English version
Erik Eliassen

Erik Eliassen

Vitenskapelige publikasjoner

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram ; Bjørnestad, Elisabeth (2023). Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293

Eliassen, Erik ; Brandlistuen, Ragnhild Eek; Wang, Mari Vaage (2023). The effect of ECEC process quality on school performance and the mediating role of early social skills. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 32.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2254531

Bårdstu, Silje Kvam; Coplan, Robert J.; Eliassen, Erik ; Brandlistuen, Ragnhild Eek; Wang, Mari Vaage (2022). Exploring the role of teacher–child relationships in the longitudinal associations between childhood shyness and social functioning at school: A prospective cohort study. School Mental Health. Vol. 14.
https://doi.org/10.1007/s12310-022-09518-1

Eliassen, Erik ; Zachrisson, Henrik Daae; Melhuish, Edward (2018). Is cognitive development at three years of age associated with ECEC quality in Norway?. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 26.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1412050



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Wang, Mari Vaage; Eliassen, Erik ; Bårdstu, Silje Kvam (2022). Sammenhenger mellom læringsmiljø, sosial fungering og skoleprestasjoner i grunnskolen. ISBN: 9788284062754. 54 s. Folkehelseinstituttet.
https://hdl.handle.net/11250/3013658

Eliassen, Erik (2018). Cognitive Development and Social Competence in Early Childhood Education and Care. OsloMet - storbyuniversitetet.

Gulbrandsen, Lars ; Eliassen, Erik (2013). Kvalitet i barnehager. Rapport fra en undersøkelse av strukturell kvalitet høsten 2012. ISBN: 9788278944547. 160 s. NOVA - Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
http://www.hioa.no/content/download/46182/678284/f



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Sandvik, Margareth ; Andreassen, Cecilie ; Eliassen, Erik (2025). The relation between lexical quality and vocabulary in early age. Pop up seminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Eliassen, Erik (2025). The Effect of Sickness Absence Levels in ECEC on Academic Performance at 10 years. Pop up seminar: Fra barnehage til skole: Hvilken betydning har barnehage og barns hjemmemiljø for senere skoleprestasjoner?. GoBaN skole, OsloMet.

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik ; Bjørnestad, Elisabeth ; Melhuish, Edward C.; Barnes, Jaqueline (2023). Predicting cognitive development and social competence outcomes from ITERS-R and ECERS-R. EECERA Conference 2023.

Hegna, Maren Meyer ; Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik (2022). Nye tilnærminger til bruk av måleverktøyet ITERS-R. Nettverk for effektstudier og longitudinelle studier om barn i barnehage (NELBA). Læringsmiljøsenteret og Filiorum ved UiS.

Moser, Thomas; Kleppe, Rasmus; Eliassen, Erik ; Bjørnestad, Elisabeth (2019). The relation between sick leave, staff stability, turnover and quality in Norwegian ECEC provisions. 18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future. EARLI.

Eliassen, Erik (2019). Effekten av tidlig barnehagestart på barns kognitive og sosiale utvikling. Sluttkonferanse for GoBaN. OsloMet / GoBaN.

Rostad, Maren Wilberg; Eliassen, Erik (2018). Ny undersøkelse tyder på at barn som begynner tidlig i barnehagen får et forsprang allerede fra startblokken.
https://familieklubben.no/smaabarn/tidlig-barnehag

Bakker, Ingrid Emilie Thoresen; Eliassen, Erik (2018). Ny studie: Tidlig barnehagestart kan gi forsprang.
https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Ny-st

Eliassen, Erik ; Løkås, Mariell (avisa Nordlys Tverrå (2018). – Tidlig barnehagestart betyr ikke det vi trodde det skulle gjøre.
https://www.barnehage.no/artikler/tidlig-barnehage

Eliassen, Erik ; Bjørnestad, Elisabeth (2018). Læringsmiljøets betydning for barns utvikling – funn fra GoBaN-studien. Barn & Unge-kongressen 2018. NUBU, Helsedirektoratet, N-BUP, Folkehelseinstituttet, ++.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.