English version
Håvard Helland

Håvard Helland

Kort om

Håvard Helland er sosiolog (mag. art. og dr. polit. fra Universitetet i Oslo). Hans interesseområder er sosial ulikhet i utdanning og arbeidsmarked, ulikhetsdimensjoner innenfor den høyt utdannede middelklassen, profesjoner, utdanningsvalg, valg av utdanningsretning, skoleprestasjoner, etniske minoriteters utdannings- og arbeidsmarkedskarriere.
Medlem av flere forskningsnettverk (bl.a. Nordic Fields of Higher Education, International Study of City Youth, RC28 i den Internasjonale Sosiologforeningen, Transitions in Youth).
For tiden er han involvert i flere prosjekter: et prosjekt om betydningen av sertifisering og andre lukningsmekanismer i arbeidsmarkedet, et nordisk prosjekt som sammenligner rekrutteringsmønstre i høyere utdanning i Danmark, Finland, Norge og Sverige, og et internasjonalt komparativt prosjekt som følger ungdom gjennom videregående skole i 13 storbyer i forskjellige land.

Fagfelt

Lagdeling   Arbeid   Arbeidsmarked   Sosial ulikhet   Ungdom   Utdanning   Innvandring   Utdannningsvalg   Utdanningsretning

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Helland, Håvard ; Friedman, Sam Emmanual Taylor; Jarness, Vegard; Ljunggren, Jørn (2025). Is Misrecognition Recognised? Classed Perceptions of Occupational Status. Sociology.
https://doi.org/10.1177/00380385251363893

Winnæss, Pål; Flaatten, Sverre; Helland, Håvard (2025). Hvem politiet er. ISBN: 9788202837976. Cappelen Damm Akademisk.

Helland, Håvard ; Sjurgard, Kristin Vikan (2025). Spiller kvalifisering i VGO noen rolle for fullføring av høyere utdanning?. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.1.4

Helland, Håvard ; Holtar, Lasse ; Sjurgard, Kristin Vikan (2025). Spiller kvalifisering i VGO noen rolle for fullføring av høyere utdanning?. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.1.4

Drange, Ida ; Røberg, Karl Ingar Kittelsen ; Helland, Håvard (2025). How do second-generation ethnic minority professionals navigate towards higher-earner segments?. Journal of Ethnic and Migration Studies.
https://doi.org/10.1080/1369183X.2025.2535447

Helland, Håvard ; Sjurgard, Kristin Vikan (2025). Spiller kvalifisering i VGO noen rolle for fullføring av høyere utdanning?. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.1.4

Drange, Ida ; Helland, Håvard ; Hermansen, Are Skeie (2024). Unionization, licensure and workplace variation in pay inequality between immigrants and natives. Socio-Economic Review. Vol. 22.
https://doi.org/10.1093/ser/mwad075

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes (2024). Social inequality in completion rates in higher education: Heterogeneity in educational fields. British Journal of Sociology.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13075

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes ; Thomsen, Jens-Peter (2024). Social inequality in dropout rates in higher education: Denmark and Norway. Studies in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2431588

Helland, Håvard ; Wiborg, Øyvind Nicolay; Røberg, Karl Ingar Kittelsen (2023). Who chooses fast-track programs in mathematics? The role of class origin, ethnicity, and gender among Norwegian lower-secondary students. European Societies.
https://doi.org/10.1080/14616696.2023.2197988





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Helland, Håvard ; Øia, Tormod (2000). Forebyggende ungdomsarbeid. ISBN: 9788276745900. 254 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sjurgard, Kristin Vikan; Holtar, Lasse ; Helland, Håvard (2023). Rekruttering til profesjonsutdanninger. ISBN: 9788283645569. 27 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Serediak, Olga; Helland, Håvard (2020). Inntak til Oslos videregående skoler. Analyse av simulerte inntaksmodeller. ISBN: 9788283642278. 166 s. Oslomet.
https://skriftserien.hioa.no/index.php/skriftserie

Krange, Olve; Skogen, Ketil; Helland, Håvard (2017). Nordmenns holdninger til store rovdyr. Endringer fra 2010 til 2017. ISBN: 9788242631138. 28 s. Norsk institutt for naturforskning (NINA).

Börjesson, Mikael; Ahola, Sakari; Helland, Håvard ; Thomsen, Jens-Peter (2014). Enrolment Patterns in Nordic Higher Education, ca. 1945-2010. Institutions, Types of Education and Fields of Study. ISBN: 9788232700387. 144 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Lauglo, Jon; Helland, Håvard ; Grøgaard, Jens B. (2008). Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen?. ISBN: 9788272186011. 275 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Grøgaard, Jens Brandi; Helland, Håvard ; Lauglo, Jon (2008). Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående. ISBN: 9788272186011. 277 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Støren, Liv Anne; Helland, Håvard ; Grøgaard, Jens Brandi (2007). Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001. ISBN: 9788272185267. 355 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Lødding, Berit; Helland, Håvard (2007). Alle får, men hvem får hva? Evaluering av Oslo kommunes inntaksordning til videregående opplæring i studieretning for allmennfag/utdanningsprogram for studiespesialisering. ISBN: 9788272185366. 127 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Lauglo, Jon; Helland, Håvard (2006). Fører frittstående skoler i videregående opplæring til sosial segregering?. 65 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
http://www.nifu.no/files/2013/05/NIFUSTEPArbeidsno

Helland, Håvard (2006). Progresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæring. 132 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
http://www.nifu.no/files/2013/05/NIFUSTEPArbeidsno





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Helland, Håvard (2025). Automatiseringsteknologier og det meningsfulle arbeidets fremtid. CEDIC-konferansen 2025 "Ansvarlig digitalisering". CEDIC - OsloMet.

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes (2024). Developing Aspirations and Motivations of Low-Achievers in Four School-Contexts: the Impact of SES, Gender, and Immigrant Background. Tension, Trust and Transformation. European Sociological Association.

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes (2024). Developing Aspirations and Motivations of Low-Achievers in Four School-Contexts: the Impact of SES, Gender. And Immigrant Background. European Sociological Association CONFERENCE, PORTO. European Sociological Association.

Wiborg, Øyvind Nicolay; Helland, Håvard ; Røberg, Karl Ingar Kittelsen (2024). Fast track Students in Mathematics. Self selection, Accelerated Learning or Teacher Bias in lower secondary school?. ECSR 2024 Conference. European Consortium for Sociological Research.

Henden, Edmund ; Helland, Håvard (2023). Har covid 19 endret den sosiale statusen til bakkebyråkrater?. NORDPRP 2023- Nordisk profesjonsforskningskonferanse. NORDPRO.

Strømme, Thea Bertnes ; Helland, Håvard (2023). Variation in social differences in dropout between educational fields. Nordpro-konferansen 2023. Nordpro.

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes (2022). Variation in social differences in dropout between educational fields. The Research Network 10 (Sociology of Education) of the European Sociological Association’s biennial Mid-Term Conference. European Sociological Association's Research Network 10.

Helland, Håvard (2022). Fagforskjeller i frafall. Profesjonskonferansen 2022. Senter for profesjonsstudier, OsloMet - Storbyuniversitetet.

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes ; Thomsen, Jens-Peter (2021). Social inequalities in dropout from higher education – Denmark and Norway. ESA 2021. European Sociological Association.

Helland, Håvard (2020). Intervju på TV2 Nyhetskanalen om inntak til videregående skoler.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.