Kort om
FORSKNINGSINTERESSER
Jeg har siden 2016 prøvd å måle undervisningskvalitet på tvers av mange klasserom, spesielt i matematikk. Nå for tiden jobber jeg i TEPS-prosjektet med å lage et stort datasett om lærerutdanning i Norge. Datasettet skal være tilgjengelig for alle forskere og øke kvaliteten på lærerutdanningsforskning på samme måte som registerdata har gitt nye muligheter for forskning på andre felt.
Jeg undersøker også hvordan forskere i utdanningsvitenskap siterer hverandre og hvordan dette fører til at litteraturen inneholder vedtatte sannheter som det er lite empirisk belegg for.
Jeg liker å lage læringsressurser og publisere dem med åpne lisenser, for eksempel en bok om masterskriving for lærerstudenter og en bok om kvantitative metoder for lærerstudenter. Se www.roarstovner.no for oppdatert informasjon
BAKGRUNN
2023- Førsteamanuensis, OsloMet
2021-2023 Universitetslektor, OsloMet
2021-2021 Lærer på Wang Toppidrettsgymnas
2016-2020 Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Oslo
2012-2018 Lærer i Osloskolen
2012-2014 TeachFirst-kandidat
2012-2013 Praktisk-pedagogisk utdanning, Universitet i Oslo
2007-2012 Sivilingeniørutdanning innen industriell matematikk, NTNU
Fagområder
Emner
Klasseromsforskning Matematikkdidaktikk Matematikkundervisning Metascience Siteringsanalyse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Panelstudie om lærarutdanning (TEPS)
The Teacher Education Panel Study (TEPS) er ein omfattande studie om korleis lærarutdanninga blir gjennomført i Noreg.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Stovner, Roar Bakken
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2025).
How Do Teachers Use Digital Technology When They Engage Students in Mathematical Inquiry?.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6180
Senden, Bas
; Jentsch, Armin; Teig, Nani; Nilsen, Trude; Fauskanger, Janne; Frågåt, Thomas; Maugesten, Marianne; Mork, Sonja Merethe; Mosvold, Reidar; Nortvedt, Guri A.; Olufsen, Magne; Sjøberg, Mari; Staberg, Ragnhild Lyngved; Selling, Alexander Jonas Viktor;
Stovner, Roar Bakken
; Ødegaard, Marianne
(2025).
Context matters: adapting and validating the TEDS-instruct observation instrument assessing teaching quality for its use in Norwegian primary education.
Frontiers in Education.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1483092
Steinmann, Isa
;
Stovner, Roar Bakken
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Herseth, Janne
(2025).
How large language models can help to categorise master’s theses in teacher education: results from a pilot study.
European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2528812
White, Mark Christopher;
Stovner, Roar Bakken
(2024).
Breakdowns in Scientific Practices: How and Why Some Accepted Scientific Claims May Have Little Actual Support.
Collabra: Psychology.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1525/collabra.121436
Stovner, Roar Bakken
; Klette, Kirsti; Nortvedt, Guri-Anne
(2021).
The instructional situations in which mathematics teachers provide substantive feedback.
Educational Studies in Mathematics.
Vol. 108.
https://doi.org/10.1007/s10649-021-10065-w
Stovner, Roar Bakken
; Klette, Kirsti
(2021).
Teacher feedback on procedural skills, conceptual understanding, and mathematical practices: A video study in lower secondary mathematics classrooms.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 110.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103593
Luoto, Jennifer Maria; Stovner, Roar Bakken ; Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils (2018). Methodological challenges when scaling up research on instructional quality in mathematics. Häggström, Johan (Red.). Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11 The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Karlstad, January 23–24, 2018. s. 211-220. SMDF.