English version
Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Kort om

Jeg er studieleder med anvar for studielederområde 3: norsk. Jeg har også ansvar for det fjerde og femte studieåret i grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5-10, Master i skolerettet utdanningsvitenskap og Master i Digitalt læringsdesign. 

Jeg er utdannet faglærer med hovedfag i kunst og håndverk og har en doktorgrad i kulturstudier fra Universitetet i Sørøst-Norge. Jeg begynte som høgskolelektor ved OsloMet (HiO) i 1998, ble førstelektor i 2013 og dosent i 2019. I 2022 ble jeg professor i kunst, håndverk og design ved Universitetet i Sørøst-Norge (i permisjon), og i 2024 ble jeg ansatt som professor II ved Høgskulen på Vestlandet. Mine forskningsinteresser inkluderer skapende prosesser, materialer og materialitet, kunst- og kulturformidling, barndom, metodologi og kunstnerisk utviklingsarbeid. Som lærerutdanner er jeg opptatt av en kroppslig, sanselig og materiell tilnærming til kunnskapsproduksjon og læring.

Fagområder

Emner

Filosofi   Kulturstudier   Materialitet   Kunst og håndverk   Kunstnerisk utviklingsarbeid   Barnehagelærerutdanning   Grunnskolelærerutdanning   Kunstmøte   Barn og kunst   Forskningsmetodologi   Postkvalitativ metodologi

Vitenskapelige publikasjoner

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Iversen, Trude (2025). Randsonekorrespondanser– en a-r-t-ografisk undersøgelse av barns materielle spor i utforsking av tre tekstile invitasjoner i randsonen mellom hav og skog. 24 s. BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur. Vol. 41.
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152313

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Klungland, Monica; Carlsen, Kari; Kusk, Hanne; Reienes, Anne-Brit Soma (2025). Fornemmelser for materialitet– Fragmentfortellinger fra forskning om materie, materialer, materialitet og skapende prosesser. 23 s. BUKS - Tidskrift for børne- & ungdomskultur. Vol. 41.
https://hdl.handle.net/11250/3172092

Søyland, Lovise; Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2024). Ikke helt A4! Betydningen av utforskende, kroppslige og materielle tegneprosesser. 29 s. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. Vol. 17.
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5672

Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Carlsen, Kari; Iversen, Trude (2024). Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografens agenser i undervisning. 32 s. Nordic Journal of Art & Research (A & R). Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.5487

Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. ISBN: 9788245035445. 244 s. Fagbokforlaget.

Myhre, Cecilie Ottersland ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2023). Metodologiske ut-viklinger i en mindre forskning. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. s. 13-28. Fagbokforlaget.

Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2023). Fra observasjon mot observa(k)sjon. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.

Waterhouse, Ann Hege Lorvik (2023). Haptiske foto-graferinger som data-bliven og affektive hendelser i tid, rom og materialitet. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Boucher, Kelly (2022). “Jeg skal sjekke”: Urban buggy-wayfaring and adventurous lines with data-ing and reconfigurations of children<sup>1</sup>. Contemporary Issues in Early Childhood. Vol. 23.
https://doi.org/10.1177/14639491221117551

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2022). Skapende friluftsliv - å forme og formes med tre som jorda materiale i barnehagen. Hov, Asbjørn Magnar (Red.). Friluftsliv som utgangspunkt for naturfaglige oppdagelser og samtaler.. s. 96-110. Cappelen Damm Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig