English version
Ann Lisa Sylte

Ann Lisa Sylte

Kort om

Professor i pedagogikk

- PhD i Utdanningsvitenskap om Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning

Erfaring / arbeidsområde

- Prosjektleder for NFR-prosjektet Lærerutdanningsskoler (LUSY) 2020-2025

- Forskningsleder v/ Institutt for yrkesfaglærerutdanning (YLU)

- Forskningsgruppeleder v/ YLU

- Aksjonsforskning / forskningsprosjekter

Emneansvarlig for Ph.d.-kursene

- Yrkespedagogisk forskning, Yrkesdidaktiskforskning,  Aksjonsforskning

- Master i yrkespedagogikk 

- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse

- Yrkesfaglærerutdanning

Eksternt oppdrag

- Professor v/ Pedagogisk basiskurs for politiutdannere, Politihøgskolen

Fagfelt

Profesjonspedagogikk

Administrative arbeidsområder

Forskningssamarbeid   Forskningsstrategi   Forskningsformidling

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Sylte, Ann Lisa ; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde ; Aakernes, Nina ; Andersen, Tove ; Granborg, Øyvind ; Gulbrandsen, Petter ; Haaland, Grete ; Johnsen, Kjersti Lisbeth ; Kristiansen, Aina ; Magnussen, Kaija-Liisa ; Myhrvold, Christian Linna; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Schaug, Rosaline Mary; Stiklestad, Sigrun Saur ; Syverstad, Marie ; Vedøy, Gunn; Watz, Siw Helen Martinsen (2025). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. ISBN: 9788202895150. 446 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde (2025). A Strategy for Collaboration Between Educational Institutions and the Field of Practice, Aimed at Profession-Relevant Teacher Education. Social Education Research (SER).
https://doi.org/10.37256/ser.6220256541

Hiim, Hilde ; Sylte, Ann Lisa (2024). Collaboration Between Educational Institutions and the Practical Field in Teacher Education-Epistemological Perspectives in a Project Aiming to Enhance Relevance in Vocational Teacher Education Through the Development of Teacher Education Schools. Social Education Research (SER).
https://doi.org/10.37256/ser.5220244488

Magnussen, Kaija-Liisa ; Sylte, Ann Lisa (2022). Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4282

Havreberg, Solveig Dalehaug ; Sylte, Ann Lisa (2021). Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 11.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.21v11i1

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2020). The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 7.
https://doi.org/10.13152/ijrvet.7.3.3

Sylte, Ann Lisa (2020). Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 7.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.2.3

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2019). Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2018). Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188357

Sylte, Ann Lisa (2018). Profesjonsretting og studentaktivitet. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 3.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2694





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Sylte, Ann Lisa (2021). Profesjonspedagogikk: Relevant læring i praksis. ISBN: 9788205553705. Gyldendal Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sylte, Ann Lisa (2017). Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning. ISBN: 9788283640663. OsloMet - storbyuniversitetet.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari-Mette; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. ISBN: 9788248800408. 315 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_18

Hansen, Kari; Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete; Sylte, Ann Lisa (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). ISBN: 9788248800408. 315 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2010). Relevant fag-og yrkesopplæring fra første dag i den videregående skole - en realitet eller en visjon for framtiden?. 17 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2009). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner - KIP AF: delrapport 3 KIP-DH: Relevant og meningsfull opplæring fra første dag i VG1?. 141 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hiak.no/nor/forskning-og-utvikling/fors

Sylte, Ann Lisa ; Dahlback, Jorunn ; Sund, Grete Haaland ; Hansen, Kari (2007). Relevant og meningsfull opplæring fra første dag i VG1?. 57 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde (2024). Relevant Teacher Education and Practical Teacher Education. ECER-conference 2024. ECER conference.

Sylte, Ann Lisa (2023). Empirical examples from an action research project in teacher education. Carn-conference 2023. Carn.

Sylte, Ann Lisa (2023). Quality criteria for development of Teacher Education Schools in VET by a Symbiotic Didactical Learning Model. ECER-conference 2024. ECER.

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde ; Eikeland, Olav (2022). Teacher education schools and relevant vocational teacher education - Theoretical and methodological perspectives in an action research project. ECER-conference 2022. ECER.

Sylte, Ann Lisa ; Olstad, Hanne Berg (2022). Tilrettelegging av yrkesfaglig fordypning i norsk lærerutdanning. Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonferance. Nordisk Læreruddannelse.

Sylte, Ann Lisa (2022). Professional Didactics in Exercises and Wargaming . Exercises and Wargaming in Professional Military Education. Krigsskolen.

Sylte, Ann Lisa ; Hiim, Hilde ; Eikeland, Olav (2021). Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanning (LUSY). NordYrk 2021. NordYrk.

Wolden, Anne-Catrine ; Dahlback, Jorunn ; Sylte, Ann Lisa ; Olstad, Hanne Berg; Kristiansen, Aina ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Meland, Marie Syverstad (2020). Fagfornyelse 2020 - Yrkesfaglærerens framtidige kompetansebehov ved Vg1 FBIE og HDP. Fagfornyelse 2020 - Yrkesfaglærerens framtidige kompetansebehov ved Vg1 FBIE og HDP. Yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk og Kompetanses.

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2019). Fremtidens organisering av opplæring på Vg1 Design og håndverk. Konferanse om relevant yrkesopplæring. OsloMet - storbyuniversitetet.

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2019). Yrkesfaglærerens framtidige kompetansebehov ved Vg1 Design og håndverk. Kompetanse om relevant yrkesopplæring. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.