Kort om
Undervisning
Høsten 2023 underviser jeg om barns språkutvikling, flerspråklighet, pragmatisk kompetanse, språkmiljø i barnehagen, språkforstyrrelser og barnelitteratur.
Faglige interesser
- Nordiske språk
- Klinisk lingvistikk og språktilegnelse
- Flerspråklighet
- Fonetikk, fonologi og prosodi
- Psykolingvistikk
- Korpuslingvistikk
- Norsk i Amerika
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
PolkaNorski - Utvikling av språk og kunnskap om verden i polsk og norsk hos én- og flerspråklige barn
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Larsson, Ida; Tengesdal, Eirik
(2022).
Argument placement in Danish.
Nordic Atlas of Language Structures (NALS) Journal.
Vol. 7.
https://doi.org/10.5617/nals.10102
Lundquist, Björn; Tengesdal, Eirik
(2022).
Argument placement in Norwegian.
Nordic Atlas of Language Structures (NALS) Journal.
Vol. 7.
https://doi.org/10.5617/nals.10099
Tengesdal, Eirik; Lundquist, Bjørn
(2021).
Trykkplasseringa i latinske lånord og partikkelverb i tre norske dialektområde.
Hagen, Kristin; Kristoffersen, Gjert; Vangsnes, Øystein Alexander; Åfarli, Tor Anders (Red.).
Språk i arkiva. Ny forsking om eldre talemål frå LIA-prosjektet . s. 129-154.
Novus Forlag.
http://hdl.handle.net/10852/90774
Garmann, Nina Gram; Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram; Holm, Elisabeth; Tengesdal, Eirik; Post, Brechtje; Payne, Elinor
(2021).
Vocalic Intrusions in Consonant Clusters in Child-Directed vs. Adult-Directed Speech.
Frontiers in Psychology.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.688002
Brinkerhoff, Mykel Loren; Tengesdal, Eirik
(2021).
MATCHING Phrases in Norwegian Object Shift.
Proceedings of the Annual Meetings on Phonology.
https://doi.org/10.3765/amp.v9i0.4921
Lundquist, Bjørn; Larsson, Ida; Westendorp, Maud; Tengesdal, Eirik; Nøklestad, Anders
(2019).
Nordic Word Order Database: Motivations, methods, material and infrastructure.
Nordic Atlas of Language Structures (NALS) Journal.
Vol. 4.
https://doi.org/10.5617/nals.7529