Fagfelt
Musikk Kunstbasert forskning Barnehagelærerutdanning Musikkpedagogikk og kunstfagdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Levende Kulturarv
    
            
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særleg opptatte av korleis musikk, i form av tradisjonelle og nye songar, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærarutdanninga.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Vist, Torill
                 (2025).
                 Ti år med Ludt og Lillebror: Poetiske skriveprosesser i forskning, undervisning og kunstnerisk virke.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Journal of Art & Research (A & R).
            
                    
                 Vol. 14.
                        
    https://doi.org/10.7577/ar.5620
        
                
    Vist, Torill
; Schei, Tiri Bergesen
                 (2024).
                 Narratives on Amateur Singers: Dialogues About Voice Shame and Resilience.
                
                
            Schei, Tiri Bergesen; Holdhus, Kari Mette; Ehrlich, Amira (Red.).
                         Methodological Musings: Thinking with Narrative in Music Education Research.                    
                 Springer Nature.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/978-3-031-67965-0_6
        
                
    Vist, Torill
; Holdhus, Kari Mette
                 (2023).
                 ‘We cannot afford outsiderness’ : Inclusion, sustainable development and arts education.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Journal of Art & Research (A & R).
            
                    
                 Vol. 12.
                        
    https://doi.org/10.7577/ar.5083
        
                
    Vist, Torill
                 (2023).
                 Research from the eye of the hurricane : Slow sensitivity as resilient re-engagement in research after physical trauma.
                
                
            
                
                
                                     Landscapes: the arts, aesthetics, and education.
            
                    
                 Vol. 36.
                        
    https://doi.org/10.1007/978-981-99-6277-8
        
                
    Vist, Torill
                 (2022).
                 Fortellinger om samsang – fellesskap i og mellom generasjoner.
                
                
            
                
                
                                     MusPed:Research.
            
                    
                 Vol. 5.
                        
    https://doi.org/10.23865/noasp.162.ch13
        
Winger, Nina ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Blikk for barn. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 11-30. Fagbokforlaget.
Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Estetisk læring i et kunstpedagogisk perspektiv : en artikkel om kunstneriske møter. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 123-140. Fagbokforlaget.
Hernes, Leif ; Vist, Torill ; Winger, Nina (2019). Blikk for barn. ISBN: 9788245023947. 227 s. Fagbokforlaget.
                
    Vist, Torill
; 
    Os, Ellen
                 (2019).
                 Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups.
                
                
            
                
                
                                     Research Studies in Music Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1177/1321103X19828785
        
Vist, Torill (2019). Estetisk læring, også på norsk?. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 105-122. Fagbokforlaget.