English version
Jarmila Bubikova-Moan

Jarmila Bubikova-Moan

Kort om

Jarmila Bubikova-Moan er førsteamanuensis ved grunnskole- og faglærerlærerutdanningen (GFU), hvor hun underviser og veileder innen fagfeltet pedagogikk. Hennes forskingsinteresser er innen diskursanalytiske tilnærminger til læring og utvikling i tidlig barndom, flerspråklighet, argumentasjon og kritisk tenkning.

Bubikova-Moans utdanningsbakgrunn kombinerer både filologi, anvendt lingvistikk og utdanningsvitenskap fra henholdsvis Universitetet i Cambridge i Storbritannia (BA og MPhil), Universitetet i Melbourne i Australia (MA) og Universitetet i Oslo (PhD). Hun har tidligere jobbet som førsteamanuensis og studieprogramleder (BA i pedagogikk) ved Høyskolen Kristiania, og som forsker 2 ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Hun har også en 10-års arbeidserfaring fra den norske statsforvaltningen hvor hun jobbet med oppgaver knyttet til utdannings- og integreringspolitikk i Norge.

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Bubikova-Moan, Jarmila ; Hægeland, Toril (2025). Stimulating children's agency and positioning as subjects through aesthetic experiences in early years classrooms. Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/14639491251313821

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth ; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Arguing about Environmental Issues in Primary School. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-07

Kucirkova, Natalia; Bubikova-Moan, Jarmila (2024). Parent–Child Mealtime Conversations Stimulated with Decorated Tableware. Early Childhood Education Journal.
https://doi.org/10.1007/s10643-024-01771-0

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth (2022). Argumentation in early childhood: A systematic review. Human Development. Vol. 66.
https://doi.org/10.1159/000527293

Bubikova-Moan, Jarmila ; Grøver, Vibeke (2021). Skolens samarbeid med foreldre til minoritetsspråklige barn i begynneropplæringen - refleksjoner over muligheter og utfordringer. Grøver, Vibeke; Bråten, Ivar (Red.). Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. s. 46-58. Cappelen Damm Akademisk.

Bubikova-Moan, Jarmila (2021). Credible as Evidence? Multilayered Audience Reception of Narrative Arguments. Informal Logic. Vol. 41.
https://doi.org/10.22329/IL.V41I2.6506

Bubikova-Moan, Jarmila ; Opheim, Vibeke (2020). ‘It’s a jigsaw puzzle and a challenge’: critical perspectives on the enactment of an RCT on small-group tuition in mathematics in Norwegian lower-elementary schools. Journal of Education Policy.
https://doi.org/10.1080/02680939.2020.1856931

Bubikova-Moan, Jarmila (2020). Unpacking the narrative-argumentative conundrum: story credibility revisited. Proceedings of the Ontario Society for the Study of Argumentation Conference. Vol. 12.
https://hdl.handle.net/11250/3057540

Ferguson, Leila Eve; Bubikova-Moan, Jarmila (2019). Argumentation as a pathway to critical thinking. Garssen, Bart; Godden, David; Mitchell, Gordon R.; Wagemans, Jean H.M. (Red.). Proceedings of the Ninth Conference of the International Society for the Study of Argumentation.. s. 352-362. International Society for the Study of Argumentation.
https://hdl.handle.net/11250/2603101

Bubikova-Moan, Jarmila ; Hjetland, Hanne Næss ; Wollscheid, Sabine (2019). ECE teachers' views on play-based learning: a systematic review. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1678717





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila ; Vika, Karl Solbue (2020). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper: Sluttrapport. ISBN: 9788232704804. 234 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila ; Aamodt, Per O; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari; Waagene, Erica; Larsen, Even Hellan (2018). Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv. ISBN: 9788232703319. 179 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila ; Elken, Mari (2018). Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier. ISBN: 9788232703326. 80 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Lødding, Berit; Gjerustad, Cay; Rønsen, Ester; Bubikova-Moan, Jarmila ; Jarness, Vegard; Røsdal, Trude (2018). Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling. ISBN: 9788232703661. 226 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Bubikova-Moan, Jarmila ; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss ; Rogde, Kristin (2018). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. ISBN: 9788232703388. 170 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Bubikova-Moan, Jarmila (2017). Discursive portraits of language, literacy and learning: emerging bilinguals in Norway. 191 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bubikova-Moan, Jarmila ; Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke (2025). Shared book reading as a window of opportunity for preschool children's argumentation. EARLI 2025 Conference. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).

Sandvik, Margareth ; Bubikova-Moan, Jarmila (2025). Digital devices as facilitators of argumentation in educational contexts . Rhetoric in Society 9 Conference. Rhetoric Society of Europe.

Bubikova-Moan, Jarmila (2024). Children's argumentative competence: Untangling the concept. IASCL - International Association for the Study of Child Language Conference. IASCL.

Bubikova-Moan, Jarmila ; Ferguson, Leila Eve; Andresen, Anette (2024). Thinking critically about critical thinking in teacher education. EARLI SIG 20 & 26 Conference . EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction).

Hægeland, Toril ; Bubikova-Moan, Jarmila (2024). Barns aktørskap og posisjonering som subjekter i estetiske læringsprosesser i begynneropplæringa. NEÄL konferanse (Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning). NEÄL - Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning.

Hægeland, Toril ; Bubikova-Moan, Jarmila (2023). Stimulating multilingual children’s language development and agency through interactive theatre, storytelling and picture book readings. NERA Conference 2023. The Nordic Educational Research Association (NERA).

Bubikova-Moan, Jarmila (2023). Argumentation in the early years: A meta-synthesis of research. The 20th Biennial EARLI Conference "Education as hope in uncertain times". European Association for Research on Learning and Instructio.

Hægeland, Toril ; Bubikova-Moan, Jarmila (2023). Aesthetic interventions: Stimulating multilingual children’s language development and agency through interactive theatre, storytelling and picture book readings. NERA Conference 2023. NERA - Nordic Educational Research Association.

Bubikova-Moan, Jarmila ; Ferguson, Leila Eve; Andresen, Anette (2023). Critical thinking in teacher education: A systematic review. The 20th Biennial EARLI Conference "Education as hope in uncertain times".

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth (2023). Fostering multimodal argumentation through digital learning tools. NERA Conference 2023. NERA - Nordic Educational Research Association.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.