English version
Håvard Helland

Håvard Helland

Kort om

Håvard Helland er sosiolog (mag. art. og dr. polit. fra Universitetet i Oslo). Hans interesseområder er sosial ulikhet i utdanning og arbeidsmarked, ulikhetsdimensjoner innenfor den høyt utdannede middelklassen, profesjoner, utdanningsvalg, valg av utdanningsretning, skoleprestasjoner, etniske minoriteters utdannings- og arbeidsmarkedskarriere.
Medlem av flere forskningsnettverk (bl.a. Nordic Fields of Higher Education, International Study of City Youth, RC28 i den Internasjonale Sosiologforeningen, Transitions in Youth).
For tiden er han involvert i flere prosjekter: et prosjekt om betydningen av sertifisering og andre lukningsmekanismer i arbeidsmarkedet, et nordisk prosjekt som sammenligner rekrutteringsmønstre i høyere utdanning i Danmark, Finland, Norge og Sverige, og et internasjonalt komparativt prosjekt som følger ungdom gjennom videregående skole i 13 storbyer i forskjellige land.

Fagområder

Emner

Lagdeling   Arbeid   Arbeidsmarked   Sosial ulikhet   Ungdom   Utdanning   Innvandring   Utdannningsvalg   Utdanningsretning

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Helland, Håvard ; Friedman, Sam Emmanual Taylor; Jarness, Vegard; Ljunggren, Jørn (2025). Is Misrecognition Recognised? Classed Perceptions of Occupational Status. Sociology.
https://doi.org/10.1177/00380385251363893

Drange, Ida ; Røberg, Karl Ingar Kittelsen ; Helland, Håvard (2025). How do second-generation ethnic minority professionals navigate towards higher-earner segments?. Journal of Ethnic and Migration Studies.
https://doi.org/10.1080/1369183X.2025.2535447

Helland, Håvard ; Holtar, Lasse ; Sjurgard, Kristin Vikan (2025). Spiller kvalifisering i VGO noen rolle for fullføring av høyere utdanning?. UNIPED.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.1.4

Winnæss, Pål; Flaatten, Sverre; Helland, Håvard (2025). Hvem politiet er. ISBN: 9788202837976. Cappelen Damm Akademisk.

Helland, Håvard ; Sjurgard, Kristin Vikan (2025). Spiller kvalifisering i VGO noen rolle for fullføring av høyere utdanning?. UNIPED.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.1.4

Helland, Håvard ; Sjurgard, Kristin Vikan (2025). Spiller kvalifisering i VGO noen rolle for fullføring av høyere utdanning?. UNIPED.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.1.4

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes (2024). Social inequality in completion rates in higher education: Heterogeneity in educational fields. British Journal of Sociology.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13075

Helland, Håvard ; Strømme, Thea Bertnes (2024). Social inequality in dropout rates in higher education: Denmark and Norway. Studies in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2431588

Drange, Ida ; Helland, Håvard ; Hermansen, Are Skeie (2024). Unionization, licensure and workplace variation in pay inequality between immigrants and natives. Socio-Economic Review. Vol. 22.
https://doi.org/10.1093/ser/mwad075

Helland, Håvard ; Wiborg, Øyvind Nicolay; Røberg, Karl Ingar Kittelsen (2023). Who chooses fast-track programs in mathematics? The role of class origin, ethnicity, and gender among Norwegian lower-secondary students. European Societies.
https://doi.org/10.1080/14616696.2023.2197988





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig