English version
Dagny Stuedahl

Dagny Stuedahl

Fagfelt

Arbeid   Kulturelle studier av kunnskap og vitenskap   Epistemologi   Informasjonsteknologi   Identitet og psykologi   Kulturanalyse   Feministisk teori   Brukermedvirkning i forskning

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Søndre media

    Prosjektet skal fremme ungdoms vilje og engasjement i offentlig ytring og deltakelse. Søndre Media vil etablere en medietjeneste for og av ungdom i Søndre Nordstrand, en medialab, og et opplæringsopplegg for offentlig ytring og publisering.

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. ISBN: 9781003527169. 174 s. Routledge.

Mainsah, Henry ; Nilsson, Elisabet M.; Sackl-Sharif, Susanne; Stuedahl, Dagny ; radkohl, sonja (2025). Toolkits for including youth in Media research activities. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. Routledge.

Stuedahl, Dagny ; Nilsson, Elisabet M.; Sackl-Sharif, Susanne; Selnes, Florence Namasinga; Mainsah, Henry ; Hornmoen, Harald (2025). Methods for doing participatory media research with youth. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny ; Sackl-Sharif, Susanne (2025). Recruiting young people to participatory research. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

M., Nilsson Elisabet; Stuedahl, Dagny ; Hornmoen, Harald ; Nordås, Frode (2025). Media-based Say, Do, Make activities for youth participation in research. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. ISBN: 9781003527169. 174 s. Routledge Focus.

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Focusing on youth media participation and literacy. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth: Participatory Research as a Gateway. Routledge Focus.

Stuedahl, Dagny (2025). Natur - Denken - Handeln. Kleine Schriften des Nordeuropa-Institutes. Vol. 48.
https://doi.org/10.38071/2025-00640-7

Skjerven, Astrid ; Berg, Lisbeth Løvbak ; Nielsen, Liv Merete ; Stuedahl, Dagny (2024). Mediating sustainability in the consumer society. ISBN: 9781003392705. 254 s. Routledge.
https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9

Hornmoen, Harald ; Hågvar, Yngve Benestad ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Fonn, Birgitte Kjos ; Stuedahl, Dagny (2022). Media narratives, agonistic deliberation, and Skam An analysis of how young people communicate in digital spaces. Nordicom Review. Vol. 43.
https://doi.org/10.2478/nor-2022-0001





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Stuedahl, Dagny ; Passos, Mariana Mata; Santos, Raquel Ribeiro dos (2023). Power and rebellion in participatory practices. ISBN: 9789893518601. 13 s. Materiais Diversos, Culturgest, Pó de Vir a Ser, May 2023.
https://dentesdeleao.pt/wp-content/uploads/2023/10

Stuedahl, Dagny (2015). Museumspedagogikk møter medie pedagogikk. Medier som formidlingsform og læringsverktøy i museer og vitensentre. ISBN: 9788202436124. 10 s. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Heli, Ulla; Stuedahl, Dagny ; Johansen, Liv Bjørnhaug; Hindal, Sidsel (2010). Rapport Kulturminneåret 2009 Dagliglivets kulturminner. Rapport til oppdragsgiverne Miljøverndepartementet og Kulturdepartementet. 217 s. Norges Kulturvernforbund.

Bannon, Liam; Pierroux, Palmyre; Kaptelinin, Victor; Walker, Kevin; Hall, Tony; Stuedahl, Dagny (2007). MUSTEL: Technology-Enhanced Learning in Museums. 30 s. Report for Kaleidoscope Network of Excellence.

Stuedahl, Dagny (2004). Forhandlinger og overtalelser. Kunnskapsbygging på tvers av kunnskapstradisjoner i brukermedvirkende design av ny IKT. 270 s. Unipub forlag.

Stuedahl, Dagny (1999). Studenten i informatikkstudiet - en rapport om studiesituasjonen ved Institutt for informatikk. 45 s. Likestillingsutvalget, Kirke, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Stuedahl, Dagny (1997). Jenter og Informatikkstudiet - en rapport om jenters studiesituasjon ved Institutt for Informatikk, UiO. -1 s.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Hornmoen, Harald ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Stuedahl, Dagny (2025). Introduction: Focusing on youth media participation and literacy. Hornmoen, Harald; Hyde-Clarke, Nathalie; Stuedahl, Dagny (Red.). Media Engagement, Literacy, and Dialogue among European Youth. Routledge.

Stuedahl, Dagny (2024). Fra deltakelseskultur 2.0 og crowdsourcing til folkeforskning og medvirkning –demokratisering av kulturarv de siste 15 årene. Folkeforskning- hva er det, hvordan gjør vi det, hvordan lykkes vi?. Norsk Lokalhistorisk institutt.

Skjerven, Astrid ; Berg, Lisbeth Løvbak ; Nielsen, Liv Merete ; Stuedahl, Dagny (2024). Introduction. Skjerven, Astrid; Berg, Lisbeth Løvbak; Nielsen, Liv Merete; Stuedahl, Dagny (Red.). Mediating sustainability in the consumer society. s. 1-9. Routledge.
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.432

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny (2023). To be woke in public debate   – Discouraging or triggering political  participation among youth?. STS Conference Graz 2023.

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny ; Nilsson, Elisabet M. (2022). Say,Do,Make: Understanding young people‘s media literacies through methods of participation and co-creation. ECREA. ECREA.

Stuedahl, Dagny (2022). Om å lære bort medvirkningsmetode i forskningsbasert undervisning. Medvirkning og medforskere . Forskergruppen Media Practice .

Hornmoen, Harald ; Hågvar, Yngve Benestad ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Fonn, Birgitte Kjos ; Stuedahl, Dagny (2021). “You are really a role model for many viewers”: Moralistic reaction or deliberative dialogue amongst young people in online popular culture media spaces. NordMedia 2021.

Hornmoen, Harald ; Hågvar, Yngve Benestad ; Hyde-Clarke, Nathalie ; Fonn, Birgitte Kjos ; Stuedahl, Dagny (2021). Media literacy, agonistic deliberation and Skam: an analysis of how young people communicate in digital spaces. ECREA 2021.

Stuedahl, Dagny ; nilsson, elisabet (2021). Online Living Labs for conducting audience research – Potentials and challenges with applied, visual collaborative audience research methods in times of isolation. Workshop paper, NordMedia 2021 Conference, August 18–20. Nordmedia. Universitetet i Reykjavik.

Hornmoen, Harald ; Stuedahl, Dagny (2021). Ways ahead for the U-YouPa book. Consortium seminar for project with advisory board.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.