Public Administration. European Group for Public Administration.
https://doi.org/https://iias-iisa.org/egpa-2025-co

Eriksen, Andreas (2025). Forskningslitterasitet i lærerprofesjonen. Faglig forum. Utdanningsforbundet.

Eriksen, Andreas (2025). Hvorfor undersøke byråkraters/statlige ansattes holdninger?. Hva mener forvaltningen om internasjonalisering av lovverket?. Partnerfoum.

Eriksen, Andreas (2025). Lærerrollen krever integrering av etikk og forskning. Bedre Skole.

Eriksen, Andreas (2024). Multi-Level Reasoning: Multi-Level Governance and the Quest for Coherence. Legal harmony and political conflict: The challenges and causes of differentiated policy implementation. European Consortium for Political Research.

Eriksen, Andreas (2024). Tillit til utdanning og kunnskap. Kvalitet og tilgjengelighet for fremtidens behov. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Eriksen, Andreas (2023). The Development of EU Health Policy after Lisbon: A cautionary tale of polity building, crisis & constitutional slippage. Rule-making in times of crisis.

Eriksen, Andreas (2023). Identifisering og tolkning av prinsipper: Rammeverk for analyse av begrunnelser i Nav. ARENA Working Papers.

Eriksen, Andreas (2023). Evalueringen av kvalifikasjonsrammeverket: Hva er læringsutbyttet?.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.